شناسهٔ خبر: 75530217 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

مدیرکل آموزش و پرورش استان کردستان:

تربیت معلمان تخصصی قرآن کریم برای مدارس مورد توجه جدی قرار گیرد

مدیرکل آموزش و پرورش استان کردستان گفت: یکی از مشکلات جدی ما کمبود معلمان متخصص قرآن و محدودیت اعتبارات برای برگزاری مسابقات و تشویق نوآموزان بوده که لازم است توجه ویژه‌ای به این مهم شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کردستان، سیدفواد حسینی صبح امروز _دوشنبه پنجم آبان_ در سومین جلسه شورای توسعه علوم قرآنی استان کردستان، اظهار کرد: مطابق سند تحول بنیادین، هدف غایی آموزش و پرورش دستیابی به حیات طیبه است و قرآن کریم کامل‌ترین نقشه راه برای تحقق این هدف است.

وی افزود: انس و همراهی با قرآن یکی از اهداف اصلی برنامه درسی ملی به شمار می‌رود و در تمام پایه‌های تحصیلی گنجانده شده است.

مدیرکل آموزش و پرورش کردستان گفت: در سال‌های اخیر با تأکیدات وزیر آموزش و پرورش، توجه ویژه‌ای به نماز و آموزش قرآن شده و سپرده شدن مسئولیت کمیسیون آموزش عمومی قرآن کشور به وزارت آموزش و پرورش نیز فرصت ارزشمندی برای گسترش برنامه‌های قرآنی در سطح مدارس است.

حسینی گفت: کردستان مفتخر است که در سفر سال ۱۳۸۸ مقام معظم رهبری به عنوان «استان فرهنگی» معرفی شد و این ویژگی در استقبال گسترده مردم از برنامه‌های قرآنی مشهود است.

وی تصریح کرد: مسابقات قرآنی اخیر با همکاری نهادهای مختلف از جمله اداره کل اوقاف، در سطحی بسیار مطلوب برگزار شد و حتی با استقبال فراتر از انتظار مردم مواجه بود.

مدیرکل آموزش و پرورش کردستان با بیان اینکه آموزش و پرورش نیز از این شور قرآنی بهره‌مند بوده است، افزود: در حال حاضر ۲۱ دارالقرآن در سطح استان فعال است و کردستان موفق به کسب رتبه اول کشور در حفظ قرآن کریم شده است.

حسینی تصریح کرد: اهداف ما در آموزش قرآن شامل چهار مرحله است که نخست مأنوس شدن با قرآن، سپس فهم معانی آیات، درک پیام‌های زندگی از قرآن و در نهایت عمل به آموزه‌های قرآنی بوده که در این مسیر برنامه‌هایی به صورت کشوری و ابتکاری در استان طراحی و اجرا شده است.

وی به چالش‌های موجود اشاره و خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات جدی ما کمبود معلمان متخصص قرآن و محدودیت اعتبارات برای برگزاری مسابقات و تشویق نوآموزان بوده که لازم است شورای توسعه آموزش قرآن کشور توجه ویژه‌ای به حمایت از تشکل‌ها و فعالان قرآنی داشته باشد.

نماز و قرآن در اولویت وزارت آموزش و پرورش قرار دارد

محمدرضا مصیب‌زاده، مشاور وزیر آموزش و پرورش و دبیر کمیسیون آموزش عمومی قرآن کریم کشور نیز در این جلسه با تأکید بر لزوم تبعیت از اسناد بالادستی در حوزه فعالیت‌های قرآنی اظهار کرد: اجرای دقیق منشور توسعه فرهنگ قرآنی و اسناد زیرمجموعه آن، راه تحقق اهداف کلان در آموزش قرآن است.

وی افزود: در بسیاری از مواقع فعالیت‌های قرآنی را به صورت سلیقه‌ای پیش می‌بریم و کمتر به اسناد مصوب توجه می‌کنیم، در حالی‌که منشور توسعه فرهنگ قرآنی کشور، سندی جامع و دقیق است که پس از سال‌ها کار کارشناسی تصویب شده و در آن وظایف دستگاه‌های مختلف به روشنی مشخص شده است.

مشاور وزیر آموزش و پرورش و دبیر کمیسیون آموزش عمومی قرآن کریم کشور گفت: اگر هر نهاد وظایف خود را بر اساس این اسناد دنبال کند، بدون تردید به اهداف قرآنی نظام دست خواهیم یافت.

مصیب‌زاده ادامه داد: وزارت آموزش و پرورش، اولویت نخست خود را در همه بخش‌ها بر امر نماز و قرآن قرار داده است.

وی تصریح کرد: بر اساس برنامه هفتم توسعه کشور، چهار مأموریت کلان قرآنی به آموزش و پرورش سپرده شده است که اجرای آنها در دستور کار جدی ما قرار دارد.

دبیر کمیسیون آموزش عمومی قرآن کریم کشور اضافه کرد: اولین مأموریت توانمندسازی معلمان پایه‌های ابتدایی در آموزش قرآن است و طبق برنامه، سالانه ۶۰ هزار معلم آموزش می‌بینند و تا پایان برنامه پنج ساله توسعه، در مجموع ۳۰۰ هزار نفر توانمند خواهند شد.

مصیب‌زاده افزود: دومین مأموریت گسترش فرهنگ حفظ قرآن کریم است که به صورت محوری در کشور دنبال می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: سومین برنامه راه‌اندازی ۱۲۰۰ مدرسه حفظ قرآن است که در سال نخست ۳۰۰ مدرسه فعالیت خود را آغاز خواهند کرد و دستورالعمل اجرایی آن ابلاغ شده است.

دبیر کمیسیون آموزش عمومی قرآن کریم کشور ادامه داد: چهارمین مأموریت نیز ارتقای سواد قرآنی دانشجو معلمان در دانشگاه فرهنگیان است تا از همان ابتدا از بی‌سوادی قرآنی در میان معلمان آینده پیشگیری شود.

مصیب‌زاده با اشاره به برگزاری موفق مسابقات و نشست‌های قرآنی در استان کردستان تصریح کرد: برگزاری مسابقات قرآنی در کردستان با حضور اساتید و قاریان برجسته، جلوه‌ای ارزشمند از فرهنگ قرآنی در کشور را به نمایش گذاشته است.