علیرضا سلطانی روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا، فراهم کردن فرصتهای تربیتی باکیفیت برای همه کودکان و یکپارچهسازی مهدکودکهای استان را از اهداف این طرح دانست و گفت: اکنون این تعداد مهدکودک دارای مجوز رسمی از سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک زیر نظر وزارت آموزش و پرورش در استان فعالیت میکنند و فرآیند استانداردسازی و ارتقای کیفیت این مراکز در جریان است.
۱۳ مرکز غیر مجاز زیر ذره بین آموزش و پرورش
وی اضافه کرد: در سال تحصیلی ۱۴۰۵-۱۴۰۴ بیش از ۸۵ مرکز کودکستان نیز به صورت حقیقی و حقوقی فعال هستند که تاکنون ۱۳ مرکز فاقد مجوز شناسایی و تا زمان دریافت مجوز قانونی با اخطار رسمی از ادامه فعالیت تا مان دریافت مجوز منع شده و اطلاعات این مراکز نیز به استانداری ارسال ارسال شده است.
سلطانی با اشاره به مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، اظهار داشت: متولی اصلی ساماندهی، صدور مجوز و نظارت بر تمامی مراکز پیشدبستانی و مهدکودکها، سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک زیر نظر وزارت آموزش و پرورش و در استان اصفهان بر عهده اداره تعلیم و تربیت کودک اداره کل آموزش و پرورش استان است.
وی افزود: اکنون فرآیند انتقال و ساماندهی تمام مراکز از نهادهای سابق به زیرساخت یکپارچه آموزش و پرورش در حال انجام است.

تمرکز دوره پیش دبستانی بر پایه بازی و مهارتهای پایه
رییس اداره تعلیم و تربیت کودک اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان با بیان اینکه سطح کیفی مهدکودکها پس از انتقال به زیرساخت آموزش و پرورش بهبود یافته است، گفت: در زمان واگذاری این مراکز به آموزش و پرورش، ارزیابیها نشاندهنده ناهمگونی و شکاف کیفیتی قابل توجه بین مراکز برخوردار و غیر برخوردار بوده و اکنون مأموریت اصلی ما بر کاهش این شکاف، یکپارچه سازی و استانداردسازی آنها با یک چارچوب واحد است تا همه کودکان از فرصتهای تربیتی باکیفیت برخوردار شوند.
سلطانی گفت: هماهنگی برنامههای مهدکودکها با اهداف دوره ابتدایی برقرار شده و تمرکز دوره پیشدبستانی دیگر آموزشهای رسمی و سنگین نیست بلکه بر پایه امنیت، نگهداری اصولی، آمادگی اجتماعی و تقویت مهارتهای پایه برای ورود به دوره دبستان است.
وی استانداردهای آموزشی و تربیتی را شامل نسبت مربی به کودک، ظرفیت کلاسها، برنامه روزانه مبتنی بر بازی و تجربه محوری، رشد همه جانبه کودک (عاطفی، اجتماعی، جسمی، زبانی و شناختی)، ایجاد محیط شاد و ایمن و ارتباط مؤثر با خانوادهها دانست.
این مقام مسوول افزود: مربیان ملزم به گذراندن دورههای تربیت مربی پیشدبستانی و دریافت گواهی صلاحیت حرفهای هستند و ارزیابی عملکرد آنها از طریق بازدیدهای منطقهای و کارگاههای ارتقای مهارت انجام میشود.
سلطانی درباره استانداردهای فضا و ایمنی مهدکودکها توضیح داد: تمام مراکز باید دارای نور و تهویه مناسب، دمای مطلوب، فضای بازی ایمن و تفکیکشده برای گروههای سنی مختلف، کفپوش و مبلمان استاندارد، سرویس بهداشتی مناسب و فضای باز برای فعالیت بدنی باشند و اصول ایمنی در برابر آتشسوزی و بلایای طبیعی در آنها رعایت شده باشد.
وی با تاکید براینکه نظارت بر رعایت این استانداردها بر عهده سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک است تصریح کرد: بازدیدهای دورهای با همکاری مرکز بهداشت و سازمان آتشنشانی انجام میشود و در صورت مشاهده تخلف یا کمبود استاندارد، اقدامات لازم شامل اخطار کتبی، مهلت رفع نقص، بررسی مجدد و در صورت تکرار تعلیق یا لغو مجوز است.

مسیر پر پیچ و خم استانداردسازی مهدکودکها
سلطانی مهمترین چالشها برای ارتقای کیفیت مهد کودکهای استان اصفهان را کمبود فضای مناسب، تفاوت امکانات بین مناطق برخوردار و کمبرخوردار، کمبود نیروی متخصص و محدودیت بودجه دانست و گفت: اجرای نظام رتبهبندی مراکز، ارتقای صلاحیت حرفهای مربیان و مدیران، حمایت از مهدهای مناطق کمبرخوردار و توسعه سامانه هوشمند نظارت از اولویتهای ماست.
وی گفت: در مناطق کم برخوردار بهطور معمول امکانات محدودتر است اما آموزش و پرورش برای اجرای عدالت آموزشی طرحهایی مانند خرید خدمات تربیتی و جذب نوآموزان دهکهای هشت به بالا از طریق اعتبارات دولتی با اولویت نوآموزان مناطق محروم و دو زبانه و . . . را دنبال میکند
رییس اداره تعلیم و تربیت کودک اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان اضافه کرد: در این طرح با وجود کمبود فضا یا تجهیزات، تلاش شده نیروی انسانی محلی آموزش ببیند و از فضاهای چند منظوره برای نگهداری و مراقبت کودکان استفاده شود.
سلطانی تأکید کرد: با یکپارچه سازی و استانداردسازی تمام مراکز تحت یک چارچوب واحد، همه کودکان در استان از فرصتهای تربیتی باکیفیت بهرهمند خواهند شد.
به گزارش ایرنا، در حال حاضر ۲ هزار و ۲۱۵ مؤسس دارای مجوز تأسیس مهدکودک در استان فعالیت دارند که تاکنون تنها ۱۳ مرکز فاقد مجوز، شناسایی شده و اخطار قانونی دریافت کردهاند.
بیش از ۸۵ مرکز کودکستان در سال تحصیلی ۱۴۰۵-۱۴۰۴ به صورت حقیقی و حقوقی مشغول فعالیت هستند.