شناسهٔ خبر: 75526195 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایتنا | لینک خبر

یوتیوب ابزار شناسایی دیپ‌فیک مبتنی بر AI را رونمایی کرد

یوتیوب ابزار جدیدی مبتنی بر هوش مصنوعی معرفی کرده که قادر به شناسایی و مدیریت ویدئوهای دیپ‌فیک است و به سازندگان محتوا امکان می‌دهد از استفاده غیرمجاز از چهره و صدا خود جلوگیری کنند. این اقدام، یکی از قدرتمندترین پاسخ‌های یوتیوب به چالش‌های رسانه‌های ساختگی و تولید ویدئو با هوش مصنوعی به شمار می‌رود.

صاحب‌خبر -
یوتیوب سیستم جدیدی برای شناسایی و مدیریت محتوای تولیدشده با هوش مصنوعی معرفی کرده است که ویدئوهایی را هدف قرار می‌دهد که چهره یا صدای سازندگان محتوا را تقلید می‌کنند.

به گزارش ایتنا و به نقل از تک‌اسپات، این ابزار در ابتدا برای اعضای تأیید شده برنامه شریک یوتیوب (YouTube Partner Program) در دسترس است و به آن‌ها امکان می‌دهد دیپ‌فیک‌هایی که از شمایلشان به‌طور تجاری یا فریبنده استفاده می‌کنند، بررسی و درخواست حذف کنند.

فناوری شناسایی از ترکیبی از الگوریتم‌های تشخیص چهره و صدا بهره می‌برد که برای شناسایی رسانه‌های مصنوعی در حجم عظیم ویدئوهای آپلودشده آموزش دیده‌اند. پس از فعال شدن، این سیستم به‌طور مداوم ویدئوهای جدید را با داده‌های مرجع ارائه‌شده توسط سازندگان مقایسه می‌کند، مشابه نحوه عملکرد Content ID برای شناسایی محتوای دارای حق کپی‌رایت.

هدف اصلی این سیستم جلوگیری از جعل هویت است که ممکن است باعث گمراه شدن مخاطبان یا انتساب نادرست تبلیغات شود. این مشکل با دسترسی گسترده به ابزارهای تولید ویدئو و صدا با هوش مصنوعی افزایش یافته است.

سازندگانی که قصد استفاده از این ویژگی را دارند، باید ابتدا هویت خود را تأیید کنند. این فرآیند شامل موافقت با پردازش داده‌ها، اسکن کد QR، بارگذاری کارت شناسایی رسمی و ضبط یک ویدئوی کوتاه سلفی برای آموزش مدل تشخیص است. اطلاعات ارائه‌شده در سرورهای گوگل بررسی و پس از تأیید، دسترسی کامل در «یوتیوب استودیو» فعال می‌شود. این فرآیند معمولاً چند روز طول می‌کشد.

 
    
پس از ورود به سیستم، سازندگان می‌توانند داشبوردی شامل ویدئوهایی که شمایل آن‌ها را تقلید کرده‌اند مشاهده کنند؛ این داشبورد شامل عنوان ویدئو، کانال آپلودکننده، تعداد بازدید و اطلاعات مشترکان به‌همراه ارزیابی یوتیوب از احتمال تولید با AI است.

در صورت شناسایی ویدئوی مشابه، سه گزینه پیش روی سازنده وجود دارد: درخواست حذف بر اساس سیاست‌های حریم خصوصی، ثبت ادعای کپی‌رایت یا آرشیو ویدئو برای مستندسازی. یوتیوب هشدار داده که در مرحله اولیه، الگوریتم ممکن است بین کلیپ‌های اصلی و نسخه‌های مصنوعی تمایز کامل ایجاد نکند و دقت سیستم هنوز در حال بهبود است.

این رونمایی، مرحله کامل سیستم آزمایشی است که اواخر سال گذشته با همکاری Creative Artists Agency آغاز شد و حدود ۵۰۰۰ سازنده شامل شخصیت‌های مشهور در آن شرکت داشتند. یوتیوب قصد دارد تا ژانویه ۲۰۲۶، دسترسی جهانی به ابزار را گسترش دهد.