مصطفی نباتینژاد در گفتوگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به اهمیت همافزایی میان حوزههای حملونقل و گردشگری اظهار کرد: تجربه شهرهای موفق گردشگرپذیر در جهان نشان میدهد که یکی از مؤلفههای کلیدی جذب و نگهداشت گردشگر، نظام حملونقل کارآمد، ایمن و در دسترس است؛ در اصفهان نیز باید نگاه سنتی به حملونقل عمومی را به سمت کارکردهای توسعهای و فرهنگی تغییر دهیم.
وی با بیان اینکه گردشگری شهری بدون تسهیل دسترسی پایدار نخواهد بود، افزود: ایجاد تسهیلات ویژه برای گردشگران، هتلها و آژانسهای گردشگری در استفاده از ناوگان اتوبوسرانی یا سرویسهای دربستی، اقدامی در راستای عدالت فضایی است، نه امتیازدهی؛ زیرا گردشگری، یکی از بخشهای مولد اقتصاد شهری است که منافع آن به همه شهروندان بازمیگردد.
رئیس مرکز پژوهشهای شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: ما از مفهوم «تبعیض مثبت» در حوزه حملونقل حمایت میکنیم، بدین معنا که بخشهایی از ناوگان و زیرساخت شهری بهصورت هدفمند برای گردشگران و خدمات مرتبط تخصیص یابد تا هم فشار ترافیکی از هسته مرکزی شهر کاهش یابد و هم گردشگران تجربه بهتری از تردد در اصفهان داشته باشند.
نباتینژاد ادامه داد: طرح اخیر شرکت واحد اتوبوسرانی اصفهان مبنی بر ارائه تخفیف ۵۰ درصدی خدمات ناوگان دربستی به هتلها و آژانسهای گردشگری اقدامی در جهت اجرای همین سیاست است.
وی با اشاره به تأثیرات اقتصادی این طرح گفت: کاهش هزینههای جابهجایی گردشگران، به افزایش اقامت، مصرف و بازدید از جاذبههای شهری منجر میشود، در نتیجه درآمد غیرمستقیم شهر از بخش خدمات، صنایعدستی و پذیرایی افزایش مییابد و این همان بازگشت سرمایهای است که مدیریت شهری باید به آن توجه کند.
رئیس مرکز پژوهشهای شورای اسلامی شهر اصفهان تأکید کرد: مرکز پژوهشهای شورا در حال بررسی مدلهای موفق برخی شهرها است که در آنها سیستم حملونقل شهری، بهصورت یکپارچه با حوزه گردشگری برنامهریزی شده و بخش ویژهای از ناوگان به گردشگران اختصاص دارد.
وی افزود: اصفهان ظرفیت آن را دارد که به نخستین شهر ایران با «سیستم حملونقل گردشگرمحور» تبدیل شود؛ تحقق این هدف نیازمند همکاری میان شرکت واحد، شهرداری مناطق، کمیسیون حملونقل شورا و بخش خصوصی فعال در گردشگری است.