سرویس دین و اندیشه خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)؛ کتاب «ارتباطات بحران داخلی؛ آگاهی از بحران، رهبری و همکاری» نوشته «مَتس هاید» و «شارلوت سیمونسون» دو تن از استادان حوزه ارتباطات بحران و ارتباطات راهبردی، به زبان فارسی منتشر شد.
اکثر پژوهشهایی که در سالهای گذشته در حوزه ارتباطات بحران انجام شده بر جنبههای خارجی بحران و نحوه برقراری ارتباط با بیرون از سازمان، آن هم در فشردهترین و حادترین مرحله بحران متمرکز بودهاند اما این کتاب جزو اولین کتابهای آکادمیک در سطح بینالمللی است که بر جنبههای داخلی ارتباطات بحران بهویژه بین مدیران و همکارانی که در مرکز بحران قرار دارند، تاکید میکند.

این کتاب که از سوی انتشارات جوینده منتشر شده، توسط دکتر مسعود میرزایی استاد روزنامهنگاری و علوم ارتباطات و حسین زینالی اسکندانی کارشناس ارشد روابط عمومی به فارسی ترجمه شده است.
نویسندگان کتاب در فصل نخست و در مرور نقش بازیگران مختلف در ارتباطات بحران داخلی تاکید میکنند: «بدون شک، مهمترین افرادی که در تعیین موفقیت یک سازمان در مدیریت بحران و ارتباطات بحران نقشی اساسی دارند، همکاران آن سازمان هستند که در مراحل قبل، حین و پس از بحران اهمیت دارند. آنها کسانی هستند که میتوانند علائمِ ضعیف تغییرات در داخل و خارج سازمان را شناسایی کرده، آنها را تفسیر کنند و واکنش نشان دهند و به این ترتیب از وقوع بحران جلوگیری کرده یا تأثیرات آن را کاهش دهند» (ص ۲۴).
در بخشی از فصل پنجم کتاب بر اهمیت انتقادپذیر بودن رهبران سازمانی تاکید شده و آمده است: در یک سازمان موفق، بسیار مهم است که اطلاعات متفاوت و مخالف، به مدیران و رهبران برسد. در سازمانهای با قابلیت اطمینان بالا، اعضای سازمان تشویق میشوند صدای خود را به گوش دیگران برسانند و اشتباهات و شکستها را گوشزد کنند. این وضعیت با سازمانهای عادی که معمولاً عدمتحملِ اشتباهات و شکستها در آنها غالب است، بسیار متفاوت میباشد.
«متأسفانه تحقیقات نشان میدهد بسیاری از رهبران آشکارا تمایل دارند همکارانی را که اطلاعات واگرا یا منفی ارائه میدهند، بهعنوان افراد کمصلاحیتتر جلوه دهند، درنتیجه، این همکاران از حمایت و تشویقی که سایر همکاران دریافت میکنند، محروم میشوند» (ص ۱۳۷).
در یادداشت مترجمان کتاب نیز درباره ضرورت تولید و ترجمه چنین آثاری برای مخاطبان ایرانی تاکید شده است: متاسفانه در ایران موضوع ارتباطات بحران بهطور عام و ارتباطات بحران داخلی بهطور خاص، آنگونه که بایسته است در محافل آکادمیک و در حوزههای عملیاتی و اجرایی مورد توجه جدی قرار نگرفته است و به همین دلیل شاهد هستیم هنگام بروز بحرانهای جدی، سازمانها با چالشهای متعددی مواجه میشوند که عمدتاً بهدلیل ضعفهای ساختاری و فرهنگی در سازمانها و نهادهای دولتی و خصوصی است.
کتاب ارتباطات بحران داخلی در هشت فصل (۲۳۰ صفحه) تنظیم شده و موضوعاتی همچون بحرانها و ارتباطات، مراحل مختلف بحران، نقش رهبران سازمانی و همکارانشان در مدیریت بحران، بداههپردازی و مدیریت رویدادهای غیرمنتظره، پیشبینی بحران، تابآوری سازمانی و درس گرفتن از بحرانها را پوشش میدهد.
∎