به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب «هنر» نوشته کلایو بل یکی از متون بنیادین در نظریهٔ زیباشناسی قرن بیستم بهشمار میآید. در این اثر موجز، بل در جستجوی پاسخی به این پرسش اساسی است: چه کیفیت مشترکی میان اشیا احساسی زیباشناختی در مخاطب برمیانگیزد؟
بل تعریف مفهوم «فرم معنادار» بر این مسئله تأکید میکند که ترکیبی خاص از خطوط، رنگها و رابطههای میان اشکال وجود دارد که میتواند بینندۀ حساس را به شور زیباشناختی برساند. بل معتقد است این احساسِ زیباشناختی با احساسات معمولی (مثل ترحم یا شادی) متفاوت است و وابسته به سوژه یا داستان اثر نیست؛ بلکه خود «فرم» به تنهایی قدرت تحریک آن را دارد.
در بخشی از کتاب چنین میخوانیم: «من مورخ هنر یا چیز دیگری نیستم. برای من اهمیت چندانی ندارد که چیزها چه زمانی یا چرا ساخته شدهاند؛ چیزی که برایم مهم است فقط معناداری عاطفی آنها برای ما انسانهاست. برای مورخ هر چیزی وسیلهای برای رسیدن به وسیلۀ دیگری است؛ برای من اهمیت هر چیزی منوط است به اینکه وسیلهای بیواسطه برای عاطفه باشد. من دربارۀ هنر مینویسم، نه تاریخ. تاریخ فقط تا جایی برایم اهمیت دارد که به تصریح فرضیهام کمک کند: و اینکه تاریخ درست باشد یا غلط اهمیت چندانی ندارد؛ زیرا فرضیۀ من مبتنی بر تاریخ نیست، بلکه بر تجربۀ شخصی تکیه دارد؛ نه بر واقعیات، بلکه بر احساسات. درست و غلط تاریخی برای کسانی که تلاش میکنند با واقعیتها مواجه شوند اهمیتی ندارد. آنها نیازی ندارند که بپرسند: «آیا این اتفاق افتاده است؟» فقط باید بپرسند: «آیا من این را احساس میکنم؟»
کتاب «هنر» در نوبت اول در ۲۷۱ صفحه و با قیمت ۴۴۵ هزار تومان به بازار کتاب آمده است.
∎