شناسهٔ خبر: 75513282 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: آنا | لینک خبر

آغاز عملیات اجرایی منطقه ۳ آزادراه تهران–شمال در آینده نزدیک

معاون وزیر راه و شهرسازی، از آغاز عملیات اجرایی منطقه ۳ آزادراه تهران–شمال در روزهای آینده خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا؛ هوشنگ بازوند، معاون وزیر راه و شهرسازی، از آغاز عملیات اجرایی منطقه ۳ آزادراه تهران–شمال در روز‌های آینده خبر داد و گفت: یکی از حلقه‌های مفقوده کریدور دریا به دریا، همین قطعه ۳ آزادراه تهران–شمال است که حدود ۵۵ کیلومتر طول دارد و تکمیل آن نیازمند حدود ۱۱۰ هزار میلیارد تومان اعتبار است.

اجرای ۸ کیلومتر نخست با موافقت محیط زیست

بازوند با اشاره به تأیید نهایی سازمان حفاظت محیط زیست برای اجرای ۸ کیلومتر ابتدایی این قطعه افزود: خوشبختانه محیط زیست موافقت خود را برای اجرای این بخش اعلام کرده و بنیاد مستضعفان نیز با سه پیمانکار دارای رتبه یک قرارداد بسته است. عملیات اجرایی به‌زودی و احتمالاً از هفته آینده آغاز می‌شود.

وی اظهار کرد: این ۸ کیلومتر حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد از ترافیک مسیر شمال را کاهش می‌دهد. بیش از ۶۵ درصد این مسیر به صورت تونل است و هیچ راه دسترسی مستقیمی ندارد تا موجب تخریب جنگل‌ها شود. اگرچه اجرای پروژه در این شرایط دشوار و پرهزینه است، اما کاملاً مطابق با مجوز‌های محیط زیست انجام خواهد شد.

بررسی مسیر ادامه پروژه و سهم‌بندی مالی

معاون وزیر راه و شهرسازی درباره ادامه مسیر افزود: برای حدود ۴۴ تا ۴۵ کیلومتر باقی‌مانده، مسیر پیشنهادی به سازمان محیط زیست ارائه شده و هنوز پاسخ نهایی دریافت نکرده‌ایم. با این حال، کاملاً مطابق با نظر محیط زیست عمل خواهیم کرد.

وی درباره نحوه تأمین مالی پروژه گفت: بنیاد مستضعفان ۵۰ درصد و دولت ۵۰ درصد سهم دارند. ممکن است سهم دولت از محل سهام شرکت‌هایی که در سازمان خصوصی‌سازی به فروش رفته و متعلق به دولت است، به بنیاد مستضعفان واگذار شود.

سرمایه‌گذاری و زمان‌بندی تکمیل پروژه

بازوند با اشاره به برآورد سرمایه‌گذاری این بخش تصریح کرد: سرمایه‌گذاری برای این قطعه حدود ۱۵ تا ۱۶ هزار میلیارد تومان است و امیدواریم ظرف سه سال به اتمام برسد. با توجه به محدودیت‌های محیط زیستی و ممنوعیت راه‌های دسترسی، عملیات تخلیه و دپوی مصالح زمان‌بر خواهد بود، اما کاملاً تابع نظر محیط زیست هستیم.

بهره‌برداری از قطعه ۷ آزادراه شیراز–اصفهان

معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین از بهره‌برداری قطعه ۷ آزادراه شیراز–اصفهان در پایان سال گذشته خبر داد و گفت: این قطعه با حضور رئیس‌جمهور و به‌صورت ویدیوکنفرانسی به بهره‌برداری رسید. در حال حاضر سهم بخش خصوصی در این پروژه ۳۰ درصد و سهم دولت ۷۰ درصد است، اما سرمایه‌گذاران بخش خصوصی آمادگی خود را برای افزایش سهم تا ۵۵ درصد اعلام کرده‌اند و احتمال اصلاح موافقت‌نامه در این زمینه وجود دارد.

همکاری ایران و روسیه در حوزه حمل‌ونقل

بازوند درباره رایزنی‌های بین‌المللی افزود: در جلسه اخیر وزیر راه و شهرسازی با وزیر حمل‌ونقل روسیه مذاکرات مثبتی انجام شد و پیش‌بینی می‌شود ظرف ۱۰ تا ۱۵ روز آینده، قرارداد اجرایی در مسکو امضا شود. این همکاری شامل دریافت تسهیلات با بهره کم از دولت روسیه برای توسعه پروژه‌های حمل‌ونقلی است.

الکترونیکی شدن سیستم اخذ عوارض آزادراه‌ها

وی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع الکترونیکی شدن پرداخت عوارض آزادراه‌ها اشاره کرد و گفت: در حال حاضر حدود ۷۰ درصد سیستم اخذ عوارض به‌صورت الکترونیکی و ۳۰ درصد به‌صورت دستی انجام می‌شود. علت تداوم روش دستی این است که هنوز حدود ۳۶۰۰ میلیارد تومان از عوارض توسط برخی کاربران پرداخت نشده است. انتظار داریم مسافران نسبت به پرداخت به‌موقع عوارض خود اقدام کنند.

پیشرفت قابل توجه پروژه راه‌آهن چابهار–زاهدان

بازوند درباره وضعیت پروژه ریلی چابهار–زاهدان اظهار داشت: طول مسیر از خاش تا چابهار حدود ۴۷۳ کیلومتر است و با تلاش شبانه‌روزی نیروها، قصد داریم تا پایان سال آن را به اتمام برسانیم. هم‌اکنون روزانه حدود ۶۰۰۰ نفر در این پروژه مشغول به کار هستند و رکورد ریل‌گذاری روزانه بیش از سه کیلومتر ثبت شده است.

وی خاطرنشان کرد: منابع مالی این پروژه از محل تهاتر نفت و با مجوز مقام معظم رهبری تأمین شده است.

انتهای پیام/