شناسهٔ خبر: 75511435 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: آنا | لینک خبر

در گفت و گو با آنا مطرح شد

گلایه های قهرمان سابق از مسابقات درگ قهرمانی کشور/فرمانی:قبل از پازند شرایط بهتر بود

قهرمان سابق درگ کشور گفت: ۴ سال است که مسابقه می دهم و هرسال بدتر از پارسال‌ است اما بازهم قبل از پازند شرایط خیلی بهتر بود.

صاحب‌خبر -

متین فرمانی در گفت وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری آنا، در خصوص مسابقات درگ فدراسیون اتومبیلرانی و عدم شرکت او در این مسابقات اظهار داشت: ما از این موضوع خیلی دلگیر هستیم. پیش‌تر کلاسی برگزار کرده بودند به نام کلاس index برای خودروهای توربوشارژ شهری با چهره فابریک کارخانه‌ای یعنی نباید بدنه یا ظاهر ماشین تغییر داده می‌شد. ما هم دقیقاً طبق همین قوانین عمل کردیم، هزینه زیادی کردیم موتور را آماده کردیم و با خودروی دنا وارد پیست شدیم.قرار بود همه‌ خودروهای توربو کارخانه‌ای در این کلاس حضور داشته باشند اما ناگهان دیدیم چند نفر با پژو ۲۰۶ توربو در کلاس ما شرکت کردند، در حالی که باید در کلاس مخصوص به خودشان یعنی چهار-شش توربو حضور پیدا می کردند.

یکسری از افراد هم هر سال می آیند و مسابقه می دهند تا تنها امتیاز قهرمانی سالانه خود را جمع کنند

وی افزود:به این دلیل که ابتدا یک حرفی زدند و ناگهان تغییر دادند، دیگر در این مسابقه شرکت نکردم. همان چهار نفر با خودروهای ۲۰۶، مقام‌های اول تا چهارم را گرفتند. من و بسیاری از دوستان که حدود پنجاه نفر با خودروهای EF7 و دنا  و سورن توربو بودیم، حتی می‌توانستیم کلاس اختصاصی خودمان را تشکیل دهیم، اما برگزارکنندگان اجازه ندادند و در نتیجه ما هم تمایلی به شرکت در مسابقه پیدا نکردیم. تمام افرادی که خودروهای EF7 داشتند نیز شرکت نکردند. یکسری از افراد هم هر سال می آیند و مسابقه می دهند تا تنها امتیاز قهرمانی سالانه خود را جمع کنند. درحالیکه می دانند مقام نمی آورند. 

دوستان از کلاس index به من پیام می‌دهند تا امضا جمع کنیم برای تشکیل کلاس EF7

ورزشکار اتومبیلرانی کشورمان درباره ارتباط پازند،رئیس فدراسیون اتومبیلرانی با ورزشکاران گفت: تنها یک‌بار جلسه‌ای گذاشت آن هم به صورتی که شنبه گفت دوشنبه جلسه داریم. طبیعی است که بسیاری از رانندگان شهرستانی نمی‌توانستند ظرف دو روز خودشان را برسانند. باید حداقل پیش از مسابقات جلسه‌ای الزامی برگزار می‌کردند تا همه شرکت‌کنندگان حضور یابند و نظراتشان را اعلام کنند اما فقط حدود ده نفر توانستند در آن جلسه شرکت کنند و بقیه نتوانستند نظرشان را منتقل کنند.

 مسابقات درگ به مسابقات ماشین های 405 و ۲۰۶ محدود شده

وی افزود: هر بار هم دوستان از کلاس index به من پیام می‌دهند تا امضا جمع کنیم برای تشکیل کلاس EF7، اما واقعاً خسته شده‌ام. وقتی گوش شنوایی نیست، چرا باید خود را بی‌دلیل درگیر کنم؟ خیلی‌ها مثل من تصمیم گرفتند دیگر در مسابقات شرکت نکنند، چراکه مسابقات درگ به مسابقات ماشین های 405 و ۲۰۶ و نهایتا چند ماشین 6 و 8 سیلندر محدود شده و اجازه حضور دیگر ماشین ها داده نمی شود. حتی کلاس جدیدی برای خودروهای برقی گذاشته‌اند، اما فقط سه یا چهار نفر شرکت کردند. 

سطح مسابقات استانی از قهرمانی کشور درگ بالاتر بود

فرمانی در خصوص مسابقات درگ در روز جمعه تصریح کرد: روز گذشته، پس از مسابقه سیل پیام‌ها را دریافت کردم که گفته می شد این ضعیف‌ترین مسابقه‌ای بوده که تا به‌حال دیده‌اند و حتی رقابت های استانی بهتر از این است. هیچ تابلوی تایم‌گیری برای تماشاگران نبود، نه شور و هیجانی، نه گزارش مناسبی. در زمان برگزاری کلاس آزاد، کلاس دیگری را هم سر خط بردند. کلاس آزاد که باید جذاب‌ترین بخش مسابقات کشوری باشد، به چند خودرو محدود شده بود. قبلاً وقتی کلاس آزاد برگزار می‌شد، حتی راننده‌ها هم می‌آمدند برای تماشا. اما این‌بار هیچ شور و نشاطی وجود نداشت.

نه پازند و نه خنجری دیداری با ما نداشتند

او درباره عدم دیدار سرپرست کمیته درگ و رئیس فدراسیون با ورزشکاران گفت: از سامان خنجری، که رکورددار سریع‌ترین خودرو ایران است، انتظار داشتیم با ماشین خودش بیاید تا شور و اشتیاق ایجاد کند، اما او نه در مسابقه حضور یافت و نه حتی جلسه‌ای با ما برگزار کرد. حتی رئیس فدراسیون هم دیداری با ما نداشته و حتی از ما نظری هم نپرسیده است و او را در پیست هم ندیدیم. حداقل حرف های ما را می شنید. خیلی ها به من گفتند حیف وقتمان که به این مسابقات آمدیم. کلاس بانوان تنها به 206  و 1600 محدود شده است. خیلی از بانوان دوست دارند با ماشین های مختلف مسابقه بدهند اما از ترسشان که همه 206 شده اند شرکت نمی کنند. حتی برخی زوج ها هستند که ماشین مشترک 405 دارند.

نحوه برگزاری قهرمانی کشور باید به گونه ای باشد که شخصی که رانندگی بلد نیست هم ترغیب کند

فرمانی درباره عدم حمایت و تأمین امکانات حداقلی از سوی فدراسیون گفت: ماشین‌ها از شهرهای مختلف مثل شیراز و بلوچستان و با هزینه‌های گزاف حمل‌ونقل، سوخت، و آماده‌سازی آمده بودند. درمورد هزینه های چند صد میلیونی موتورها صحبت نمی کنم اما فقط سوخت مسابقه برای هر ماشین حدود ۲۰ تا ۳۰ میلیون تومان هزینه دارد. فدراسیون کمی در تدارکات هم همراهی نمی کند و یک سوله‌ای کوچک برای خودروهای شهرستانی فراهم نمی کند تا بتوانند پیش از مسابقه آماده‌سازی کنند. اینگونه می تواند حتی بر بخش رسانه ای تبلیغات هم اثر گذار باشید. باید یک شخصی که رانندگی بلد نیست هم ترغیب شود. فدراسیون اگر یک کلاس اگر EF7 بگذارد و چند نفر شرکت کنند، به میزان زیادی پول سازی می شود.

روغن موتور ریخته شده در پیست را با خاک تمیز کردند

او ادامه داد: این پیشنهاد را دادم که مسابقه این کلاس را برگذار کنید اما پاسخ این بود که وقت گیر است. درحالی که نهایتا 10 ماشین در 10 ثانیه زمان خواهند برد.در مسابقه، حتی موارد ایمنی رعایت نمی‌شد. به خاطر دارم که در یک مسابقه، روغن یک خودرو بر اثر ترکیدن بر زمین ریخت، به‌جای استفاده از تجهیزات تخصصی، با بیل خاک ریختند تا مسیر خشک شود، که همین خاک وارد موتور خودروهای بعدی می‌شد و آن‌ها انصراف دادند چون نگران آسیب چند میلیاردی به موتورهایشان بودند. هیچ خودروی آتش‌نشانی یا تجهیزات شست‌وشو هم در محل نبود. فقط می خواهند یک مسابقه ای برگزار شود. 

 شور و شوق از رانندگان گرفته شده است

قهرمان سابق درگ درباره شرایط بد محل های برگزاری مسابقات گفت: می خواهیم ماشین های مسابقه خود را فابریک کنیم چراکه شوق و ذوق ورزشکار را می کشند. مدام به فکر مسابقه داد در دوبی هستیم. عباس دریانی نمونه آن است که در دوبی مسابقه می دهد و جزو نفرات برتر شد. فدراسیون باید پای درد و دل های ورزشکاران بشیند و یاری رسان باشند. یک مکانیک در پیست نمی گذارند. ما حتی می گوییم خودمان پول امکانات را می دهیم. در حین مسابقه یک تیم بگذار تا لاستیک ها را عوض کنند و پول آن را از ورزشکاران بگیر.

همیشه استرس دزدیده شدن وسایلمان را داریم

فرمانی ادامه داد: معمولا لوازم و لاستیک های ما در ماشینی غیر از مسابقه است و ما مدام استرس این را داریم که آن ماشین دزدیده نشود. قطعه ECU صد میلیون تومان است. یک نفر باید مراقب وسایل باشد. نکته جالب ته خط است که راننده برای اطلاع از زمان و رکورد خود باید مدام با گوشی و هدست با فرد دیگری در ارتباط باشد و بپرسد چقدر رکورد زدم؟ ما حتی نمی گوییم این موارد وظیفه فدراسیون است و می گوییم هزینه می کنیم اما حداقل انجام دهید. ما باید میزبان کشورهای دیگر باشیم اما شرایط ما بد است و متأسفانه کشورهای دیگر می بینند.

قبل از پازند شرایط خیلی بهتر بود

وی درمورد تعداد شرکت کنندگان مسابقات گفت: تعداد شرکت کننده ها کلا به 100 نفر رسیده است. یک زمانی در کلاس آزاد ماشین هایی می دیدیم که از آن در کل ایران 1 یا 2 بود اما این دوره کلا 4 تا ماشین بودند. من ورزشکار حمایت می خواهم. فکر نمی کنم در دوره بعدی همین تعداد هم شرکت کند. یک مدال بر گردن ورزشکار نمی اندازند. سال گذشته قهرمان شدم تازه امسال حکم آن را به من دادند. قبل از پازند شرایط خیلی بهتر بود. 4 سال مسابقه دادم، هرسال بد تر از پارسال. تعداد شرکت کننده کم شود، همین افراد به خیابان ها می روند و تصادف می کنند. 

هیچ جایی نداریم که ماشینی که کلی برای آن هزینه کردیم را تست کنیم

فرمانی تصریح کرد: پیست های معتبر، به افراد مختلف در چارچوب قوانین اجازه می دهند با هزینه مشخص، تمرین کنند. هیچ جایی نداریم که ماشینی که کلی برای آن هزینه کردیم را تست کنیم. گادریل پیست آزادی برای سال 70 است. هر سال به جای تعویض، رنگ می کنند و نتیجه اش فوت یک عکاس است. مسابقات پیس مسابقات کمی نیست. ما جنس خطرات این رشته را می دانیم اما از ما هیچ نظری خواسته نمی شود. هرچند برخی از شرکت کننده ها هم مشکلاتی دارند و در حالت کاملا نرمال و طبیعی مسابقه نمی دهند. باید قبل از مسابقات تست خون گرفته شود و استاندار های جهانی رعایت شود. 

 

انتهای پیام/