شناسهٔ خبر: 75511192 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسکانیوز | لینک خبر

معاون دانشجویی دانشگاه امیرکبیر تاکید کرد؛

کاهش مراجعه دانشجویان به مراکز مشاوره با گسترش فعالیت‌های ورزشی

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: یکی از پیامدهای مثبت گسترش فعالیت‌های ورزشی، کاهش مراجعه دانشجویان به مراکز مشاوره و کاهش افت تحصیلی است. ورزش می‌تواند با ایجاد تعادل میان جسم و ذهن، تمرکز دانشجویان را افزایش دهد و از بروز آسیب‌های روانی و اجتماعی جلوگیری کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، سید ابوالفضل میردهقان در نشست هم اندیشی مدیران تربیت بدنی منطقه یک به میزبانی دانشگاه صنعتی امیرکبیر با اشاره به اهمیت ورزش در زندگی دانشجویان گفت: فعالیت‌های ورزشی در دانشگاه‌ها از مؤثرترین اقدامات مدیریتی برای هدایت و جهت‌دهی دانشجویان در دوران تحصیل به شمار می‌رود.

وی با بیان اینکه دانشجویان ورودی‌های نظام آموزش عالی از مدارس هستند، اظهار کرد: دانشگاه‌ها علاوه بر آموزش‌های علمی در طی ۴ سال مقطع کارشناسی، باید در زمینه ارتقای سلامت جسم و روان دانشجویان نیز برنامه‌ریزی مؤثری داشته باشند. بخشی از این هدف از طریق دروس آموزشی تربیت بدنی و بخش دیگر از طریق فعالیت‌های فوق‌برنامه و تیم‌های ورزشی محقق می‌شود که بار اصلی آن بر دوش مدیران و مربیان حوزه تربیت بدنی است.

وی افزود: آمارها نشان می‌دهد سرانه فعالیت‌های ورزشی در میان دانشجویان پایین‌تر از سطح مطلوب است و همین موضوع ضرورت بازنگری در سیاست‌ها و برنامه‌ریزی‌های دانشگاهی را دوچندان می‌کند. اگر قرار است ورزش در دانشگاه‌ها توسعه یابد، باید در گام نخست، نگرش و بینش دانشجویان نسبت به مقوله ورزش اصلاح شود تا آن را به عنوان جزئی از سبک زندگی خود بپذیرند.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه صنعتی امیرکبیر تأکید کرد: زمانی می‌توان گفت در مسیر درست حرکت کرده‌ایم که دانشجو ورزش را از روی اجبار یا صرفاً برای نمره انجام ندهد، بلکه آن را جزئی از هویت و زیست روزمره خود بداند. در این راستا، فعالیت‌های فرهنگی، تبلیغاتی و رسانه‌ای باید به سمتی هدایت شود که انگیزه و اشتیاق دانشجویان برای مشارکت در ورزش افزایش یابد.

وی با اشاره به اهمیت ورزش‌های همگانی خاطرنشان کرد: در شرایطی که بخش زیادی از نسل امروز درگیر فضای دیجیتال است و تمایل کمتری به تحرک بدنی دارد، ورزش‌های همگانی می‌تواند نقطه شروعی مؤثر برای بازگرداندن نشاط و سلامت جسمی به محیط دانشگاه باشند. سرمایه‌گذاری در این بخش نه تنها هزینه نیست بلکه نوعی سرمایه‌گذاری برای سلامت و بهره‌وری آینده کشور است.

میردهقان یادآور شد: یکی از پیامدهای مثبت گسترش فعالیت‌های ورزشی، کاهش مراجعه دانشجویان به مراکز مشاوره و کاهش افت تحصیلی است. ورزش می‌تواند با ایجاد تعادل میان جسم و ذهن، تمرکز دانشجویان را افزایش دهد و از بروز آسیب‌های روانی و اجتماعی جلوگیری کند.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه صنعتی امیرکبیر ادامه داد: با وجود چالش‌هایی مانند کمبود فضاها و امکانات ورزشی، باید به این هدف بلندمدت بیندیشیم که هر دانشجوی فارغ‌التحصیل از دانشگاه، دست‌کم در یک رشته ورزشی مهارت داشته باشد. اگر روزی برسد که اخذ مدرک تحصیلی دانشجو با کسب مهارت ورزشی او توام شود، می‌توان گفت به بخشی از اهداف تربیتی دانشگاه دست یافته‌ایم.

وی اظهار کرد: دانشگاه‌های برتر دنیا سال‌هاست که ورزش را به عنوان بخشی از نظام تربیتی و هویتی خود پذیرفته‌اند و تیم‌های ورزشی ملی منبعث از تیم های دانشگاهی در سطح ملی و بین‌المللی نقش‌آفرینی می‌کنند. امیدواریم با برنامه‌ریزی هدفمند، دانشگاه‌های کشور نیز بتوانند در مسیر نهادینه‌سازی فرهنگ ورزش میان دانشجویان گام‌های مؤثری بردارند.

دانشگاه ها از کمبود فضاهای ورزشی رنج می برند

علی احسانی در نشست هم‌اندیشی مدیران تربیت بدنی منطقه یک دانشگاه‌های کشور که به میزبانی دانشگاه صنعتی امیرکبیر برگزار شد، ضمن خیرمقدم به حاضران، بر اهمیت نقش ادارات تربیت بدنی در ارتقای نشاط و سلامت دانشجویان تأکید کرد.

وی گفت: ما در بخشی از دانشگاه فعالیت می‌کنیم که بیشترین تأثیر را بر نشاط و سلامت روحی و جسمی دانشجویان دارد و این مسأله برای ما مایه افتخار است. با این حال، سه چالش اساسی در مسیر فعالیت‌های تربیت بدنی دانشگاه‌ها وجود دارد که مهمترین آنها مربوط به بودجه و منابع انسانی است.

رئیس اداره ورزش و تندرستی دانشگاه صنعتی امیرکبیر با بیان اینکه بودجه و نیروی انسانی در این حوزه روزبه‌روز کاهش می یابد، اظهار کرد: این در حالی است که تعداد دانشجویان به ۱۵ هزار نفر رسیده، فضاهای ورزشی دانشگاه‌ها همچنان برای ظرفیت ۶ هزار نفر طراحی شده‌اند. علاوه بر این، بسیاری از این فضاها فرسوده و قدیمی هستند و هزینه‌های نگهداری آنها نیز افزایش یافته است.

وی ادامه داد: در شرایطی که آمارهای مرکز مشاوره دانشگاه‌ها از افزایش نگرانی‌های روحی و روانی در میان حدود ۳۰ درصد دانشجویان حکایت دارد، نقش ورزش در ایجاد آرامش و تخلیه روانی دوچندان می‌شود. اما کمبود بودجه اجازه نمی‌دهد برنامه‌های لازم در این زمینه به‌درستی اجرا شود.

احسانی با مقایسه هزینه‌های خدمات مشاوره با دریافتی مربیان ورزشی اظهار کرد: در حالی که یک مشاور برای هر ساعت حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان دریافت می‌کند، مربیان تربیت بدنی با تلاش فیزیکی و حضور مستمر در محیط، حقوقی بسیار پایین‌تر دارند که حتی پاسخگوی هزینه‌های رفت‌وآمدشان هم نیست.

رئیس اداره ورزش و تندرستی دانشگاه صنعتی امیرکبیر در بخش دیگری از سخنانش به تغییر الگوی تفریحات دانشجویان اشاره کرد و گفت: یکی دیگر از چالش‌های جدی، گرایش روزافزون جوانان به بازی‌های رایانه‌ای است. ما مخالف این نوع سرگرمی نیستیم، اما باید بتوانیم با ایجاد انگیزه، دانشجویان را از دنیای مجازی به سالن‌های ورزشی و فعالیت‌های بدنی بازگردانیم.

وی افزود: در مسابقات اخیر نیز مشاهده شد که بخشی از دانشجویان ترجیح می‌دهند به‌صورت مجازی شرکت کنند و عملاً در فعالیت فیزیکی حضور ندارند. این فاصله باید با برنامه‌ریزی و جذاب‌سازی فعالیت‌های ورزشی کاهش یابد.

احسانی ضمن قدردانی از مدیران تربیت بدنی دانشگاه‌های منطقه یک، اظهار امیدواری کرد که این نشست بتواند زمینه‌ساز تبدیل چالش‌ها به فرصت و ارتقای کیفیت فعالیت‌های ورزشی در دانشگاه‌ها شود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها: