به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، سید ابوالفضل میردهقان در نشست هم اندیشی مدیران تربیت بدنی منطقه یک به میزبانی دانشگاه صنعتی امیرکبیر با اشاره به اهمیت ورزش در زندگی دانشجویان گفت: فعالیتهای ورزشی در دانشگاهها از مؤثرترین اقدامات مدیریتی برای هدایت و جهتدهی دانشجویان در دوران تحصیل به شمار میرود.
وی با بیان اینکه دانشجویان ورودیهای نظام آموزش عالی از مدارس هستند، اظهار کرد: دانشگاهها علاوه بر آموزشهای علمی در طی ۴ سال مقطع کارشناسی، باید در زمینه ارتقای سلامت جسم و روان دانشجویان نیز برنامهریزی مؤثری داشته باشند. بخشی از این هدف از طریق دروس آموزشی تربیت بدنی و بخش دیگر از طریق فعالیتهای فوقبرنامه و تیمهای ورزشی محقق میشود که بار اصلی آن بر دوش مدیران و مربیان حوزه تربیت بدنی است.
وی افزود: آمارها نشان میدهد سرانه فعالیتهای ورزشی در میان دانشجویان پایینتر از سطح مطلوب است و همین موضوع ضرورت بازنگری در سیاستها و برنامهریزیهای دانشگاهی را دوچندان میکند. اگر قرار است ورزش در دانشگاهها توسعه یابد، باید در گام نخست، نگرش و بینش دانشجویان نسبت به مقوله ورزش اصلاح شود تا آن را به عنوان جزئی از سبک زندگی خود بپذیرند.
معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه صنعتی امیرکبیر تأکید کرد: زمانی میتوان گفت در مسیر درست حرکت کردهایم که دانشجو ورزش را از روی اجبار یا صرفاً برای نمره انجام ندهد، بلکه آن را جزئی از هویت و زیست روزمره خود بداند. در این راستا، فعالیتهای فرهنگی، تبلیغاتی و رسانهای باید به سمتی هدایت شود که انگیزه و اشتیاق دانشجویان برای مشارکت در ورزش افزایش یابد.
وی با اشاره به اهمیت ورزشهای همگانی خاطرنشان کرد: در شرایطی که بخش زیادی از نسل امروز درگیر فضای دیجیتال است و تمایل کمتری به تحرک بدنی دارد، ورزشهای همگانی میتواند نقطه شروعی مؤثر برای بازگرداندن نشاط و سلامت جسمی به محیط دانشگاه باشند. سرمایهگذاری در این بخش نه تنها هزینه نیست بلکه نوعی سرمایهگذاری برای سلامت و بهرهوری آینده کشور است.
میردهقان یادآور شد: یکی از پیامدهای مثبت گسترش فعالیتهای ورزشی، کاهش مراجعه دانشجویان به مراکز مشاوره و کاهش افت تحصیلی است. ورزش میتواند با ایجاد تعادل میان جسم و ذهن، تمرکز دانشجویان را افزایش دهد و از بروز آسیبهای روانی و اجتماعی جلوگیری کند.
معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه صنعتی امیرکبیر ادامه داد: با وجود چالشهایی مانند کمبود فضاها و امکانات ورزشی، باید به این هدف بلندمدت بیندیشیم که هر دانشجوی فارغالتحصیل از دانشگاه، دستکم در یک رشته ورزشی مهارت داشته باشد. اگر روزی برسد که اخذ مدرک تحصیلی دانشجو با کسب مهارت ورزشی او توام شود، میتوان گفت به بخشی از اهداف تربیتی دانشگاه دست یافتهایم.
وی اظهار کرد: دانشگاههای برتر دنیا سالهاست که ورزش را به عنوان بخشی از نظام تربیتی و هویتی خود پذیرفتهاند و تیمهای ورزشی ملی منبعث از تیمهای دانشگاهی در سطح ملی و بینالمللی نقشآفرینی میکنند. امیدواریم با برنامهریزی هدفمند، دانشگاههای کشور نیز بتوانند در مسیر نهادینهسازی فرهنگ ورزش میان دانشجویان گامهای مؤثری بردارند.