به گزارش ایرنا، حجتالاسلام محمد سبزی روز یکشنبه در مراسم کلنگزنی این پروژه اظهار کرد: از سال ۱۴۰۰ پیگیری این طرح آغاز شد و با تلاشهای مستمر از زمان مرحوم رستم قاسمی تا امروز، تصویب و اجرای آن به نتیجه رسید.
وی با اشاره به وضعیت نامناسب محور تهران–ساوه در گذشته افزود: این مسیر به دلیل حجم بالای تردد و فرسودگی، به شکل قیفی درآمده بود و مشکلات جدی برای مردم ایجاد کرده بود.
نماینده مجلس گفت: خوشبختانه با آغاز این پروژه، نگرانیها در حال رفع شدن است.
نماینده مردم ساوه و زرندیه در مجلس شورای اسلامی همچنین به اهمیت توسعه ریلی در منطقه اشاره کرد و گفت: اتصال ۱۱ کیلومتر راهآهن از شهرک شکوهیه تا شهر صنعتی کاوه، که تنها ۱۲ کیلومتر فاصله دارد، میتواند نقش مؤثری در ترانزیت کالا ایفا کند.
حجت الاسلام سبزی افزود: با حمایت بنیاد مستضعفان و دستور مقام عالی وزارت، امیدواریم این پروژه نیز به سرانجام برسد.
وی در ادامه با اشاره به آمار بالای تصادفات در محور همدان - جاده قدیم تهران، خواستار اختصاص منابع ویژه برای ایمنسازی این مسیر شد و افزود: در حوزه مسکن نیز با توجه به انجام قرعهکشیها، مردم در انتظار واگذاری زمین هستند. انتظار داریم با دستور مقام عالی وزارت این روند تسریع شود.
به گزارش ایرنا از شرکت مادر تخصصی ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، این مسیر به عنوان یکی از محورهای راهبردی شبکه آزادراهی کشور، نقش مهمی در اتصال تهران به استانهای مرکزی، قم، اصفهان و جنوب کشور دارد و روزانه حجم بالایی از ترافیک مسافری و ترانزیتی را پوشش میدهد.
در این طرح، عملیات اجرایی در طول ۶۵ کیلومتر مسیر آزادراه انجام میشود و شامل افزایش تعداد خطوط عبوری برای تردد روانتر روزانه حدود ۴۲ هزار وسلیه نقیله و ۳۵ درصد ترافیک سنگین است.
اجرای این پروژه علاوه بر کاهش چشمگیر بار ترافیکی محورهای موازی، موجب صرفهجویی در مصرف سوخت، کاهش تصادفات جادهای و توسعه اقتصادی منطقهای خواهد شد.