ایران خودرو با گامی مهم به سوی حملونقل نوین، از پلتفرم هیبریدی IKCO eRUN پرده برداشت. این فناوری نوین، نویدبخش تحولی بزرگ در صنعت خودروی کشور است و انتظار میرود استانداردهای جدیدی را تعریف کند.
پلتفرم هیبریدی IKCO eRUN گامی مهم برای ایران خودرو در عرصه حملونقل پاک محسوب میشود. این نوآوری با هدف ارتقای بهرهوری و کاهش آلایندگی محصولات داخلی توسعه یافته است. در ابتدا، این پلتفرم پیشرفته در خودروهای تارا و ریرا هیبریدی مورد استفاده قرار خواهد گرفت. معرفی این فناوری، افقهای جدیدی را در صنعت خودروسازی کشور میگشاید.
معرفی پلتفرم هیبریدی IKCO eRUN
شرکت ایران خودرو در نوزدهمین نمایشگاه خودروی اصفهان از سکوی هیبرید کامل خود، IKCO eRUN، پرده برداشت. این پلتفرم با هدف توسعه محصولات پاک رونمایی شد. مدیریت بخش خصوصی در ایران خودرو، تمرکز بر تولید خودروهای هیبریدی را از دی ماه ۱۴۰۳ آغاز کرده است. این مجموعه فنی جدید، برای نخستین بار در سدان تارا به کار گرفته خواهد شد که آن را به سریعترین سدان تولید داخل و تنها سدان داخلی با استاندارد آلایندگی یورو ۶ تبدیل میکند.
بیشتر بخوانید- تارا V4 توربو در نمایشگاه اصفهان رونمایی شد؛ سریعترین سدان ملی ایران خودرو با قدرت 160 اسب بخار
- ثبت نام محصولات ایران خودرو آغاز شد + لیست خودروها و قیمت
- شرایط فروش فوری وانت آریسان ۲ دوگانه سوز – آبان ۱۴۰۴
مشخصات فنی و عملکرد IKCO eRUN
پلتفرم هیبریدی IKCO eRUN ترکیبی از نسل جدید موتور TU5، پیشرانه الکتریکی و گیربکس DHT است. ایران خودرو برای هماهنگی با موتور الکتریکی، موتور TU5 را به سیکل اتکینسون تغییر داده که راندمان بهتری نسبت به سیکل اتو (مانند TU5 معمولی و پلاس) دارد.
مشخصات این پلتفرم عبارتند از:
- پیشرانه بنزینی: TU5 AT با حجم ۱٫۵۸۷ سیسی که ۱۰۸ اسب بخار قدرت و ۱۳۵ نیوتنمتر گشتاور تولید میکند.
- پیشرانه الکتریکی: ۱۵۵ اسب بخار قدرت و ۲۵۰ نیوتنمتر گشتاور.
- ژنراتور: توانایی تبدیل انرژی مکانیکی موتور بنزینی به برق و بازیافت انرژی از طریق ترمزها تا ۱۳۶ اسب بخار و ۱۵۰ نیوتنمتر گشتاور مقاومتی.
- گیربکس: DHT (انتقال قدرت به چرخهای جلو).
- باتری: ۱٫۸ کیلوواتساعتی با ولتاژ نامی ۳۵۰ ولت (امکان پیمایش ۱۲ کیلومتر مستقل الکتریکی).
دستاوردهای تارا هیبریدی
در تستهای فنی، تارا هیبرید توانسته است شتاب صفر تا صد کیلومتر ۷٫۸ ثانیه را ثبت کند. همچنین، مصرف سوخت آن به طور میانگین در ۴٫۸ لیتر در هر صد کیلومتر محدود شده و استاندارد آلایندگی یورو ۶ را کسب کرده است. ایران خودرو همچنین قصد دارد در کراساوور ریرا، پیشرانه TU5 AT را به توربو مجهز کند تا توان بیشتری از آن استخراج شود.
∎