شناسهٔ خبر: 75498942 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: آنا | لینک خبر

معاون دانشگاه هوشمند در گفت‌وگو با آنا:

دانشجوی پزشکی بدون تسلط بر هوش مصنوعی در نظام سلامت بی‌تأثیر است

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی هوشمند، گفت: نیاز‌های امروز جامعه مبتنی بر تسلط بر پلتفرم‌ها، نرم‌افزار‌ها و ابزار‌های هوشمند است. دانشجویی که این توانمندی را نداشته باشد، در آینده نمی‌تواند در نظام سلامت که هدف نهایی خروجی‌های آموزشی کشور است، نقش مؤثری ایفا کند.

صاحب‌خبر -

بابک ثابت، معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی هوشمند، در گفت‌و‌گو با خبرنگار آنا از گذراندن بیش از ۱۰۰ هزار واحد درسی توسط ۳۰ هزار دانشجوی علوم پزشکی کشور در ترم‌های تابستانی طی سه سال گذشته خبر داد و اظهار کرد: این امر نشان‌دهنده اقبال گسترده دانشجویان به فرصت‌های آموزشی هوشمند و انعطاف‌پذیر در نظام آموزش عالی پزشکی است. 

وی افزود: دروسی مانند «طب سنتی»، «مدیریت بلایا» و «هوش مصنوعی» به‌صورت منظم و سالانه در سه نوبت، به‌صورت کاملاً برخط و با بهره‌گیری از بارگذاری هوشمند فایل‌های آموزشی و برگزاری جلسات بحث و کارگاهی در محیط‌های هوشمند ارائه می‌شوند. این روش نوآورانه، نویدبخش تحول هوشمند در دانشگاه‌های علوم پزشکی بوده و نتایج بسیار مطلوبی نیز به همراه داشته است. 
ثابت همچنین از پذیرش دانشجو در مقطع دکتری رشته «یادگیری الکترونیکی» به‌صورت حضوری در سال گذشته و افزودن رشته «مصورسازی» در مقطع کارشناسی ارشد از امسال خبر داد.

 وی ادامه داد: علاوه بر آن، از امسال مسئولیت آموزش و توانمندسازی اعضای هیئت علمی کشور در حوزه‌های آموزش پزشکی و هوش مصنوعی نیز بر عهده این دانشگاه قرار خواهد گرفت.

ثابت در پاسخ به سؤالی درباره مقایسه کیفی دانشجویان دانشگاه هوشمند با دانشگاه‌های حضوری، گفت: تنها در رشته یادگیری الکترونیکی، دانشجوی مستقیم دکتری به‌صورت حضوری پذیرفته می‌شود که از نظر کیفی با دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسری هم‌تراز است. اما سایر دانشجویان، دروسی را با ما می‌گذرانند که شاید دانشگاه‌های دیگر نتوانند با این حجم و کیفیت ارائه دهند.

اول اساتید، بعد دانشجویان؛ هوش مصنوعی وارد کلاس‌های پزشکی می‌شود

وی درباره برنامه‌های آتی دانشگاه علوم پزشکی هوشمند، اظهار کرد: در سال تحصیلی جدید، تمرکز اصلی بر توانمندسازی اساتید کشور در حوزه‌های مختلف هوش مصنوعی است. زمانی که آموزش‌دهندگان با اصول هوش مصنوعی آشنا و مجهز شوند، می‌توانیم در گام بعدی، دانشجویان و برنامه‌های درسی را به‌صورت هوشمند ادغام کنیم و روند تحول دیجیتال در آموزش پزشکی را به‌طور مؤثر پیش ببریم. 

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی هوشمند در پاسخ به این پرسش که آیا استفاده از ابزار‌های هوشمند و ارتباط تنگاتنگ با هوش مصنوعی در آینده درسی دانشجویان کمک‌کننده خواهد بود، گفت: امروزه حتی در برنامه عینی ۲۰۲۵ کنفرانس آموزشی پزشکی اروپا، محور اصلی «آموزش برای سلامت» است. اگر آموزش منطبق با نیاز‌های روز طراحی شود، نقش بسیار مؤثری در بهبود سلامت جامعه خواهد داشت.

وی ادامه داد: نیاز‌های امروز جامعه مبتنی بر تسلط بر پلتفرم‌ها، نرم‌افزار‌ها و ابزار‌های هوشمند است. دانشجویی که این توانمندی را نداشته باشد، در آینده نمی‌تواند در نظام سلامت که هدف نهایی خروجی‌های آموزشی کشور است، نقش مؤثری ایفا کند.

ثابت در پایان با اشاره به نقش هوش مصنوعی در آینده سلامت کشور، گفت: هوش مصنوعی می‌تواند هزینه‌های نظام سلامت را کاهش دهد و به تحقق عدالت در دسترسی به خدمات تخصصی کمک کند. با این فناوری، مردم می‌توانند بدون نیاز به سفر به شهر‌های بزرگ، خدمات درمانی و مشاوره تخصصی را در شهر خود دریافت کنند. همچنین، دانشجویان با صرف زمان و هزینه کمتر، می‌توانند توانمندی‌های بیشتری را با استفاده از ابزار‌های هوشمند کسب کنند.

انتهای پیام/