شناسهٔ خبر: 75495249 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

مدیرکل راه‌آهن شمال:

قطار گردشگری به ایستگاه مازندران رسید/ خطوط ریلی شمال فرسوده است

مدیرکل راه‌آهن شمال گفت: با حمایت استانداری مازندران، قطار پنج‌ستاره فدک در مسیرهای ریلی استان راه‌اندازی شد؛ این اقدام در راستای توسعه گردشگری و ارتقای خدمات حمل‌ونقل ریلی انجام گرفته است.

صاحب‌خبر -

رحمان معصومی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: راه‌آهن یک‌هفتم حمل‌ونقل کشور را برعهده دارد و این موضوع موجب کاهش ترافیک جاده‌ای و صرفه‌جویی در مصرف سوخت می‌شود. افزون بر این، حمل‌ونقل ریلی از منظر گردشگری نیز اهمیت زیادی دارد.

 وی از آغاز حرکت منظم قطار گردشگری فدک در مسیرهای استان مازندران خبر داد و افزود: چندین سال بود که به دنبال فعال‌سازی این قطار در مسیرهای استان بودیم که با حمایت استاندار این هدف محقق شد. مازندران بعنوان یکی از قطب‌های گردشگری کشور، نیازمند زیرساخت‌های متنوع حمل‌ونقل است و راه‌اندازی این قطار گامی در جهت توسعه سفرهای ریلی و گردشگری استان محسوب می‌شود.

مدیرکل راه‌آهن شمال خاطرنشان کرد: قطار فدک در حال حاضر در مسیرهای مشهد، زنجان، کرمان، اهواز و تهران و مازندران تردد دارد و کیفیت خدمات آن در سطح مطلوبی است.در ماه‌های اخیر ضریب اشغال صندلی‌های آن به ۶۰ درصد رسیده و پیش‌تر این میزان به ۱۰۰ درصد نیز رسید. بلیت این قطار از طریق سایت‌های رسمی رجا، فدک و قاصدک قابل تهیه است؛ در حال حاضر قیمت بلیت قطار ساری-مشهد حدود ۲میلیون و ۴۵۰هزار تومان است که با تخفیف دو درصدی نیز ارائه می‌شود.

معصومی با اشاره به واگذاری قطارها به بخش خصوصی تصریح کرد: مالکیت قطارها به بخش خصوصی واگذار شده اما قیمت‌گذاری، نظارت و منشور اخلاقی خدمات همچنان زیر نظر راه‌آهن انجام می‌شود. راه‌آهن به صورت نیمه‌دولتی فعالیت دارد و نظارت‌های فنی و ساختاری در آن برقرار است.

وی با بیان اینکه بخش مسافربری راه‌آهن سودآوری چندانی ندارد، گفت: شرکت‌های فعال در حوزه ریلی موظف‌اند در ازای فعالیت در بخش باری، خدمات مسافربری را نیز بر اساس دستورالعمل‌های مصوب راه‌اندازی و حفظ کنند.

مدیرکل راه‌آهن شمال با اشاره به فرسودگی خطوط ریلی استان گفت: دو سال پیش هزینه تعویض هر کیلومتر خط ریلی در مازندران حدود ۱۲ میلیارد تومان برآورد شده بود که امروز قطعاً افزایش یافته است. در صورت وجود تونل‌ها یا پل، هزینه‌ها چند برابر خواهد شد.

به گفته وی، این قطار از نظر سطح خدمات در رده پنج‌ستاره طبقه‌بندی می‌شود و توانایی حرکت با سرعتی تا حدود ۲۰۰ کیلومتر در ساعت را دارد. در مسیر رشت به مشهد، حدود ۱۶ ساعت زمان سفر ثبت شده است.

مدیرکل راه‌آهن شمال  خاطرنشان کرد: بدلیل استقبال زیاد مردم مازندران، مسیر مستقیم قطار فدک از ایستگاه‌های این استان به مشهد مقدس برقرار شده و مسافران شمال کشور می‌توانند از ایستگاه‌های مازندران سوار این قطار شوند.

به گفته معصومی، در مسیر مازندران-مشهد، بهای بلیت قطار فدک بسته به کلاس انتخابی متفاوت است و به‌طور میانگین حدود دو میلیون تومان اعلام شده است.

معصومی با تأکید بر اینکه هدف اصلی از این اقدام ترویج سفرهای گردشگری ریلی و کاهش فشار بر جاده‌هاست، افزود: با توجه به ظرفیت بالای گردشگری در مازندران، قطار فدک می‌تواند نقش مهمی در جذب گردشگران داخلی، تقویت اقتصاد محلی و معرفی فرهنگ و طبیعت شمال کشور ایفا کند.

مدیرکل راه‌آهن شمال با اشاره به اینکه این قطار ایرانی با خدماتی مشابه خطوط هوایی است، بیان کرد: این قطار هم‌اکنون در مسیرهای تهران، قم و رشت به مقصد مشهد فعالیت دارد و برنامه‌هایی نیز برای گسترش خدمات به استان مازندران در دست بررسی است.

وی در پایان اظهار کرد: تلاش ما این است که از خطوط ریلی مازندران در کنار فعالیت‌های حمل‌ونقلی، برای توسعه گردشگری ریلی نیز استفاده کنیم تا بتوانیم ظرفیت‌های طبیعی و توریستی استان را بیش از پیش در دسترس مسافران قرار دهیم.

انتهای پیام