به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، متأسفانه هر هفته بخشی از تصادفات در سطح شهر تهران مربوط به عابران پیاده است؛ حوادثی که عمدتاً به دلیل بیاحتیاطی رانندگان، عبور غیرمجاز عابران، و بیتوجهی به مقررات ایمنی رخ میدهد. با وجود اجرای طرحهای متعدد برای افزایش ایمنی شهری، همچنان بخش قابل توجهی از جانباختگان تصادفات در پایتخت را عابران پیاده تشکیل میدهند.
روز دوشنبه ۲۸ مهرماه بود که رئیس اداره تصادفات پایتخت از وقوع دو تصادف منجر به فوت دو عابر پیاده در تصادفات پایتخت خبر داد:
نخستین تصادف در ساعت ۳ بامداد در مسیر جنوب به شمال جاده قدیم تهران - قم، مقابل ایستگاه مترو کهریزک رخ داد. در این حادثه، یک دستگاه خودروی سواری رانا به علت عدم توجه به جلو با عابر پیادهای که قصد تردد غیرمجاز از این معبر را داشته برخورد میکند که متأسفانه عابرپیاده به دلیل شدت جراحات وارده در دم جان باخت.
دومین حادثه نیز حوالی ساعت ۵:۴۵ بامداد در بزرگراه سعیدی به سمت شرق، بعد از بزرگراه آزادگان رخ داد. در این سانحه، یک دستگاه سواری پژو پارس به علت عدم توانایی در کنترل وسیله نقلیه ناشی از تجاوز از سرعت مطمئنه با عابر پیاده (مردی حدود ۵۰ ساله) که در حاشیه راه ایستاده بود برخورد میکند که اینبار نیز عابر پیاده در محل حادثه جان خود را از دست داد.
بزرگراهها؛ نقطه داغ تصادفات مرگبار عابران پیاده
سرهنگ شریفی، رئیس اداره اطلاعرسانی پلیس راهور با اشاره به بررسیهای انجامشده در زمینه تصادفات عابرین پیاده اظهار کرد: اکثر تصادفات منجر به فوت عابران پیاده در بزرگراههای تهران رخ میدهد، جایی که افراد برای سوار شدن به وسایل نقلیه عمومی یا عبور از عرض مسیر در نقاط غیرمجاز توقف میکنند.
وی افزود: در ساعات شب شدت تصادفات بسیار بالاتر است، چراکه دید رانندگان محدود بوده و معمولاً با سرعت بیشتری حرکت میکنند.
گذرگاه عابر پیاده؛ حرمت قانونی و اخلاقی دارد
سرهنگ شریفی با استناد به ماده ۷۱۸ قانون مجازات اسلامی بیان کرد در صورت برخورد راننده با عابری که روی خطکشی عابر پیاده در حال عبور است، راننده مقصر شناخته میشود و مشمول تشدید مجازات خواهد شد.
رئیس اداره اطلاعرسانی پلیس راهور تأکید کرد: احترام به گذرگاه عابر پیاده نشاندهنده سطح فرهنگ رانندگی است و رانندهای که برای عبور عابر توقف میکند، در واقع الگویی از تمدن شهری ارائه میدهد.
وقتی عابر پیاده هم مقصر میشود
سرهنگ شریفی یادآور شد طبق ماده ۲۶ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی، عابران پیاده نیز موظفاند از مسیرهای ایمن مانند پل هوایی، زیرگذر و خطوط مشخصشده عبور کنند. در غیر این صورت، در صورت وقوع حادثه ممکن است عابر نیز مقصر شناخته شود.
وی تأکید کرد: ایمنی ترافیک یک مسئولیت دوطرفه است و همانقدر که راننده باید مراقب باشد، عابر هم باید به مقررات احترام بگذارد.
سالمندان و دانشآموزان؛ آسیبپذیرترین گروههای ترافیکی
به گفته سرهنگ شریفی، بیشترین قربانیان تصادفات عابران پیاده در تهران افراد بالای ۵۰ سال هستند. وی در این باره ادامه داد: سالمندان تمایل بیشتری به پیادهروی دارند اما به دلیل کاهش سرعت واکنش و دید، در معرض خطر بیشتری قرار میگیرند. استفاده از لباسهای روشن یا بازتابدهنده نور در شب میتواند احتمال بروز حادثه را بهطور چشمگیری کاهش دهد.
رئیس اداره اطلاعرسانی پلیس راهور همچنین توصیه کرد: رانندگان در اطراف مدارس، پارکها و مراکز درمانی با سرعت مطمئنه و چراغ روشن حرکت کنند تا عابران در معرض خطر قرار نگیرند.
رانندگی با چراغ روشن و توجه به جلو عامل پیشگیرانه در تصادفات پایتخت
سرهنگ شریفی با تأکید بر لزوم افزایش تمرکز رانندگان گفت: یکی از اصلیترین علل تصادف با عابران، عدم توجه به جلو است. رانندهای که به موقع توقف میکند تا عابر عبور کند، رفتار متمدنانهای از خود نشان داده و در واقع به حفظ جان شهروندان کمک میکند.
وی افزود: روشن بودن چراغ خودرو در ساعات کمنور روز یا شب به دیده شدن بهتر خودرو و کاهش تصادفات کمک میکند.
رعایت حق تقدم و توجه به جلو عامل کاهش حوادث
تصادف با عابر پیاده تنها یک حادثه نیست، بلکه نشانهای از ضعف در هماهنگی فرهنگی و رفتاری میان کاربران ترافیک است. رانندهای که قوانین را رعایت نمیکند و عابری که از مسیر غیرمجاز عبور میکند، هر دو در شکلگیری این چرخه تلخ نقش دارند.
پلیس راهور تهران تأکید دارد که رعایت حق تقدم، استفاده از گذرگاههای ایمن، احترام متقابل و توجه مستمر به جلو میتواند به میزان قابلتوجهی از آمار تلفات عابران پیاده بکاهد و امنیت روانی و جسمی شهروندان را در معابر شهری افزایش دهد.
انتهای پیام/