شناسهٔ خبر: 75492361 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

میرزاده: زبان سالم و خیال متناسب، دو رکن اصلی شعر کودک هستند

برنا- گروه فرهنگ و هنر؛ میرزایی، شاعر و نویسنده ادبیات کودک و نوجوان گفت: شعر کودک زمانی ماندگار است که زبانی سالم و خیالی متناسب با دنیای ذهنی کودک داشته باشد. برنا- گروه فرهنگ و هنر؛ میرزایی، شاعر و نویسنده ادبیات کودک و نوجوان گفت: شعر کودک زمانی ماندگار است که زبانی سالم و خیالی متناسب با دنیای ذهنی کودک داشته باشد.

صاحب‌خبر -

احمد میرزاده، شاعر و نویسند حوزه ادبیات کودک و نوجوان بر ضرورت توجه به ویژگی‌های تخصصی شعر کودک به خبرنگار گروه فرهنگ و هنر برنا؛ گفت: شعر کودک با یک تخصیص مشخص روبه‌رو است؛ یعنی مخاطب آن کودک است که ویژگی‌های خاصی برای آن ایجاد می‌کند. متاسفانه گاهی این تصور نادرست وجود دارد که چون شعر برای کودک سروده می‌شود نباید چندان به جنبه‌های هنری و شاعران آن توجه داشت، در حالی که شعر کودک نیز پیش از هر چیز باید شعر باشد؛ یعنی هنری زبانی که از طریق زیبایی واژگان و ساختار، در مخاطب کودک لذت و تامل ایجاد کند. 

وی افزود: بسیاری از آثاری که امروز به عنوان شعر کودک و نوجوان منتشر می‌شوند به دلیل دور شدن از سلامت و دقت زبانی، تاثیرگذاری خود را از دست می‌دهند. عده‌ای فکر می‌کنند برای کودکانه کردن شعر باید واژه‌ها را بشکنند یا به شکل نادقیق و عامیانه آن را به‌کار ببرند. در حالی که شعر کودک باید زبانی سالم، دقیق و متناسب با مرحله زبان‌آموزی کودک داشته باشد تا بتواند در عین سادگی، زیبایی و لذت زبانی ایجاد کند. 

میرزاده با بیان این‌که «تخیل و تصویرسازی در شعر کودک باید متناسب با ظرفیت ذهنی و رشدی کودکان باشد» توضیح داد: در شعر کودک نباید از تصاویر پیچیده و انتزاعی استفاده کرد. بهترین نوع تصویرسازی در این حوزه، تشبیه حسی به حسی است؛ یعنی ارتباط میان دو امر ملموس در دنیای کودکانه. کودک باید بتواند شعر را لمس کند، بفهمد و از آن لذت ببرد. در نتیجه سوژه‌ها نیز باید از دنیای واقعی و قابل‌درک او انتخاب شوند. در مجموع، شعر موفق کودک شعری است که از دنیای کودک سخن می‌گوید، با زبان سالم و خیال متناسب نوشته شده و لذت زبانی ایجاد می‌کند. 

این شاعر به نقش مدیریت شهری در توسعه فرهنگی نیز اشاره کرد و گفت: در بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته، شهرداری‌ها از نهادهای فعال در برگزاری رویدادهای فرهنگی و هنری هستند. در ایران نیز شهرداری‌ها باید نگاه بلندمدت به حوزه کودک و نوجوان داشته باشند، زیرا این قشر، هم مخاطب امروز ما و هم سرمایه انسانی فردای جامعه است. 

وی افزود: سرمایه‌گذاری فرهنگی برای کودکان، درواقع سرمایه‌گذاری برای تمام خانواده‌ها و نسل آینده است. وقتی کودک احساس شادی، نشاط و آموزش مناسب داشته باشد، خانواده و در نتیجه جامعه نیز آرام‌تر و پویاتر می‌شود. از این منظر، اقدام شهرداری شاهین‌شهر در برگزاری جشنواره شعر کودک اقدامی ارزشمند است که می‌تواند الگویی برای دیگر شهرها باشد. 

این نویسنده با اشاره به پیشینه فرهنگی اصفهان گفت: اصفهان از دیرباز مهد هنر و ادبیات ایران بوده است و اینکه شهری از این استان، متولی شعر کودک و نوجوان شده، جای خرسندی دارد اما برای تحقق هدف بزرگ «پایتخت شعر کودک ایران» باید چند نکته را مدنظر داشت: استمرار فعالیت‌ها، تنوع‌بخشی به برنامه‌ها و جامعیت رویدادها. 

میرزاده در پایان گفت: کار فرهنگی نیازمند تداوم است. خوشبختانه چند سالی است که جشنواره شعر کودک شاهین‌شهر با نظم و پیوستگی برگزار می‌شود و این تداوم، بزرگ‌ترین موفقیت است. علاوه بر آن، برگزاری برنامه‌های مکمل همچون نمایشگاه آثار، ایجاد کتابخانه تخصصی شعر کودک و حتی تاسیس فروشگاه‌های ویژه این حوزه می‌تواند به تقویت جایگاه شاهین‌شهر به عنوان مرکز شعر کودک ایران کمک کند. اگر مدیریت شهری بتواند مرکزی دائمی برای عرضه و پژوهش آثار شعر کودک در این شهر ایجاد کند، بی‌تردید به هدف خود نزدیک‌تر خواهد شد. 

انتهای پیام/