شناسهٔ خبر: 75488387 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

پیام های مردم برای اسطوره ‌سازان با بازوهای کلفت!

انتشار یادداشتی با عنوان «نقدی بر قوی‌ ترین مردان ایران، اسطوره‌ سازی با بازوهای کلفت!» در اطلاعات آنلاین با بازتاب‌ های گوناگون و متنوع در میان کاربران و مخاطبان همراه شده است.

صاحب‌خبر -

علی البرزی - اطلاعات آنلاین : انتشار یادداشتی با عنوان «نقدی بر قوی‌ ترین مردان ایران، اسطوره‌ سازی با بازوهای کلفت!» در اطلاعات آنلاین با بازتاب‌ های گوناگون و متنوع در میان کاربران و مخاطبان همراه شده است.

این یادداشت از نگاه فرهنگی و اجتماعی به نقد برنامه‌ ای تلویزیونی با محور قدرت جسمانی پرداخت و بر ضرروت بازگشت به منش پهلوانی، اخلاق و مرام ایرانی تأکید داشت.

مرور اجمالی تعدادی از نظرات مردمی و پیام های ارسالی درباره این یادداشت، تصویر جالب از برخی دوگانه های اجتماعی را نشان می‌دهد، دو گانه‌ ای میان گروهی که هنوز «بازوی قدرتمند» را نماد اقتدار می‌دانند و گروهی دیگر که پهلوانی را در «اخلاق، ایمان و مردانگی» می‌جویند، بخش هایی از نظرات در راستای انتشار آزاد اطلاعات و احترام به نظرات مخاطبان محترم منتشر شده است.

*برداشت اول / هم‌ صدایی با منتقد و هشدار اخلاقی

تعدادی از کاربران با نویسنده یادداشت هم ‌نظر بودند و نسبت به تغییر ارزش‌ها در جامعه هشدار دادند، کاربری با نام سلوتی برای ما نوشته است: «من حرف مؤلف رو تأیید می‌کنم، کاملاً واضح است.»

همچنین مخاطب دیگری با نام قدرتی تأکید کرده است: «هیکل گنده و زور زیاد و بازوی کلفت اگه بدون ادب باشه، میشه بلای جون، میشه سقوط به دره عمیق بیچارگی و پشیمونی و حسرت، عین واقعیته این سخن»

میلاد تهرانی هم با ارسال نظرات خود درباره این مطلب نوشته است: «کار درست این است که تحول اساسی در روش اجرا و پخش این برنامه انجام شود، هم موضوع تکرای شده است و هم مفاهیم پهلوانی باید در برنامه بیشتر مورد توجه قرار گیرد.»

احمدی از تهران با ارسال نظر خود نوشته است: « من نقد جدی به این برنامه دارم چرا در این برنامه از پهلوانان قدیم مانند تختی و لوطی صالح برای جوانان یاد نمی شود و تنها به جنبه ورزشی موضوع نگاه می شود.» 

همچنین خانم سلیمانی از شهر اصفهان هم نظرات خود را ارسال کرده و نوشته است: «موضوع کلی برنامه خوب است اما ای کاش به بحث مورد اشاره نویسنده مطلب هم بیشتر در محتوای برنامه اشاره شده بود.»

این دیدگاه‌ها، بازتاب نگرانی بخشی از جامعه است که از غلبه ظاهرگرایی و قهرمان‌سازی فیزیکی بر ارزش‌های اخلاقی بیم دارند.

*برداشت دوم / دفاع از قوی‌ترین مردان

اما بخشی از کاربران در واکنش به این یادداشت به دفاع از شرکت‌ کنندگان و ساختار برنامه پرداختند، کاربردی بدون نام نوشته است: «این برنامه که نمیگه پهلوانان، میگه قوی‌ترین مردان! اگر دنبال پهلوان هستی باید در سطح جامعه بگردی، از کجا مطمئنی هر کس بازوش کلفت بود اخلاق نداره؟ این نوشته‌ها از سر حسادت هست»

کاربردی دیگری با نام ماکان نوشته است: « این صحبت‌ ها بیشتر خیانت به نسل جوان و خواسته‌ های به حق اون‌ ها مطابق با دوران و زمانی که در اون زندگی می‌کنن! این نوشتار خودش مهر تأییدی‌ است بر نظام که به خودش اجازه میده به هر شکلی و هر زمانی به هر چیزی که دوست داشت و اراده کرد سرک بکشه، دخالت کنه، نقد ناعادلانه بکنه و در نهایت کارشکنی بکنه»

این گروه از مخاطبان معتقدند که منتقدان برنامه بیش از حد، نگاه ارزشی و اخلاقی را به برنامه‌ای ورزشی تحمیل می‌کنند.

*بیشتر بخوانید: نقدی بر قوی‌ ترین مردان ایران؛ اسطوره‌ سازی با بازوهای کلفت!

*برداشت سوم /  دفاع فرهنگی از برنامه

در میان دیدگاه‌ها، تعدادی از مخاطبان  هم با تکیه بر باورهای مذهبی از شرکت‌ کنندگان دفاع کردند، مهدی زمانی نوشته است: «قطعاً این برنامه رو ندیدی و نقد کردی، هیچ‌ کدومشون بدون مدد از ائمه و به ویژه حضرت علی بالای صحنه مسابقه نمی‌شن»

این نظرات نشان می‌دهد که بخشی از مردم، حتی در رقابت‌ های بدنی نشانه‌هایی از ایمان و توسل را می‌بینند و آن را دلیل بر پهلوانی شرکت‌کنندگان می‌دانند، نگاهی که هنوز پیوندی میان ورزش و اعتقادات مذهبی برقرار می‌داند.

*برداشت آخر / شکاف میان «قدرت» و «مرام»

در مجموع نظرات مردم نشان می‌دهد که جامعه در مواجهه با مفهوم «پهلوانی» دچار دوگانگی شده است، برخی از افراد قدرت بدنی را نماد موفقیت می‌دانند و گروهی دیگر مرام و اخلاق را رکن اصلی پهلوانی می‌خوانند.

واقعیت این است که برنامه‌هایی مانند قوی‌ ترین مردان ایران، اگر چه در ظاهر یک رقابت ورزشی‌اند، اما در درون خود می توانند حامل پیام‌ های فرهنگی‌ هم باشند، کم توجهی به این بخش از موضوع ممکن است به تدریج «الگوی پهلوانی» را از مفهوم انسانی و اخلاقی‌ اش تهی کند.

به نظر می‌رسد زمان آن رسیده که رسانه ملی، در کنار نمایش قدرت جسمی از ظرفیت همین چهره‌های ورزشی برای ترویج منش پهلوانی، فروتنی و اخلاق اجتماعی نیز بهره بگیرد تا بازوهای کلفت در کنار قلب‌ های بزرگ و رفتارهای اخلاقی بیشتر معنا پیدا کنند.

علی البرزی - اطلاعات آنلاین : انتشار یادداشتی با عنوان «نقدی بر قوی‌ ترین مردان ایران، اسطوره‌ سازی با بازوهای کلفت!» در اطلاعات آنلاین با بازتاب‌ های گوناگون و متنوع در میان کاربران و مخاطبان همراه شده است.

این یادداشت از نگاه فرهنگی و اجتماعی به نقد برنامه‌ ای تلویزیونی با محور قدرت جسمانی پرداخت و بر ضرروت بازگشت به منش پهلوانی، اخلاق و مرام ایرانی تأکید داشت.

مرور اجمالی تعدادی از نظرات مردمی و پیام های ارسالی درباره این یادداشت، تصویر جالب از برخی دوگانه های اجتماعی را نشان می‌دهد، دو گانه‌ ای میان گروهی که هنوز «بازوی قدرتمند» را نماد اقتدار می‌دانند و گروهی دیگر که پهلوانی را در «اخلاق، ایمان و مردانگی» می‌جویند، بخش هایی از نظرات در راستای انتشار آزاد اطلاعات و احترام به نظرات مخاطبان محترم منتشر شده است.

*برداشت اول / هم‌ صدایی با منتقد و هشدار اخلاقی

تعدادی از کاربران با نویسنده یادداشت هم ‌نظر بودند و نسبت به تغییر ارزش‌ها در جامعه هشدار دادند، کاربری با نام سلوتی برای ما نوشته است: «من حرف مؤلف رو تأیید می‌کنم، کاملاً واضح است.»

همچنین مخاطب دیگری با نام قدرتی تأکید کرده است: «هیکل گنده و زور زیاد و بازوی کلفت اگه بدون ادب باشه، میشه بلای جون، میشه سقوط به دره عمیق بیچارگی و پشیمونی و حسرت، عین واقعیته این سخن»

میلاد تهرانی هم با ارسال نظرات خود درباره این مطلب نوشته است: «کار درست این است که تحول اساسی در روش اجرا و پخش این برنامه انجام شود، هم موضوع تکرای شده است و هم مفاهیم پهلوانی باید در برنامه بیشتر مورد توجه قرار گیرد.»

احمدی از تهران با ارسال نظر خود نوشته است: « من نقد جدی به این برنامه دارم چرا در این برنامه از پهلوانان قدیم مانند تختی و لوطی صالح برای جوانان یاد نمی شود و تنها به جنبه ورزشی موضوع نگاه می شود.» 

همچنین خانم سلیمانی از شهر اصفهان هم نظرات خود را ارسال کرده و نوشته است: «موضوع کلی برنامه خوب است اما ای کاش به بحث مورد اشاره نویسنده مطلب هم بیشتر در محتوای برنامه اشاره شده بود.»

این دیدگاه‌ها، بازتاب نگرانی بخشی از جامعه است که از غلبه ظاهرگرایی و قهرمان‌سازی فیزیکی بر ارزش‌های اخلاقی بیم دارند.

*برداشت دوم / دفاع از قوی‌ترین مردان

اما بخشی از کاربران در واکنش به این یادداشت به دفاع از شرکت‌ کنندگان و ساختار برنامه پرداختند، کاربردی بدون نام نوشته است: «این برنامه که نمیگه پهلوانان، میگه قوی‌ترین مردان! اگر دنبال پهلوان هستی باید در سطح جامعه بگردی، از کجا مطمئنی هر کس بازوش کلفت بود اخلاق نداره؟ این نوشته‌ها از سر حسادت هست»

کاربردی دیگری با نام ماکان نوشته است: « این صحبت‌ ها بیشتر خیانت به نسل جوان و خواسته‌ های به حق اون‌ ها مطابق با دوران و زمانی که در اون زندگی می‌کنن! این نوشتار خودش مهر تأییدی‌ است بر نظام که به خودش اجازه میده به هر شکلی و هر زمانی به هر چیزی که دوست داشت و اراده کرد سرک بکشه، دخالت کنه، نقد ناعادلانه بکنه و در نهایت کارشکنی بکنه»

این گروه از مخاطبان معتقدند که منتقدان برنامه بیش از حد، نگاه ارزشی و اخلاقی را به برنامه‌ای ورزشی تحمیل می‌کنند.

*بیشتر بخوانید: نقدی بر قوی‌ ترین مردان ایران؛ اسطوره‌ سازی با بازوهای کلفت!

*برداشت سوم /  دفاع فرهنگی از برنامه

در میان دیدگاه‌ها، تعدادی از مخاطبان  هم با تکیه بر باورهای مذهبی از شرکت‌ کنندگان دفاع کردند، مهدی زمانی نوشته است: «قطعاً این برنامه رو ندیدی و نقد کردی، هیچ‌ کدومشون بدون مدد از ائمه و به ویژه حضرت علی بالای صحنه مسابقه نمی‌شن»

این نظرات نشان می‌دهد که بخشی از مردم، حتی در رقابت‌ های بدنی نشانه‌هایی از ایمان و توسل را می‌بینند و آن را دلیل بر پهلوانی شرکت‌کنندگان می‌دانند، نگاهی که هنوز پیوندی میان ورزش و اعتقادات مذهبی برقرار می‌داند.

*برداشت آخر / شکاف میان «قدرت» و «مرام»

در مجموع نظرات مردم نشان می‌دهد که جامعه در مواجهه با مفهوم «پهلوانی» دچار دوگانگی شده است، برخی از افراد قدرت بدنی را نماد موفقیت می‌دانند و گروهی دیگر مرام و اخلاق را رکن اصلی پهلوانی می‌خوانند.

واقعیت این است که برنامه‌هایی مانند قوی‌ ترین مردان ایران، اگر چه در ظاهر یک رقابت ورزشی‌اند، اما در درون خود می توانند حامل پیام‌ های فرهنگی‌ هم باشند، کم توجهی به این بخش از موضوع ممکن است به تدریج «الگوی پهلوانی» را از مفهوم انسانی و اخلاقی‌ اش تهی کند.

به نظر می‌رسد زمان آن رسیده که رسانه ملی، در کنار نمایش قدرت جسمی از ظرفیت همین چهره‌های ورزشی برای ترویج منش پهلوانی، فروتنی و اخلاق اجتماعی نیز بهره بگیرد تا بازوهای کلفت در کنار قلب‌ های بزرگ و رفتارهای اخلاقی بیشتر معنا پیدا کنند.