به گزارش خبرنگار سینمایی ایرنا، اکران و پخش فیلم کوتاه همواره یکی از چالشهای اساسی در سینمای کوتاه است. علیرغم اقبال خوبی که از فیلمها در جشنواره فیلم کوتاه به عمل میآید، اما این فیلمها در بازه زمانی اکران خود در سینماها با اقبال انچنانی مواجه نمیشوند.
به همین بهانه به سراغ فیلمسازان و کارشناسان سینما رفتیم تا پیشنهادات آنها را درباره اکران فیلم کوتاه در شرایطی که فضای مجازی جایگزین همهگیری برای تماشای فیلمهای کوتاه شده، بپرسیم و راهکارهای آنان را برای جذب مخاطبان بیشتر به سینمای کوتاه جویا شویم.
نوید پورمحمدرضا مدرس، منتقد و کارشناس سینما در این باره گفت: سینماتک های مختلفی که در سطح شهر شکل گرفتهاند باکس فیلمکوتاه نمایش میدهند و این اتفاق مثبتی برای سینمای کوتاه است.
کمیل ارجمندی کارگردان «سلامون» که در جشنواره حضور دارد، گفت: تلویزیون به شدت خالی است و کمکاری عجیبی برای نمایش فیلم کوتاه انجام داده است.
پورمحمدرضا اما گفت: ظرفیتی برای پخش فیلم کوتاه در تلویزیون ندیدم. اگر در دهه ۶۰ یا ۷۰ به دلیل نبودن جایگزین توجیه داشت اما حالا یوتوب یا فضای مجازی برای پخش فیلم مناسب تر است. بعید میدانم بچه ها برای اکران فیلم خود امید به تلویزیون ببندند.
ارجمندی نیز درباره پخش و اکران فیلم در فضای مجازی گفت: حجم زمانی که میشود در اینستاگرام فیلم را قرار داد کوتاه است و آسیب های خود را هم دارد.
ویافزود: اما یوتوب فضای بهتری برای پخش فیلم است. بسیار فیلمسازانی که از بستر یوتوب به درآمدزایی رسیدند. با نمایش فیلم خود توانستند فاند خارجی نیز دریافت کنند.
پورمحمدرضا ادامه داد: همانطور که به دیدهشون ادبیات و آثار داستانی و ناداستانی اینستاگرام میتواند کمک کند به فیلم کوتاه هم میتواند کمک کند.
وی تاکید کرد: سایتهایی شبیه به آرشیو فیلم کوتاه وجود داشته باشند که بچهها بتوانند به مرور فیلمهای خود را ذر این فضاها بارگزاری کنند و آدمها بدانند جایی هست که میشود فیلم کوتاه ببینند.