شناسهٔ خبر: 75483552 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

گفت وگوی ایرنا با معاون تولید انجمن سینمای جوان؛

رصافی: تولید گران، آسیب سینمای کوتاه/ بازیگرِ چهره به تنهایی فیلم کوتاه را نجات نمی‌دهد

تهران- ایرنا- معاون تولید انجمن سینمای جوان گفت: استفاده از عوامل حرفه‌ای سینمای بلند یا تجهیزات بروز گران قیمت، لوکشین‌های، متعدد و کاراکترهای زیاد از اشتباهات رایجی است که در فیلم کوتاه اتفاق می‌افتد. 

صاحب‌خبر -

آرش رصافی مدیر بخش استعدادهای نو جشنواره فیلم کوتاه تهران و فیلمساز در گفت‌وگو با خبرنگار سینمایی ایرنا درباره این بخش گفت: علیرغم اینکه در آیین‌نامه اولیه درباره بخش استعدادهای نو صحبتی نشده بود اما با نظر موافق دبیر جشنواره توانستیم این بخش را اضافه کنیم.

نیمی از فیلم‌های داستانی دریافت شده، فیلم اولی بودند

وی افزود: از حدود ۹۰۰ فیلم بخش داستانی، ۴۰۰ فیلمساز، فیلم اولی‌بودند. این آمار درخشانی بود که نشان می‌داد نسل جدیدی از بچه‌ها وارد سینما می‌شوند. ما با کمک هیات انتخاب بخش اصلی و مجموعه کارشناسی داخل معاونت تولید، حدود ۲۹ فیلم را برای بخش استعداد نو انتخاب کردیم.

از حدود۹۰۰ فیلم بخش داستانی، ۴۰۰ فیلمساز، فیلم اولی‌بودند

رصافی ادامه داد: استقبال خوبی از این بخش شده و بچه‌های فیلم اولی از هم حمایت می‌کنند. جلسات نقد و بررسی برای این فیلم‌ها گذاشتیم درحالیکه بخش اصلی ما جلسه نقد و بررسی ندارد.

رصافی: تولید گران، آسیب سینمای کوتاه/ بازیگرِ چهره به تنهایی فیلم کوتاه را نجات نمی‌دهد

حضور فیلم گران‌قیمت در سینمای کوتاه خوشایند نیست

این فیلمساز درباره حضور فیلم‌های گران‌قیمت در جشنواره گفت: خیلی برای من عجیب بود که فیلم‌های اول و حتی فیلم‌هایی که انتخاب شد تا نمایش داده شوند، فیلم‌هایی بودند که با هزینه بالا تولید شده بودند. این خوشایند نیست.

فیلم در بخش استعداد نو داریم که با ۳۰ میلیون تومان تولید شده است، این برای من دلنشین‌تر است چون به ماهیت فیلم کوتاه نزدیک‌تر است

وی یادآور شد: از طرفی ما فیلم در بخش استعداد نو داریم که با ۳۰ میلیون تومان تولید شده است. این برای من دلنشین‌تر است چون به ماهیت فیلم کوتاه نزدیک‌تر است. اینکه فیلم کوتاه به سمتی برود که از عوامل حرفه‌ای سینمای بلند یا تجهیزات به روز گران قیمت، لوکشین های متعدد کاراکترهای زیاد و … استفاده می‌کنند، اشتباهات رایجی است که در فیلم کوتاه اتفاق می‌افتد.

نویسنده کتاب «رباعی سینما» با تاکید بر اینکه تجهیزات خوب و پول زیاد یک فیلم را نجات نمی‌دهد، گفت: در فیلم کوتاه ایده مرکزی شیوه نگاه کارگردان به ایده و روش بسط ایده به او کمک می‌کند. مهم‌ترین وجه خلاقیت است؛ توجه به عنصر تخیل و جهانی که تا حدی از جهان واقع ما فاصله می‌گیرد، نکاتی است که فیلم‌ها را نجات می‌دهد و درخشان می‌کند.

مشکلی ندارد که اگر یک فیلمساز بلند هوس کند و فیلم کوتاه بسازد

رصافی عنوان کرد: معتقدم سینمای کوتاه مستقل است؛ پله نیست برای رسیدن به فیلم بلند و به قدری بحث‌های نظری منحصر به فرد دارد که می‌شود جدا از فیلم بلند، درباره آن مقاله نوشت و کلاس گذاشت. مشکلی ندارد که اگر یک فیلمساز بلند هوس کند و فیلم کوتاه بسازد؛ به شرط اینکه تفاوت این دو مدیوم را رعایت کند.

اگر حضور بازیگر چهره باعث شود هزینه فیلم ما بالا برود، با آن موافق نیستم

معاون تولید و پشتیبانی انجمن سینمای جوانان با تاکید بر اینکه حضور فیلمسازان سینمای بلند کمک‌کننده است، گفت: تقریبا بچه‌های فیلمساز بلندی که فیلم کوتاه ساختند فیلم‌های قابل قبولی دارند و می‌تواند به بچه‌هایی که در آغاز راه هستند، کمک کند. اینکه کسی این مسیر را رفته فیلم بلند را هم ساخته اما باز هوس می‌کند فیلم کوتاه بسازد، کمک می‌کند بفهمیم این سینما مستقل است، شرایط خاص خود را دارد و جهانی را خلق می‌کند که در سینمای بلند کمتر امکان آن وجود دارد.

وی یادآور شد: اگر حضور بازیگر چهره باعث شود هزینه فیلم ما بالا برود، با آن موافق نیستم؛ مثل تجهیزات گران قیمت و عوامل حرفه‌ای نمی‌تواند فیلم ما را نجات بدهد. اشکالی ندارد اگر یک بازیگر حرفه‌ای دوست دارد بیاید و در فیلم کوتاه بازی کند، به شرط اینکه کارگردانی که این کار را انجام می‌دهد بتواند با شرایط قصه خودش او را هماهنگ کند و او از بالا به پروژه نگاه نکند.