شناسهٔ خبر: 75481827 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: آنا | لینک خبر

یک بازیگر تئاتر در گفت‌وگو با آنا

تئاتر سنتی هنوز هم می‌تواند معنا‌های اجتماعی و انسانی عمیقی منتقل کند

بازیگر نمایش «روز سیاه» با اشاره به این که تئاتر همیشه برایش مسیری زنده و پویا بوده، گفت: در هر تجربه تازه از کارهایم دنیای جدیدی از شناخت انسان‌ها و احساساتشان پیش رویم قرار گرفته و همین پویایی، جذاب‌ترین بخش مسیر بازیگری من بوده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، نمایش آیینی ـ سنتی «روز سیاه» به نویسندگی سید مجید میر حسینی و کارگردانی امیرحسین آشورون از ۱۷ مهر تا ۹ آبان هر روز ساعت ۱۸:۳۰ به مدت ۹۰ دقیقه در سالن استاد محمد پردیس تئاتر تهران به روی صحنه می‌رود. در این نمایش نیما مهدی‌اوغلی، عباس محمدی، متین سرشار، امید برغمدی، ریحانه فدایی اردستانی، هدیه فدایی، مائده عباسی، یگانه راستی، محمدرضا باقری، لیام مستقیمی، شارمین کشاورز، محمد یزدی و امیرحسین آشورون به ایفای نقش می‌پردازند.

فاطمه فدایی اردستانی بازیگر نمایش «روز سیاه» در گفت‌و‌گو خبرگزاری آنا با اشاره به این نکته که بیش از یک دهه در تئاتر به‌ صورت حرفه‌ای فعالیت کرده است، تصریح کرد: در این سال‌ها تجربه حضور روی صحنه‌های مختلف از جمله تئاتر شهر تا نمایش‌های خیابانی را داشته‌ام.

فدایی اردستانی افزود: هر اجرا برایم فرصتی است تا شناخت عمیق‌تری از انسان‌ها و روابط اجتماعی پیدا کنم و لایه‌های تازه‌ای از احساسات انسانی را تجربه کنم.

وی ادامه داد: همین ویژگی باعث می‌شود هر اثر برایم یک زندگی تازه باشد و انگیزه من برای ادامه مسیر هنر تئاتر تقویت شود.

شخصیت سیاه برای اولین بار جایگاه نوکر را ترک کرد

وی با اشاره به جذابیت نگاه متفاوت نمایش «روز سیاه»، اظهار داشت: در این اثر شخصیت سیاه از جایگاه همیشگی خود یعنی نوکر و زیردست خارج شد و توانست در مقام پادشاه قرار گیرد.

فدایی اردستانی افزود: این جابه‌جایی هوشمندانه برای من الهام‌بخش بود و نشان می‌دهد تئاتر سنتی ما هنوز هم می‌تواند با ایده‌های نو معنا‌های اجتماعی و انسانی عمیقی را منتقل کند.

وی یادآور شد: دیدن واکنش صادقانه تماشاگران به این تغییر نگاه، درک تازه‌ای از اهمیت خلاقیت و نوآوری در هنر برای من ایجاد کرد.

تجربه دو نقش متضاد، چالشی جذاب برای بازیگری بود

وی با اشاره به پیشنهاد بازی در دو نقش کاملاً متفاوت، تصریح کرد: یکی نقش زن اول سلطان بود که بانویی ظریف، اصیل و طنازانه است و دیگری نقش مردپوشی دلاک حمام بود که رفتاری زمخت و زبانی مردانه دارد.

فدایی اردستانی افزود: برای یک بازیگر هیچ تجربه‌ای لذت‌بخش‌تر از ایفای دو کاراکتر متضاد در یک اثر نیست و این فرصت، مهارت و انعطاف من را در بازیگری افزایش داد.

وی ادامه داد: این تضاد نقش‌ها هم فرصتی برای تمرین و هم تجربه‌ای برای شناخت لایه‌های انسانی مختلف بود و به من دید گسترده‌تری از بازیگری داد.

ارتباط صادقانه با تماشاگر مهم‌ترین دستاورد کار است

وی با اشاره به بازخورد‌های مثبت تماشاگران، اظهار داشت: پس از اجرا‌ها چه از سوی مخاطبان حرفه‌ای و چه از سوی مردم عادی، واکنش‌ها بسیار مثبت بود و همین ارتباط صادقانه، ارزشمندترین بخش کار برای من است.

فدایی اردستانی افزود: مردم ما ذاتاً خنده و شادی را دوست دارند، مخصوصاً وقتی این خنده از دل نمایش‌های اصیل ایرانی بیرون می‌آید و حس و حال واقعی مردم را نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: با وجود محدود بودن تبلیغات، استقبال در فضای مجازی چشمگیر بود و بسیاری از تماشاگران از طریق معرفی بازیگران و بازنشر ویدیو‌های تمرین‌ها با اثر آشنا شدند و توجه بیشتری به نمایش جلب شد.

تئاتر باید به زندگی مردم نزدیک‌تر شود

وی با اشاره به اهمیت نزدیک شدن تئاتر به زندگی واقعی مردم، اظهار داشت: برای جذب مخاطب باید موضوعات ملموس‌تر، زبان صادقانه‌تر و فضای اجرایی متنوع‌تر داشته باشیم تا مردم بتوانند خودشان را در نمایش ببینند و ارتباط واقعی برقرار کنند.

فدایی اردستانی افزود: تبلیغات خلاق در فضای مجازی و حضور هنرمندان میان مردم و دعوت مستقیم آنان نقش بسیار مهمی در جذب مخاطب دارد.

وی ادامه داد: تئاتر نباید صرفاً یک اجرا در سالن باشد، بلکه باید به یک اتفاق اجتماعی و فرهنگی تبدیل شود و تجربه‌ای زنده برای مردم ایجاد کند.

رشد تئاتر نیازمند همکاری دولت و بخش خصوصی است

وی با اذعان به فاصله میان نیاز واقعی گروه‌های تئاتری و میزان حمایت موجود، اظهار داشت: بخش دولتی می‌تواند با تأمین امکانات و فضای تمرین نقش مهمی ایفا کند، به شرط آن که نگاه سلیقه‌ای کنار گذاشته شود و حمایت‌ها منصفانه و گسترده باشد.

فدایی اردستانی افزود: حمایت بخش خصوصی نیز می‌تواند استقلال و پویایی تئاتر را افزایش دهد، به شرط آن که نگاه تجاری جایگزین ارزش هنری نشود و خلاقیت هنرمندان حفظ شود.

وی ادامه داد: رشد واقعی تئاتر تنها زمانی ممکن است که هر دو بخش با احترام به خلاقیت هنرمندان در کنار هم فعالیت کنند و فرصت برای ارائه آثار اصیل و نوآورانه فراهم شود.

براساس این گزارش، این نمایش در سالن استاد محمد مجموعه پردیس تئاتر تهران به نشانی اتوبان امام علی (ع) جنوب، خروجی شهید محلاتی شرق، خیابان شاه‌آبادی جنوبی، پایین‌تر از میدان مالک‌اشتر اجرا می‌شود. بهای بلیت ۱۵۰ هزار تومان به‌علاوه ۱۰ درصد مالیات بر ارزش افزوده است. مشاور کارگردان مجید قربانی، بازیگردان مصطفی دارابی، دستیاران کارگردان ماندانا شیرعلی و لیام مستقیمی، طراح لباس ماندانا شیرعلی، دوخت لباس یاسمن یاسینی، مدیر صحنه لیام مستقیمی، سرپرست گروه موسیقی سمیرا غلامرضایی، خواننده محمود رضایی، نوازندگان رهام وزیری‌فر (تنبک) و علیرضا نجاتی (تار) هستند. طراح پوستر ساناز قاسمی، مسئول نور و صدا فائزه ایرانی، دستیار نور و صدا غزل عباسی و سازنده تیزر امید برغمدی است.

انتهای پیام/