شناسهٔ خبر: 75477578 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

رییس اتاق بازرگانی خرمشهر:

صنعت خرما نیازمند عبور از فروش خام و ورود به زنجیره ارزش است

موسوی، گفت: در شرایط امروز، توسعه صادرات خرما تنها زمانی محقق می‌شود که زنجیره ارزش، برندینگ و نوآوری مبنای فعالیت‌ها قرار گیرد.

صاحب‌خبر -

«سید مصطفی موسوی» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خبرآنلاین در آبادان، با اشاره به برگزاری دومین همایش بزرگداشت روز ملی خرمای ایران در استان خوزستان اظهار کرد: نخستین دوره این همایش سال گذشته به میزبانی استان کرمان برگزار شد و با استقبال گسترده فعالان صنعت خرما و نخلداران مواجه گردید.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرمشهر، افزود: دومین دوره این رویداد ملی نیز امسال در روزهای ۳۰ مهر و اول آبان ۱۴۰۴ در شهرهای آبادان، خرمشهر و اهواز برگزار می‌شود و فرصتی ارزشمند برای معرفی ظرفیت‌های نوین در صنایع تبدیلی، صادرات و فناوری‌های پیشرفته مرتبط با نخل و خرما خواهد بود.

وی با بیان اینکه خرمای خوزستان تنها یک محصول کشاورزی نیست، بلکه سرمایه‌ای فرهنگی، اقتصادی و زیست‌محیطی برای استان است، تصریح کرد: اگر در گذشته خرما صرفاً منبع تأمین معیشت بود، امروز می‌تواند به محور توسعه صادرات غیرنفتی کشور تبدیل شود.

موسوی بیان کرد: بخش خصوصی آماده است با همراهی دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان، تحول در نخلستان‌ها را با ورود فناوری‌های روز، ارتقای بهره‌وری آب و تولید محصولات فرآوری‌شده با ارزش‌افزوده بالا رقم بزند.

وی گفت: در حاشیه این همایش، نمایشگاهی از نوآوری‌ها و فناوری‌های روز صنعت خرما برگزار شد که شرکت‌های داخلی و خارجی تازه‌ترین دستاوردهای خود را در حوزه تجهیزات نخلداری، صنایع بسته‌بندی و صادرات هوشمند ارایه کردند.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرمشهر، در پایان خاطرنشان کرد: نخل، ریشه‌ای از تاریخ و هویت خوزستان است؛ اما آینده آن به تصمیمات امروز ما بستگی دارد و تلاش داریم این همایش نقطه آغازی برای تحول واقعی در صنعت خرما و تقویت اعتماد و انگیزه در میان نخلداران باشد.

48