شناسهٔ خبر: 75474658 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایبنا | لینک خبر

در بیانیه اتحادیه تولید و نشر محتوا آمده است؛

بخش خصوصی؛ پیشران اصلی مدیریت محتوای فضای مجازی

اتحادیه تولید و نشر محتوا در فضای مجازی، با صدور بیانیه، بر اجرای سند «تسهیم درآمد محتوا» به عنوان گامی مهم بر توسعه زیست‌بوم فرهنگی و اقتصادی فضای مجازی کشور تاکید کرد.

صاحب‌خبر -

سرویس مدیریت کتاب خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا متن بیانیه به شرح زیر است؛

«اتحادیه تولید و نشر محتوا در فضای مجازی، اجرای «تسهیم درآمد محتوا» را گامی مهم در جهت توسعه زیست‌بوم فرهنگی و اقتصادی فضای مجازی کشور می‌داند. این سند می‌تواند با ایجاد جریان درآمدی پایدار، موتور محرک تولید محتوای بومی و زمینه‌ساز عدالت فرهنگی در فضای مجازی باشد.

موفقیت این طرح ملی، در گرو مشارکت واقعی تشکل‌ها، نهادهای صنفی و بخش خصوصی در فرآیند مدیریت و اجرای آن است. تجربه سال‌های گذشته نشان داده است که تصدی‌گری دولتی و عدم مشارکت مردمی نه‌تنها به کارآمدی نمی‌انجامد، بلکه می‌تواند مانع شکوفایی ظرفیت‌های خلاق کشور شود.

این طرح ملی، در صورت اجرای شفاف و مشارکتی، می‌تواند به اهرم شکوفایی بازار محتوا و عاملی برای رونق صنایع فرهنگی، اشتغال جوانان، توسعه سکوهای بومی و گسترش مرجعیت محتوایی ایران در منطقه تبدیل شود. اما در صورت تصدی‌گری دولتی و حاکمیتی در مدیریت آن، به ضد خودش تبدیل شده و نتایج زیان‌باری خواهد داشت.

براساس رهنمودهای مقام معظم رهبری، دولت باید نقش ناظر و تسهیل‌گر را ایفا کند و میدان مدیریت و اجرا به مردم و نهادهای تخصصی سپرده شود. بدیهی است هرگونه انحراف از این اصل، موجب تضعیف عدالت فرهنگی و بی‌اثر شدن اهداف سند خواهد شد.

و نیز براساس مفاد سند راهبردی جمهوری اسلامی ایران در فضای مجازی، و نامه تاریخی مقام معظم رهبری در شکل گیری شورای عالی فضای مجازی، بخش خصوصی و نهادهای مردمی «نقش و سهم اساسی» در مدیریت حوزه محتوای فضای مجازی دارند.

اتحادیه تولید و نشر محتوا در فضای مجازی، ضمن حمایت از اجرای این سند با مشارکت «بخش خصوصی»، آمادگی خود را برای تسهیل مشارکت فعال «بخش خصوصی» و «نهادهای حاکمیتی» و «تشکل‌های تخصصی و فرهنگی» در مدیریت اجرایی این سند اعلام می‌دارد تا با هم‌افزایی همه فعالان حوزه محتوا، این فرصت تاریخی به نقطه عطفی در اقتصاد فرهنگ و بازار محتوای کشور تبدیل شود.