به گزارش ایرنا، مصطفی نصیریورگ روز پنجشنبه در حاشیه دومین نشست منطقهای دیپلماسی استانی در جمع خبرنگاران افزود: این مرز در حال حاضر فعالترین مرز ریلی شرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران است و سهم قابل توجهی در ترانزیت کالا بین ایران و کشورهای منطقه دارد.
وی اضافه کرد: با توجه به موقعیت ویژه استان خراسان رضوی و قرار گرفتن مرز ریلی سرخس در مسیر اصلی ارتباط ایران با کشورهای آسیای میانه از جمله ترکمنستان، ازبکستان، قزاقستان و قرقیزستان، این مسیر بهعنوان یکی از حیاتیترین شریانهای حملونقل ریلی کشور شناخته میشود.
مدیرکل راهآهن خراسان با تشریح آمار تبادلات ریلی روزانه میان ایران و ترکمنستان ادامه داد: ظرفیت مبادله روزانه ما از مرز ریلی سرخس حدود ۴۰۰ واگن است، اما با توجه به جریان بار و وضعیت فعلی حملونقل، بهطور میانگین روزانه تبادل بین ۲۵۰ تا ۳۰۰ واگن با کشور ترکمنستان انجام میشود که این واگنها شامل محمولههای صادراتی، وارداتی و ترانزیتی در قالب توافقات بینالمللی و برنامههای هماهنگ ۲ کشور جابهجا میشوند.
نصیریورگ با اشاره به ترکیب بارهای ترانزیتی عبوری از مرز سرخس گفت: حدود ۸۵ درصد از ترانزیت عبوری از مرز سرخس مربوط به محمولههایی است که از کشورهای آسیای میانه وارد ایران میشود و از طریق شبکه ریلی کشور به سمت بندرعباس، مرز رازی و سپس ترکیه و مسیر اروپا هدایت میشود.
وی افزود: این مسیر یکی از مهمترین گذرگاههای بینالمللی شرق به غرب محسوب میشود و نقش موثری در توسعه تجارت منطقهای دارد.
نصیریورگ با بیان اینکه ظرفیت حملونقل سالانه مرز ریلی سرخس در حال افزایش است، اضافه کرد: ظرفیت پیشبینیشده سالانه این مرز حدود ۵.۵ میلیون تن است و تاکنون بیش از چهار میلیون تن بار در سال جاری از این مسیر جابهجا شده است، با توجه به رشد تقاضای ترانزیت و تقویت همکاریهای بینالمللی، انتظار داریم این رقم در آینده نزدیک افزایش یابد.
وی با اشاره به گسترش مسیرهای ترانزیتی جدید از شرق آسیا اظهار کرد: در سالهای اخیر، قطارهایی از مبدا چین نیز از طریق این مسیر وارد کشور شده و محمولههای خود را به سمت کشورهای اروپایی و ترکیه ترانزیت میکنند، این موضوع نشاندهنده اهمیت ژئواقتصادی مرز ریلی سرخس در اتصال شبکه ریلی چین و آسیای میانه به شبکه ریلی ایران و در نهایت به بنادر جنوبی کشور است.
مدیرکل راهآهن خراسان ادامه داد: مرز ریلی سرخس نهتنها نقطه اتصال ایران به آسیای میانه است، بلکه میتواند حلقهای کلیدی در شبکه ترانزیت جهانی باشد، توسعه این مرز و افزایش تبادلات روزانه واگنها، زمینهساز ارتقای سهم ایران در بازار ترانزیت بینالمللی خواهد بود.
نصیریورگ گفت: افزایش هماهنگی میان دستگاههای مرتبط، بهویژه گمرک، سازمان بنادر و شرکت راهآهن، در کنار پشتیبانی دیپلماسی اقتصادی و فعالسازی ظرفیتهای لجستیکی، میتواند موجب جهشی چشمگیر در حوزه ترانزیت ریلی کشور شود، در این مسیر، خراسان رضوی بهعنوان دروازه ریلی ایران به آسیای میانه، نقش کلیدی خود را پررنگتر از همیشه ایفا خواهد کرد.

وی در خصوص نشست دیپلماسی استانی نیز اظهار کرد: نشستهای مشترک با سفرای ایران در کشورهای آسیای میانه در قالب نشست منطقهای دیپلماسی استانی فرصتی برای بررسی راههای توسعه همکاریهای ترانزیتی و افزایش حجم مبادلات ریلی است.
مدیرکل راهآهن خراسان اضافه کرد: این تعاملات دیپلماتیک میتواند نقش تعیینکنندهای در هماهنگی سیاستهای حملونقل منطقهای و رفع موانع فنی و اجرایی داشته باشد.
دومین نشست دیپلماسی استانی سیام مهر ماه با برگزاری ۲ میزگرد تخصصی «همکاری اقتصادی، استانی، تجاری، سرمایهگذاری و مناطق آزاد» و «پیوند اقتصاد ملی و منطقهای از مسیر فناوریهای نوین و دانشبنیان» با حضور ۱۲ سفیر ایران در کشورهای همسایه، مسوولان اتاقهای بازرگانی ملی و استانی، استانداران خراسان رضوی، جنوبی و شمالی و همچنین معاونان وزیر امور خارجه در هتل پردیسان مشهد گشایش یافت.
معرفی توانمندیهای استانهای شمال شرق کشور، بررسی تامین کالاهای اساسی و نیازهای این استانها از همسایگان، بررسی توسعه راهکارهای تجاری و اقتصادی در شرایط کنونی، بررسی ظرفیت کشورهای همجوار و یافتن راهکار توسعه روابط تجاری و اقتصادی با همسایگان از جمله اهداف برگزاری این نشست ۲ روزه است.