به گزارش برگزاری تسنیم از قشم، حسین امیرتیموری شامگاه چهارشنبه در جلسه هماندیشی اولیا و مربیان که به مناسبت هفته پیوند اولیا و مربیان با حضور امام جمعه شهرستان قشم و مدیرکل آموزش و پرورش هرمزگان برگزار شد، با تأکید بر محوریت خانواده و مدرسه در شکلدهی به آینده کشور، پیوند و همافزایی این دو نهاد را بسیار مهم و کلیدی در ارتقای سطح تعلیم و تربیت دانست.
وی ناهماهنگی و چندگانگی میان خانه و مدرسه را یکی از بزرگترین چالشهای تربیتی نسل آینده برشمرد و بر لزوم نقشآفرینی مؤثر تمام بخشهای مدیریتی و اقتصادی جزیره برای حمایت از حوزه آموزش و پرورش تاکید کرد.
فرماندار قشم با اشاره به نقش کلیدی خانوادهها در تربیت فرزندان، اظهار داشت: اولیا و مربیان دو بال پرواز حوزه آموزش و پرورش هستند و همافزایی این دو نهاد، نقش اساسی در شکلگیری شخصیت واقعی دانشآموزان دارد.
امیرتیموری با اشاره به اهمیت همدلی و تعامل سازنده میان خانه و مدرسه گفت: چندگانگی و ناهماهنگی میان خانواده و مدرسه میتواند مانعی جدی در مسیر تربیتی دانشآموزان باشد و مسئولین نیز باید در همه بخشهای آموزشی، نقش فعال و مؤثری ایفا کنند تا مشکلات موجود مرتفع گردد و نقش بیبدیل اولیا در رشد و بالندگی نسل آینده کشور به طور کامل محقق شود.
وی تاکید کرد: همچنین، همه بخشها، ادارات و کل جامعه اقتصادی جزیره نقشی مهم در حمایت از حوزه آموزش و پرورش دارند و این حمایت نباید صرفاً محدود به مسئولین آموزشی باشد.
امام جمعه قشم: مدرسه و خانه باید در یک مسیر و هدف مشترک حرکت کنند
در بخش دیگری از این هماندیشی، امام جمعه شهرستان قشم، با تأکید بر رسالت سنگین اولیا و مربیان، نقش خانواده را در رشد و بلوغ آینده کشور بیبدیل دانست.
حجتالاسلام غلامرضا حاجبی تصریح کرد: پیوند عمیق و مستحکم میان نهاد مقدس خانواده و محیط مدرسه، تنها راه برای تربیت نسلی بااخلاق، متعهد و کارآمد است.
وی ابراز داشت: مدرسه و خانه باید در یک مسیر و با یک هدف مشترک حرکت کنند تا شخصیت دانشآموزان به دور از تضادهای تربیتی شکل گیرد و سرمایههای انسانی کشور به نحو احسن پرورش یابند.
امام جمعه قشم تصریح کرد: خانواده اساسیترین و بنیادینترین نقش را در تربیت، شخصیت و موفقیت آینده دانش آموزان دارند و در همه جوامع انسانی بر اهمیت این موضوع تاکید دارند.
حجتالاسلام حاجبی همچنین مدرسه را خانه دوم دانش آموزان در تعلیم و تربیت و شکلگیری شخصیتی آنها برشمرد و گفت: لذا بین این 2 نهاد هرچه بیشتر هماهنگی و همکاری باشد در موفقیت سلامت روحی، جسمی و روانی آنها موثرتر است.
تسهیل سازوکارهای مشارکت مردمی در حوزه تعلیم و تربیت
مدیرکل آموزش و پرورش استان هرمزگان نیز در این نشست به اهمیت مهم ارتباط و پیوند مستمر اولیا و مربیان اشاره کرد و گفت: برای برطرف کردن چالشهای موجود در مسیر همکاری خانه و مدرسه، نیاز به تسهیل سازوکارهای مشارکت مردمی و ارائه پیشنهادات عملی برای تقویت حوزه تعلیم و تربیت است.
منوچهر ضیایی افزود: تجربه ثابت کرده است هرجا اولیا و مربیان با همدلی در کنار یکدیگر قرار گرفتهاند، نتایج آموزشی و تربیتی بهتری حاصل شده و نسل آینده کشور مسیر رشد و بالندگی را با سرعت و سلامت بیشتری طی کرده است.
وی هدف اصلی نظام تربیتی را پرورش هر چه بهتر دانشآموزان در بخشهای معنوی، علمی، هنری، اخلاقی، اجتماعی و سیاسی دانست و افزود: همسویی تلاشهای والدین، معلمان و مربیان برای تعلیم و تربیت دانشآموزان نه تنها موجب همافزایی و اثربخشی بیشتر میشود بلکه بروز اختلالات اضطرابی و ناسازگاریهای احتمالی را به میزان زیادی کاهش میدهد.
مسئولین حاضر در این نشست در ادامه به بررسی چالشهای موجود در مسیر همکاری اولیا و مربیان پرداخته و پیشنهاداتی برای تقویت مشارکتهای مردمی در حوزه تعلیم و تربیت ارائه کردند.
هفته پیوند اولیا و مربیان (24 تا 30 مهرماه) هر سال فرصتی حیاتی برای بازخوانی و تبیین تلاشهای مستمر نهادی مهم است که هدف آن تقویت و تحکیم پیوند میان خانه و مدرسه است؛ تعاملی که تنها راه دستیابی به اهداف تعلیم و تربیت چند ساحتی و ساختن نسلی آگاه برای آینده کشور بهشمار میرود.
انتهای پیام/7558/