شناسهٔ خبر: 75470320 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: آنا | لینک خبر

رئیس پارک فناوری پردیس در گفت‌وگو با آناتک:

برنامه‌ای یک‌ساله برای توانمندسازی استعدادهای دانش‌آموزی «دانوا ۲۰۲۵» اجرا می‌شود

«چهارمین دوره رویداد ملی فناورانه دانوا، صرفاً به شناسایی و تقدیر از استعدادها بسنده نخواهد کرد»، رئیس پارک فناوری پردیس با بیان این موضوع، اعلام کرد: برای برترین شرکت‌کنندگان دانش‌آموزی، یک برنامه توانمندسازی یک‌ساله در نظر گرفته شده است تا مهارت‌های فردی و علمی آنان به‌صورت عملی توسعه یابد.

صاحب‌خبر -

به گزارش آنا؛ رویداد ملی فناورانه «دانوا» یکی از برنامه‌های ملی شناسایی و پرورش استعداد‌های جوان در حوزه‌های علمی و فناورانه است که با هدف ایجاد پیوند میان آموزش نظری، مهارت‌های عملی و نوآوری برگزار می‌شود. این رویداد در چهارمین دوره خود با محوریت توانمندسازی استعداد‌های دانش‌آموزی و دانشجویی، از ۲۷ تا ۲۹ آبان ماه در منطقه بین‌المللی نوآوری برگزار می‌شود.

مهدی صفاری‌نیا، در گفت‌و‌گو با خبرنگار آناتک، درباره رویکرد جدید برنامه دانوا اظهار کرد: «ما در حوزه برنامه دانوا صرفاً به برگزاری یک رویداد برای شناسایی و تقدیر از استعداد‌ها بسنده نکرده‌ایم. تلاش داریم مسیری پیوسته و ماندگار را دنبال کنیم تا پس از شناسایی استعدادها، به‌ویژه استعداد‌های برتر، برنامه‌ای یک‌ساله برای توانمندسازی آن‌ها اجرا شود.»

وی با اشاره به تفاوت این برنامه در دو حوزه دانش‌آموزی و دانشجویی افزود: «در حوزه دانشجویی، برنامه‌ای سه‌ماهه پیش‌بینی شده است، اما برای استعداد‌های دانش‌آموزی، این مسیر به‌صورت یک‌ساله طراحی شده تا مجموعه توانمندی‌های فردی و علمی آنان در این مدت رشد پیدا کند و به مرحله بلوغ برسد.»

صفاری‌نیا تأکید کرد: «بزرگ‌ترین خدمت ما این است که کمک کنیم دانش‌آموزان به افراد توانمندتری تبدیل شوند. هدف آن است که یادگیری‌های ذهنی و تئوریک که گاه در حافظه باقی نمی‌مانند، به یادگیری‌های عملی و مهارت‌محور تبدیل شوند.»

رئیس پارک فناوری پردیس در ادامه خاطرنشان کرد: «در این برنامه ارتباط مستقیمی با آموزش‌های رسمی مدارس نداریم. برای ما مهم نیست دانش‌آموز در چه رشته‌ای تحصیل می‌کند یا چه میزان موفقیت علمی در مدرسه دارد، بلکه آنچه اهمیت دارد ایده علمی او و میزان کار و تمرینی است که روی آن انجام داده است.»

وی افزود: «دانش‌آموزان در این رویداد می‌توانند ایده‌های علمی خود را در فضایی رقابتی عرضه کنند. البته هدف از این رقابت، صرفاً تعیین رتبه نیست بلکه سنجش توانمندی‌ها و شناسایی ظرفیت‌های فردی است. داوران بر اساس عملکرد و ایده‌های ارائه‌شده، توانمندی‌های هر دانش‌آموز را استخراج کرده و برنامه‌ریزی لازم برای ارتقای آن را انجام می‌دهند.»

به گفته صفاری‌نیا، اگرچه دانوا در سطح ملی برگزار می‌شوند، اما پوشش آنها متناسب با ظرفیت اجرایی خواهد بود و فقط منتخبی از افراد مورد حمایت قرار می‌گیرند

صفاری‌نیا ضمن اشاره به گستردگی استقبال از این رویداد بیان کرد: «در این دوره، حتی اگر حدود پنج تا شش هزار نفر ثبت‌نام صورت بگیرد، با توجه به ظرفیت اجرایی موجود، تمرکز ما فقط بر ۲۰۰ تا ۳۰۰ نفری است که به مراحل پایانی راه می‌یابند و برای این گروه، برنامه توانمندسازی یک‌ساله اجرا خواهد شد.»

وی در ادامه به نوع آموزش‌های پیش‌بینی‌شده اشاره کرد و گفت: «آموزش‌های این طرح صرفاً علمی نیست و شامل دوره‌های تیم‌سازی و فعالیت‌های گروهی نیز می‌شود، زیرا تجربه نشان داده است که فارغ‌التحصیلان دانشگاهی لزوماً برای ورود به بازار کار آماده نیستند. شرکت‌ها به نیرو‌هایی نیاز دارند که توانمندی‌های عملی و مهارتی داشته باشند.»

رئیس پارک فناوری پردیس توضیح داد: «در قالب برنامه صدف، که ویژه دانشجویان است، دوره‌های چهارماهه‌ای برای تمرین مهارت‌های فردی برگزار می‌شود. علاوه بر آن، کمپ‌های تخصصی نیز در حوزه‌های نرم‌افزاری، سخت‌افزاری، مکانیک، اتوماسیون و رباتیک پیش‌بینی شده است.»

صفاری‌نیا با اشاره به تجربه سال گذشته گفت: «در رویداد سال گذشته، ۷۵ درصد از منتخبان نهایی افراد جدید بودند و فقط ۲۵ درصد از دوره‌های قبلی حضور داشتند که نوآوری‌های تازه‌ای عرضه کردند. این نشان می‌دهد که ما به دنبال فراهم کردن فرصت برای استعداد‌های جدید هستیم؛ حتی اگر سطح نوآوری آنان نسبت به شرکت‌کنندگان حرفه‌ای پایین‌تر باشد.»

وی در پایان تصریح کرد: «کیفیت برگزاری و داوری برنامه دانوا مستقیماً به کیفیت ورودی طرح‌ها وابسته است. هرچه طرح‌های ارائه‌شده کیفی‌تر باشند، فرآیند داوری سخت‌گیرانه‌تر خواهد شد و در نتیجه، سطح علمی و کیفی برنامه نیز ارتقا می‌یابد.»

انتهای پیام/