آیتالله هاشمی علیا استاد اخلاق و مؤسس این حوزه علمیه، در جلسه این هفته نیز به ادامه شرح فراز «وَ نَعُوذُ بِکَ مِنْ... یَتَهَضَّمَنَا السُّلْطَانُ» و تبیین یکی دیگر از اقسام ظلم پرداخت.
وی «ظلم به عائله» را یکی از بدترین ظلمها معرفی کرد و در توضیح آن گفت: انسان باید رعایت امور مادی و معنوی خانوادهاش را بکند و به آنها ظلم روا ندارد. در امور معنوی، همانطور که انسان راه عبادت و بندگی خدا را برای خود میخواهد، باید برای خانوادهاش هم بخواهد؛ چنانکه خداوند به مؤمنان امر میفرماید: «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا قُوا أَنْفُسَکُمْ وَأَهْلِیکُمْ نَارًا وَقُودُهَا النَّاسُ وَالْحِجَارَةُ...؛ ای کسانی که ایمان آوردهاید، خود و خانواده خویش را از آتشی که هیزم آن انسانها و سنگهاست حفظ کنید». به عبارت دیگر، همانطور که انسان سعی میکند خودش تقوا داشته باشد تا جهنمی نشود، باید سعی کند خانوادهاش هم تقوا داشته باشند تا از آتشافروزان جهنم نشوند. لذا باید در تمام امور عبادی و اخلاقی برای دوری از انواع رذائل و گناهان، نسبت به خانوادهاش عین همان عمل کند که برای خود میپسندد.
این استاد حوزه علمیه با تأکید بر اهمیت هر دو مسئولیت مادی و معنوی پدر در برابر فرزندان خاطرنشان کرد: اگر انسان هر تقصیری در حق فرزندان و تربیت آنان داشته باشد و بتواند در جهت اصلاح امور مادی و معنوی آنها کاری انجام دهد، ولی انجام ندهد، قیامت گرفتار است و همان فرزند در مقابلش میایستد و او را بازخواست میکند. به همین خاطر، سفارش شده است که از اول بچگی و از 7 سالگی باید شروع به تربیتِ درستِ فرزندان کرد.
ایشان با بیان اینکه روایات بسیاری در این زمینه وجود دارد، به برخی از آنها اشاره کرد؛ از جمله حدیثی از پیامبر گرامی اسلام(ص) که یکی از ویژگیهای پدران مؤمن در آخرالزمان را اهتمام نداشتن به تعلیم و تربیت دینی فرزندان دانست و از آنان بیزاری جست. طبق فرمایش پیامبر(ص) اگر این فرزندان، خود در پی فراگیری احکام شریعت بروند، پدرانشان آنها را منع میکنند و تنها از این خشنودند که فرزندانشان درآمد مالی هرچند بسیار اندک داشته باشند.
حضرت استاد در ادامه، با استناد به احادیث، حقوق فرزند بر پدر را چنین برشمرد: انتخاب همسری متدین و شایسته بهعنوان مادر آینده فرزند، نامگذاری نیکو، کوشش بسیار در جهت تأدیب فرزند، آموزش خواندن و نوشتن، تعلیم ورزشها و فنون دفاعی زمان، تأمین رزق طیب و حلال، فراهمکردن وسایل ازدواج به هنگام بلوغ، کمک به خیرخواهی فرزند با چشمپوشی از خطاهایش و دعا به درگاه الهی، نیکیکردن، تعلیم قرآن، تربیت بر اساس محبت به پیامبر(ص) و اهل بیت (علیهم السلام)، امرکردن به طلب علوم اعتقادی، نیکوکردن اخلاق؛ چنانکه پیامبر اکرم(ص) آن را باارزشترین ارث معرفی کرد: «ما وَرَّثَ والِدٌ ولدَهُ أفضَلَ مِن أدَبٍ».