خبرگزاری آنا- حسین عقابی؛ مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز در سالهای اخیر با اجرای برنامههای متنوع و گسترده، نقش کلیدی در توسعه فناوری و نوآوری ایفا کرده و از برگزاری بیش از ۷۰ رویداد تخصصی مانند نمایشگاههای ملی و بینالمللی گرفته تا چالشهای فناوری در حوزههای آب، بهداشت و محیطزیست این مرکز با همکاری دستگاههای دولتی، صنایع بزرگ و شرکتهای خصوصی، فضایی پویا برای رشد ایدهها فراهم آورده است.
حضور فعال در رویدادهایی مانند عصر امید، ایران نانو و جشنواره نوآوری شیراز، همراه با برگزاری دمو دیها و استارتآپ ویکندها، نشاندهنده رویکرد شبکه محور و اثرگذار این مرکز در تقویت زیستبوم فناوری جنوب کشور بوده؛ همچنین، ارتقای سطح مرکز از سه به یک، نتیجه تلاشهای هدفمند در توانمندسازی کارآفرینان، جذب دانشجویان در طرحهای کارآموزی و ایجاد مراکز اقماری بوده که درآمدهای دانشبنیان را نیز افزایش داده است.
اکنون، ۵۰ شرکت فناور تحت حمایت این مرکز فعالیت میکنند که شامل ۱۲ هسته فناور و ۳۸ واحد فناور در حوزههای متنوعی مانند خودرو، نفت و گاز، بهداشت، هوش مصنوعی و کشاورزی است. از این میان، ۱۳ شرکت دانشبنیان شده و محصولات برجستهای مانند شیرآلات نانویی، کیتهای کالیبراسیون هماتولوژی، دستگاههای فریزدرایر و کابلهای فیبر نوری پیشرفته تولید کرده که ظرفیت صادراتی بالایی دارند و در نمایشگاههای بینالمللی مانند Shiraz Expo ۲۰۲۵ به نمایش درآمدهاند.
حامد آگاهی مدیر مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز در گفتوگو با خبرنگار آنا برنامههای آینده این مرکز شامل گسترش همکاری با سراهای نوآوری، تعامل با صنایع و حضور در بازارهای جهانی عنوان کرد تا این مرکز بهعنوان پیشران نوآوری، افقهای جدیدی را برای جنوب ایران بگشاید، وی دستاوردهای این مرکز را هم تشریح کرد که در ادامه خواهیم خواند.
آنا: تازهترین فعالیتهای صورت گرفته در مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز چیست؟
آگاهی: مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز در سال ۱۴۰۳ با اجرای بیش از ۷۰ برنامه و رویداد تخصصی در حوزه فناوری و نوآوری، یکی از فعالترین مراکز رشد کشور بوده؛ برنامههای عمدتاً با مشارکت و حمایت دستگاههای دولتی، صنایع بزرگ، نهادهای عمومی و شرکتهای خصوصی برگزار کرده و طیف متنوعی از موضوعات علمی، فناورانه و کارآفرینانه را دربر میگیرند.
مرکز رشد این واحد دانشگاهی در رویدادها و نمایشگاههای متعددی در سطح ملی و منطقهای حضور مؤثر داشته که ازجمله آنها میتوان به نمایشگاههای عصر امید اصفهان و ارومیه، آباد ایران، صنعتگران و صنایع پیشرو، نمایشگاه نفت امیدیه، نمایشگاه فناوری اطلاعات شیراز، هفته پژوهش در شیراز و تهران، نمایشگاه ایران ساخت، رویداد صدرا، نمایشگاه ایران نانو، جشنواره نوآوری و فناوری شیراز و نمایشگاه محصولات فناورانه و دانشبنیان اشاره کرد.
همچنین این مرکز با هدف توسعه مهارتهای فناورانه و ایجاد پیوند میان دانشگاه و صنعت، مجموعهای از چالشهای فناوری ازجمله در حوزههای آب، بهداشت، ایمنی و محیطزیست (HSE) و بازیافت را برگزار کرده است.
در حوزه معرفی دستاوردها و شبکهسازی فناورانه نیز چندین رویداد «روز عرضه و نمایش فناوری» (Demo Day) با موضوعات گوناگون برگزار شده که شامل فناوری اطلاعات و ارتباطات در صنعت، فن بازار آب و فاضلاب، هوش مصنوعی و اعتاب مقدسه و جشنواره نوآوری و فناوری شیراز میشود.
افزون بر این، رویدادهای متنوعی با محور توانمندسازی و انتقال تجربه ازجمله برنامههای «تجربه در مسیر فناوری و نوآوری»، ایدهآرا، کارگاهها و دورههای تخصصی و شتابدهی و نیز استارتآپ ویکندهای موضوعی در طول سال برگزار شده؛ مجموعه این فعالیتها بیانگر رویکرد فعال، شبکه محور و اثرگذار مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز در راستای تقویت زیستبوم فناوری و نوآوری جنوب کشور است.
آنا: چه تعداد هستهها، واحدهای فناور و شرکتهای دانشبنیان در مرکز مستقر هستنند؟
آگاهی: مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز در ماههای اخیر فعالیتهای متعددی را در حوزه حمایت از ایدههای فناورانه و توسعه زیستبوم نوآوری دنبال کرده است. اکنون، ۵۰ شرکت فناور و کارآفرین تحت حمایت این مرکز فعالیت میکنند که شامل ۱۲ هسته فناور و ۳۸ واحد فناور در حوزه خودرو، صنعت ساختمان و معماری، نفت و گاز، بهداشت، سلامت و پزشکی، فناوری اطلاعات، مکاترونیک و هوش مصنوعی، صنایع تبدیلی و کشاورزی است.
همه این مجموعهها، تأییدیه شورای مرکز رشد را دریافت کردهاند و تاکنون نیز ۵۰ جلسه شورای مرکز رشد برای بررسی و تصویب طرحها و برنامههای جدید برگزار شده از میان شرکتهای مستقر، ۱۳ شرکت موفق به اخذ مجوز دانشبنیان از کارگروه ارزیابی شرکتهای دانشبنیان ریاستجمهوری شدهاند.
آنا: دلایل ارتقای مرکز رشد از سطح سه به سطح یک چه بوده و برنامههای پیش رو برای توسعه مرکز در سالهای آینده چیست؟
آگاهی: ارتقای مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز، حاصل مجموعهای از اقدامات هدفمند در مسیر توسعه فناوری و نوآوری بوده و با برگزاری رویدادها و نمایشگاههای بینالمللی، ملی و استانی و همچنین اجرای دورههای توانمندسازی و شتابدهی برای شرکتها و دانشجویان، نقش مؤثری در حمایت از کارآفرینان و نوآوران ایفا کرده است.
۵۰ شرکت فناور و کارآفرین تحت حمایت این مرکز فعالیت میکنند که شامل ۱۲ هسته فناور و ۳۸ واحد فناور در حوزه خودرو، صنعت ساختمان و معماری، نفت و گاز، بهداشت، سلامت و پزشکی، فناوری اطلاعات، مکاترونیک و هوش مصنوعی، صنایع تبدیلی و کشاورزی است
از دیگر فعالیتهای شاخص این مرکز میتوان به جذب دانشجویان و دانشآموختگان در قالب طرحهای کارآموزی، پویش و اشتغال در شرکتهای فناور مستقر، ایجاد فضای کارگاهی برای تولید نیمهصنعتی محصولات، و راهاندازی مراکز رشد اقماری و کسب مجوز تأسیس سراهای نوآوری شیراز اشاره کرد.
توسعه درآمدهای غیرشهریهای بر پایه اقتصاد دانشبنیان نیز از عوامل کلیدی موفقیت مرکز در ارتقای سطح عملکردی آن به شمار میرود. استمرار این موفقیت مرهون تلاشهای مدیران، کارشناسان، اعضای هستهها و واحدهای فناور، و پشتیبانی مؤثر دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز است.
برنامههای آینده مرکز رشد، شامل توسعه همکاری با سراهای نوآوری دانشگاه، گسترش تعامل با دستگاههای اجرایی و صنایع بزرگ، ایجاد ارتباط مؤثر با نهادهای عمومی ازجمله شهرداری شیراز و حضور فعال در بازارهای بینالمللی و رویدادهای علمی و فناورانه داخلی و خارجی است.
آنا: برجستهترین محصولات یا برندهای شرکتهای مستقر در مرکز کداماند؟ (بهعنوان نمونه محصولاتی که ظرفیت صادراتی دارند، جوایز کسب کردهاند یا در بازار برجستهاند)
آگاهی: از میان محصولات تولیدی شرکتهای مستقر در مرکز رشد، شماری دارای ظرفیت صادراتی قابل توجه هستند. این محصولات در نخستین رویداد بینالمللی عصر امید در حوزه صنعت هوش مصنوعی در شهر نجف اشرف عراق (اردیبهشت ۱۴۰۴) و همچنین در نمایشگاه بینالمللی توانمندیهای صادراتی جمهوری اسلامی ایران به کشورهای عربی (Shiraz Expo ۲۰۲۵) در مهر ۱۴۰۴ به نمایش درآمدند.
برخی از مهمترین این محصولات شامل شیرآلات بهداشتی ساختمانی با طراحی نوین و نوآوری ابداعی جدید در مواد و متریال و فناوری جدید نانو، کیتهای کالیبراسیون دستگاههای هماتولوژی آزمایشگاههای تشخیص طبی با ویژگی استفاده از دانش بومی فناورانه و بدون رقیب مشابه داخلی و با اختلاف، پیشرو در رقابت با محصولات خارجی با افزایش کیفیت و ماندگاری، قیمت رقابتی فوقالعاده، نوآوری ابداعی در روش بستهبندی برای مانایی بیشتر میشود.
ساخت دستگاهها و همچنین قطعات و تجهیزات سیستمهای خشککن انجمادی پیشرفته و محصولات فریزدرایر با ویژگی قابلیت عرضه در سطوح مختلف بارگیری خانگی، نیمهصنعتی و صنعتی سنگین و قابلیت استفاده برای انواع محصولات غذایی با توانایی رقابت فوقالعاده از حیث قیمت و کیفیت با محصولات مشابه داخلی و خارجی، رصد، پایش و بررسی تجهیزات انتقال سیالات زیرزمینی با کمک فناوریهای هوشمندسازی شده و نرمافزارهای معرفی شده جدید و بهکارگیری قابلیت پرینتر سهبعدی در تولید مولاژهای تخصصی بهمنظور کاهش فرآیندهای درمانی تخصصی بهویژه جراحیهای نقاط حساس و افزایش سطح حفاظت و ایمنی پس از دریافت اقدامات درمانی از دیگر محصولات این مرکز رشد است.
تولید و عرضه محصولات کشاورزی مهندسیشده شامل انواع ریزمغذیهای بیوشیمیایی و ریزمغذیهای کاملاً ارگانیک با کاربری تغذیه گیاه، حفاظت گیاه و حفاظت خاک برای انواع محصولات زراعی، باغی، صیفی و گلخانهای و نیز تولید بذور F۱ ارقام صادراتی صیفیجات، ارائه محصولات هنرهای تجسمی با متریالهای چوب و تلفیق چوب و رزین با دیدگاه نوآورانه و ابداعی تلفیق روانشناسی و هنر در اجرای محصولات بهمنظور اصلاح سبک زندگی ایرانی اسلامی و تأثیر بر ایجاد آرامش در مصرفکننده ضمن لذت بصری القایی به بیننده ازجمله محصولات مرکز است.
طراحی، تولید و اجرای تجهیزات ورزشی و بازی پارکی با رویکرد نوآورانه و خلاقانه در طراحی صنعتی محصولات در رنگ و ساخت با نگاه ویژه به محصولات امن ازلحاظ بیولوژیک، ارگونومیک و ارتوپدی برای مخاطبین بهویژه کودکان و تسهیل اجرای حرکات اصلاحی ساختاری با استفاده از این دستگاهها و طراحی و تولید بیش از ۸۵ محصول ویژه محیط کشتهای مصرفی با قابلیت کاربری در آزمایشگاههای مختلف آموزشی تا آزمایشگاههای کنترل کیفیت، صنعتی و تشخیص طبی با استفاده از دانش بومی و ابداع در طراحی بستهبندی بهمنظور بیشترین ماندگاری و کمترین هدر رفت و دارای مزیت در رقابت با نمونههای مشابه داخلی و خارجی، همچنین تولید انواع کیتهای PRP و محصولات آرایشی و بهداشتی از دیگر محصولات این مرکز است.
طراحی و ساخت انواع کابلهای فیبر نوری با نوآوری در تغییر ضخامت و ابداع و ایجاد روکشهای چند لایه جدید بهمنظور کیفیت محصول بهمنظور نفوذناپذیری در برابر آسیبهای احتمالی ضربه، حملات جوندگان موذی و افزایش سرعت انتقال داده بیرقیب در محصولات داخلی و قابل رقابت با انواع محصولات وارداتی است.
آنا: و کلام آخر...
آگاهی: این محصولات با برخورداری از کیفیت فنی بالا، توانستهاند جایگاه مناسبی در بازار داخلی کسب کنند و زمینه لازم برای حضور در بازارهای منطقهای و بینالمللی را فراهم آورند.
انتهای پیام/