شناسهٔ خبر: 75465333 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

در پاسخ به دانشجو مطرح شد؛

روستا‌های استان کرمان و مشکل وجود ۵ هزار کیلومتر جاده فاقد آسفالت / جاده جدید برای فوسک احداث می‌شود

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان کرمان اعلام کرد: هم اکنون ۵ هزار کیلومتر راه روستایی خاکی در استان کرمان وجود دارد که نیازمند بهسازی و تخصیص اعتبار مالی است.

صاحب‌خبر -

روستا‌های استان کرمان و مشکل وجود ۵ هزار کیلومتر جاده فاقد آسفالت / جاده جدید برای فوسک احداث می‌شود

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های خبرگزاری دانشجو، علی عبداللهی مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان کرمان در نشست خبری مشترک با رییس پلیس راه استان کرمان در پاسخ به سوال دانشجو در خصوص آخرین وضعیت آسفالت و بهسازی جاده‌های روستایی استان کرمان گفت: استان کرمان دارای بزرگترین شبکه راه‌ها در سطح کشور است و هم اکنون ۵ هزار کیلومتر راه روستایی در استان کرمان نیازمند بهسازی و آسفالت است که در کمیته‌های شهرستانی در حال پیگیری بوده و نیازمند تخصیص اعتبار می‌باشد؛ برای آسفالت یک کیلومتر راه روستایی در مناطق دشت و سهل الوصول به حداقل ۱۰ میلیارد تومان اعتبار مالی نیاز است که در مناطق کوهستانی این نرخ افزایش می‌یابد.

 

وی افزود: برای بهسازی راه‌های روستایی استان تفاهم نامه‌ای برای ۸۰۰ کیلومتر راه و افزایش بهره مندی طی چند هفته اخیر امضا شده است؛ همچنین در نیمه اول امسال با اعتبارات راه روستایی ۷۰  کیلومتر راه برای روستا‌های استان احداث شده است.

 

عبداللهی اعلام کرد: جبران عقب ماندگی‌های تاریخی در حوزه راه‌های روستایی استان کرمان نیازمند توجه ویژه و تخصیص اعتبارات است تا جاده‌هایی در خور شان مردم ایجاد و بهسازی شود.

 

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان کرمان در پاسخ به سوال دانشجو در مورد تاخیر چند ساله در احداث جاده روستای گردشگری فوسک در منطقه کوهپایه کرمان که به بهشت گمشده معروف است، نیز گفت: بهسازی و آسفالت جاده روستای فوسک از محل اعتبارات سنواتی است، با توجه به مشکلات جاده فعلی که در منطقه کوهستانی واقع شده، یک مسیر جدید تعریف شده است و کار در حال پیگیری است؛ مسیر جدید در کمیته برنامه ریزی شهرستان مصوب شده و باید اعتبارات مالب به این پروژه تزریق شود تا مشکل حل شود.

 

وی اعلام کرد: در استان کرمان طولانی‌ترین شبکه راه‌ها را داریم که ۵ مسیر شریانی و بزرگراهی هستند؛ در ۶ ماهه اول امسال ۱۲۷ میلیون تردد در جاده‌های استان صورت گرفته و کرمان دومین استان پر تردد کشور است.

 

عبداللهی افزود: جاده‌های استان کرمان به دلیل موقعیت خاص جغرافیایی استان در مسیر کریدور‌های حمل و نقل ملی و بین المللی کشور قرار دارند.

 

 

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان کرمان به خسارت شرکت‌های صنعتی و معدنی به آسفالت جاه‌ها اشاره کرد و گفت: ۸۰ درصد میزان تردد‌ها مربوط به بار‌های بخش معدنی و فلزی است که از جاده‌ها عبور می‌کنند؛ شبکه راه‌ها اهمیت دارد معادن باید در امر بهسازی کمک کنند.


وی اعلام کرد: در جاده‌های شهرستان‌های سیرجان، زرند، شهربابک و رفسنجان که شهر‌های معدنی هستند به دلیل تردد خودرو‌های حمل بار سنگین شرکت‌های معدنی، عمدتا خط سمت راست جاده‌ها دچار مشکل جدی آسفالت شده‌اند و نیاز به تعمیر و بهسازی آسفالت دارند؛ حداقل ۴۰ درصد شبکه راه‌های استان کرمان نیاز به بازسازی دارند.

 

عبداللهی افزود: در حال حاضر ۵۲ راهدارخانه در استان کرمان شامل ۲۰ راهدارخانه مرکزی و ۸ سیار و سایر مراکز مستقر در گردنه‌ها وجود دارد که در فصل زمستان خدمت رسانی می‌کنند؛ خودرو‌های نمک پاش جدید نیز به ناوگان اضافه شده است.