شناسهٔ خبر: 75463188 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تین نیوز | لینک خبر

ساخت پروژه کنارگذر شمال شرقی شیراز کلید خورد

در مصوبه هیئت وزیران آمده است که شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور مجاز است با حفظ مالکیلت دولت بر تامین منابع مالی، احداث و نگهداری و بهره برداری و انتقال پروژه کنار گذر شمال شرقی شیراز، نسبت به انعقاد قرارداد مشارکت با شرکت احداث و نگهداری، بهره برداری و انتقال محور جاده ای کنارگذر شرقی شیراز و شهرداری شیراز، اقدام نماید.

صاحب‌خبر - ساخت پروژه کنارگذر شمال شرقی شیراز کلید خورد
تین نیوز |

هیئت وزیران در جلسه 16 مهر ماه امسال به پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی و به استناد ماده واحده قانون احداث پروژه های عمرانی بخش راه و ترابری را از طریق مشارکت بانک ها و سایر منابع مالی و پولی کشور مصوب سال 1366، چگونگی اجرای پروژه کنارگذر شمال شرقی شیراز، تصویب کرد.

به گزارش تین نیوز ، در مصوبه هیئت وزیران  آمده است که شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور به نمایندگی از وزارت راه و شهرسازی مجاز است با حفظ مالکیت دولت بر تامین منابع مالی، احداث و نگهداری و بهره برداری و انتقال پروژه کنار گذر شمال شرقی شیراز به طول حدود 22 کیلومتر با برآورد تقریبی 44 هزار و 106 میلیارد ریال بر اساس فهرست بهای 1404 ، نسبت به انعقاد قرارداد مشارکت با شرکت احداث، نگهداری، بهره برداری و انتقال محور جاده ای کنارگذر شمال شرقی شیراز و شهرداری شیراز  که به روش فراخوان و مذاکره انتخاب شده است، با رعایت ضوابط و مقررات فنی، محیط زیستی و پدافند غیرعامل اقدام نماید.

این قراداد شامل تامین منابع مالی، انجام طراحی، تکمیل مطالعات، خدمات فنی و مهندسی، تملک املاک و اراضی و مستحدثات، هزینه های ستادی و پیش بینی نشده، پایش ( کنترل کیفی) ، خدمات نظارت ، کسورات قانونی، مالیات بر ارزش افزوده، بیمه  تمکام خطر مهندسی، تعدیل دوره ساخت، احداث، نگهدای، بهره برداری و انتقال آن در قالب بند الف ماده 2 آیین نامه اجرایی قاون احداث پروژه های عمرانی بخش راه و شهرسازی، است.

بر اساس مصوبه هیئت وزیران، همچنین شرکت طرف قرارداد عهده دار تامین 52 درصد از منابع مالی مورد نیاز برای اجرای طرح و تاسیسات جانبی خاص آن تا شروع مرحله بهره برداری  و تسویه حساب کامل هزینه ها خواهد بود.

شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل نیز تامین 48 درصد از منابع مالی مورد نیاز را بر عهده داشته که از محل ردیف طرح احداث باند دوم شهرضا سورمق صفاشهر سعادت شهر مرودشت کمربندی شیراز و پل خان سه راهی تخت جمشید  و تقاطع غیرهمسطح بسیج یا سایر منابع مصوب تامین خواهد شد.

مسئولیت نگهداری و بهره برداری از این محور جاده ای و تاسیسات جانبی خاص آن در مدت دوره واگذاری به عهده شرکت طرف قرارداد است.

پیش بینی اولیه دوره واگذاری معادل 20 سال مشتمل بر سه سال دوره مطالعه و احداث و 17 سال دوره بهره برداری خواهد بود اما دوره واگذاری واقعی محدود به بازگشت سرمایه و سود مورد انتظار ( مصوب) است.