همشهری- محسن هرمزی؛ معاون حملونقل و ترافیک شهردار تهران:
در روزهای اخیر به همراه آقای علیرضا زاکانی، شهردارخدوم تهران سفری به چین داشتیم. در اینباره باید اعلام کنم که سفر اخیر دستاوردهای حملونقلی فوقالعادهای برای مردم تهران خواهد داشت. ابعاد مهم و خبرهای مسرورکنندهای را که ماحصل این سفر است، برای مردم تشریح میکنم.
ابتدا باید بهطور خلاصه بگویم که در فاز توسعه ناوگان اتوبوسرانی و مترو ۴گام رو به جلو برداشتیم که علاوه برنوسازی ناوگان، سرفاصلهها را کاهش خواهد داد و بالتبع با اقبال بیشتر شهروندان به حملونقل عمومی و پاک، آلودگی هوای شهر نیز کاهش محسوسی خواهد یافت؛ اما جزئیات این خبرها چیست؟
نخست اینکه سومین بخش از ناوگان اتوبوسهای برقی تهران را تحویل گرفتیم. تعداد اتوبوسهای فعال تهران هماکنون ۳۹۰دستگاه است و با ۱۱۰دستگاهی که دربخش سوم وارد خواهد شد، تعداد اتوبوسها به ۵۰۰دستگاه خواهد رسید. نکته مهم در این بخش آنکه همه این ۵۰۰دستگاه طی زمان کمتر از یک سال به تهران اضافه شده تا با سرعتی غیرقابل تصور اتوبوسهای نوسازیشده این دوره از مدیریت شهری(از شهریور ۱۴۰۰تاکنون) به ۱۹۱۹دستگاه برسد.
گام دوم در اتوبوسرانی مربوط به قرارداد خرید ٧۵دستگاه اتوبوس متروباس سهکابین ٢۶متری بود که درواقع در تهران بهعنوان تراموای چرخلاستیکی شناخته میشوند. قرارداد این ناوگان جدید نیز در چین به امضا رسید تا این ناوگان طی ماههای آتی تحویل تهران شود. متروباسها دارای ظرفیت حدود ۳۰۰ نفری هستند و در خط پایانه شرق تا میدان آزادی فعالیت خواهند کرد.
گام سوم نیز مربوط به بومیسازی ناوگان اتوبوسرانی جدید در تهران است. در این بخش قراردادی باهمکاری شرکتهای کارمانیا، کرمانموتور، هایگر و شهرداری تهران امضا و اجرا میشود تا از این پس اتوبوسها را بهصورت بومی با ظرفیت بخش خصوصی در کشور تولید کنیم.
گام چهارم از این سفر به بازدید از مراحل مختلف تولید واگنهای مترو در چین اختصاص داشت. همانگونه که پیش از این به اطلاع مردم رساندیم، قرارداد خرید واگنهای مترو پس از ۶سال در دوره مدیریت شهری ششم از بایگانی خارج شد و توانستیم آن را برای مردم تهران و سایر کلانشهرهای کشور احیا کنیم که شامل ۲هزار واگن جدید مترو است که ۱۰۷۱واگن آن سهم مردم تهران خواهد شد.
در این زمینه باید این خبر خوش را به متروسواران تهرانی بدهم که ۲رام نخست این ناوگان بزرگ در مرحله نهایی تولید است؛ بهطوری که عملا رام اول در مراحل نهایی مونتاژ و رام دوم در مراحل میانی مونتاژ قرار گرفته است تا روند تولید واگن وارد فاز تولید انبوه شود و تا پایان امسال رام اول این قطار وارد ایران خواهد شد. همچنین از خردادماه سال آینده قطارها بهتدریج در قالب زمانبندی تعیینشده در قرارداد وارد میشوند. شهروندان تهرانی بهزودی نتایج این ۴گام و شیرینی سوغات سفر چین را خواهند چشید. علاوه بر این موارد، بخش اول اتوبوسهای دوکابین بیآرتی هم در حال انتقال به سمت کشور است تا در آینده نزدیک شهروندان پایتخت شاهد خدماترسانی این اتوبوسها هم باشند.