شناسهٔ خبر: 75459510 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: گجت نیوز | لینک خبر

سایپا آریا PHEV معرفی شد؛ اولین خودروی پلاگین هیبریدی ایران

صاحب‌خبر - گروه خودروسازی سایپا در جریان نمایشگاه موتور تهران 1404، از نسخه پلاگین هیبریدی هاچ‌بک کراس سایپا آریا رونمایی کرد. همزمان با برگزاری نمایشگاه موتور تهران، شرکت سایپا با معرفی نخستین کراس‌ اوور هیبریدی خود، توجهات را به سوی غرفه خود جلب کرد. این محصول که با نام «آریا پلاگین هیبریدی» شناخته می‌شود، نسخه‌ای پیشرفته از ها‌چ‌بک کراس آریا است و در قالب یک نمونه اولیه به نمایش درآمده است. آریا پلاگین هیبرید در واقع نخستین خودرو سایپا است که از سیستم قوای محرکه ترکیبی بهره می‌گیرد، یعنی هم از موتور بنزینی سنتی و هم از واحد الکتریکی برای حرکت استفاده می‌کند و در نسخه پلاگین هیبرید، امکان شارژ مستقیم باتری‌ها از طریق پریز برق خانگی را نیز فراهم می‌سازد. بر اساس آخرین اخبار خودرو، در کنار این رونمایی مهم، سایپا در غرفه خود مجموعه‌ای از پیشرانه‌های جدید شامل موتورهای M15K، N20، N25، ME16 و D20 TGDI را نیز معرفی کرد. فهرست مطالب رونمایی از سایپا آریا پلاگین هیبریدی در نمایشگاه موتور تهران مشخصات فنی سایپا آریا PHEV امکانات رفاهی و ایمنی تاریخ عرضه و قیمت فهرست مطالب رونمایی از سایپا آریا پلاگین هیبریدی در نمایشگاه موتور تهران مشخصات فنی سایپا آریا PHEV امکانات رفاهی و ایمنی تاریخ عرضه و قیمت رونمایی از سایپا آریا پلاگین هیبریدی در نمایشگاه موتور تهران سایپا آریا پلاگین هیبریدی را می‌توان نقطه اوج فعلی تلاش‌های نارنجی‌پوشان جاده مخصوص در حوزه فناوری‌های نوین دانست؛ پروژه‌ای که با همکاری مشترک میان شرکت DAE، چانگان و سایپا شکل گرفته و با توجه به خروجی فنی بالا، شایستگی کسب عنوان قوی‌ترین خودرو تولید داخل را پیدا کرده است. این خودرو در کلاس هاچ‌بک کراس قرار می‌گیرد، ترکیبی که در سال‌های اخیر به دلیل ارتفاع مناسب از سطح زمین و ارگونومی بهتر در شهر محبوبیت زیادی یافته است. ابعاد دقیق این محصول شامل طول ۴۳۶۷ میلی‌متر، عرض ۱۸۲۷ میلی‌متر، ارتفاع ۱۵۵۲ میلی‌متر و فاصله محوری ۲۶۵۰ میلی‌متر است. پشت این اعداد آشنا پلتفرم «شاهین» قرار دارد؛ پلتفرمی که اکنون با تغییرات مهندسی گسترده برای پذیرش قوای محرکه هیبرید و مجموعه باتری‌های بزرگ‌تر بازطراحی شده است. بیشتر بخوانید واگذاری ۴۲ درصد سهام سایپا رسما کلید خورد کراس اوورهای چینی سایپا در سامانه یکپارچه عرضه می‌شوند بعد از ایران‌خودرو، حالا قیمت محصولات سایپا هم افزایش پیدا می‌کند نسخه‌ای که در حال حاضر سایپا معرفی کرده، از نظر نمای خارجی همچنان وفادار به نسخه نهایی مدل بنزینی سایپا آریا است. چراغ‌ها، خطوط جانبی و فرم سپرها بدون تفاوت چشمگیر ارائه شده‌اند تا تولید آزمایشی و تست‌های فنی بدون نیاز به قالب‌گیری جدید بدنه پیش برود. با این حال، سایپا رسماً اعلام کرده که نسخه فیس‌لیفت آریا پلاگین هیبرید در آینده نزدیک با تغییرات قابل‌توجه در طرح جلوپنجره، گرافیک چراغ‌های جلو و عقب، طراحی سپرها و احتمالا افزودن جزئیات آیرودینامیکی رونمایی خواهد شد. مشخصات فنی سایپا آریا PHEV سایپا آریا پلاگین هیبریدی را می‌توان گام بلند این شرکت در مسیر تحقق فناوری‌های پیشرفته قوای محرکه دانست. قلب درون‌سوز این خودرو، پیشرانه چهارسیلندر تنفس طبیعی A15H با استاندارد آلایندگی یورو ۶ است که به‌تنهایی توان تولید ۱۱۴ اسب بخار قدرت و ۱۵۲ نیوتون‌متر گشتاور را دارد و در دو حالت فعالیت می‌کند: حالت موازی که در آن قدرت پیشرانه بنزینی مستقیماً به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود و حالت سری که در آن موتور نقش یک ژنراتور مستقل را ایفا کرده و وظیفه شارژ باتری‌های خودرو را بر عهده می‌گیرد. در کنار موتور احتراقی، یک موتور برقی با توان قابل توجه ۲۱۵ اسب بخار و گشتاور ۳۵۰ نیوتون‌متر قرار گرفته که نیروی اصلی را تأمین می‌کند. چنین ترکیبی باعث شده آریا پلاگین هیبرید از نظر قدرت ترکیبی، جایگاهی بالاتر از تمامی خودروهای تولید داخل داشته باشد. سامانه انتقال قدرت آن نیز از نوع گیربکس مخصوص خودروهای هیبریدی (DHT) است. به لحاظ عملکرد فنی، این خودرو قادر است در حالت ترکیبی شتاب صفر تا صد کیلومتر بر ساعت را در حدود ۸ ثانیه ثبت کند و به حداکثر سرعت ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت دست یابد. سایپا اعلام کرده که در چرخه آزمایشگاهی استاندارد، میزان مصرف سوخت خودرو به کمتر از ۲.۷ لیتر در هر صد کیلومتر کاهش یافته است. ظرفیت دقیق باتری‌های این خودرو اعلام نشده، اما به گونه‌ای طراحی شده که هم با پیشرانه بنزینی در حالت ژنراتوری شارژ شود و هم بتوان با استفاده از درگاه شارژ خارجی مستقل انرژی را به‌طور مستقیم به سلول‌ها منتقل کرد. با شارژ کامل باتری و باک پر از بنزین، مجموع پیمایش ۱۲۰۰ کیلومتری برای آریا پلاگین هیبرید قابل دستیابی است، در حالی که در حالت تمام برقی، ۱۲۵ کیلومتر رانندگی بدون استفاده از موتور احتراقی امکان‌پذیر خواهد بود. فرآیند شارژ باتری با شارژر AC معمولی ۳.۳ کیلوواتی در حدود ۸ ساعت طول می‌کشد و با شارژر سریع DC در مدت تنها ۳۵ دقیقه می‌تواند ظرفیت باتری را از ۳۰ به ۸۰ درصد برساند. علاوه بر این، خودرو مجهز به سیستم بازیابی انرژی حرکتی است که در زمان ترمزگیری یا کاهش سرعت، جریان معکوس را به باتری ارسال می‌کند تا بخشی از انرژی جنبشی تلف‌شده بازیابی شود. امکانات رفاهی و ایمنی از مجموع امکانات رفاهی و ایمنی پیش‌بینی شده برای این خودرو باید به موارد ذیل اشاره کرد: صندلی برقی راننده به همراه گرم‌کن ردیف جلو ترمز پارک برقی به همراه اتوهلد کلاستر دیجیتال یکپارچه به همراه مالتی‌مدیا سیستم روشنایی خودکار با فناوری ال ای دی سیستم کنترل پایداری کنترل حرکت در سراشیبی سیستم هشدار خروج از خط سیستم هشدار برخورد از جلو درب صندوق برقی شارژر بی‌سیم تلفن همراه کروز کنترل تهویه خودکار ایربگ راننده و سرنشین رادار نقطه کور و… همچنین بخوانید سدان وارداتی Nevo A05 فردا موتورز در راه بازار ایران + قیمت و مشخصات سهند اتوماتیک سایپا رونمایی شد: ارزان‌ترین خودروی اتوماتیک بازار ایران کاتالوگ مشخصات و امکانات چانگان هانتر پلاس وارداتی سایپا منتشر شد تاریخ عرضه و قیمت پروژه آریا پلاگین هیبریدی هنوز در مرحله پیش‌تولید و آزمون‌های میدانی قرار دارد و به مرحله تولید انبوه نرسیده است. این کراس‌ اوور پیشرفته که قرار است با سیستم قوای محرکه هیبریدی و پیکربندی پلاگین روانه بازار شود، طبق برنامه‌ریزی شرکت از نیمه دوم سال آینده به خطوط مونتاژ نهایی راه خواهد یافت. حضور این مدل در بازار ایران، هم از نظر فناوری مورد استفاده و هم جایگاه قیمتی، قابل توجه خواهد بود؛ چرا که به واسطه استفاده از موتور بنزینی با استاندارد یورو ۶، موتور الکتریکی پرقدرت، گیربکس اختصاصی DHT و برد ترکیبی طولانی به محصولی پیشرفته با هزینه تولید بالاتر تبدیل شده است. بر اساس اطلاعات رسمی که از منابع داخل سایپا منتشر شده، پیش‌بینی می‌شود برچسب قیمت کارخانه‌ای آریا پلاگین هیبرید حدود ۶۰ درصد بالاتر از قیمت فعلی کارخانه‌ای مدل شاهین پلاس اتوماتیک باشد؛ اختلاف قیمتی که ناشی از پیچیدگی‌های فنی، قطعات گران‌قیمت مرتبط با سیستم هیبریدی، باتری‌های لیتیوم‌یونی با ظرفیت بالا و فناوری‌های کنترلی جدید است. این فاصله قیمتی آریا را به گران‌ترین خودرو تولیدی سایپا تا زمان عرضه بدل می‌کند.