شناسهٔ خبر: 75446424 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: عصرخودرو | لینک خبر

بررسی و مقایسه کراس اوور بومی سایپا با رقبایی که مقابلش قرار گرفته اند

آریا در رقابت با کراس اوورهای مونتاژی چینی

عصر خودرو- در عرصه پررقابت صنعت خودروسازی ایران، جایی که خودروسازان داخلی با چالش‌های اقتصادی و انتظارات بالای مشتریان دست و پنجه نرم می‌کنند، سایپا آریا همچون نوری در تونل انتظار ظاهر شده است.

صاحب‌خبر - به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، این کراس‌اوور ملی پس از سال‌ها تأخیر و تغییرات بنیادین، سرانجام در نمایشگاه خودروی مشهد 1404 به نمایش عمومی درآمد. آریا نه تنها اولین کراس‌اوور تمام بومی سایپا به شمار می‌رود، بلکه با تمرکز بر پلتفرم SP100 – همان بستری که شاهین بر آن بنا شده – وعده‌ای از تعادل بین قیمت مناسب، امکانات مدرن و عملکرد قابل اعتماد را به مشتریان می‌دهد. پیش‌بینی می‌شود قیمت این خودرو در زمان عرضه، کمتر از 1.3 میلیارد تومان باشد که آن را به گزینه‌ای جذاب برای خانواده‌های ایرانی تبدیل می‌کند. حال در بدو ورود آریا به بازار این سوال پیش می آید که آیا یک کراس اوور اصطلاحا اقتصادی مونتاژی چینی با قیمت 1.8 میلیارد تومان در بازار، بهتر از آریا است یا آریا به راحتی رقبایش را شکست می دهد؟ پروژه سایپا آریا در سال 1399 با هیجان فراوان کلید خورد و به عنوان "اولین کراس‌اوور ملی" معرفی شد. جالب است بدانید که توسعه این خودرو زودتر از "ری را" – که اکنون به عنوان اولین کراس‌اوور ملی ایران در بازار حضور دارد – آغاز شده بود. آریا حتی در نمایشگاه‌های قبلی خودرو رونمایی شد، اما مدیران سایپا با نگاهی بلندمدت، تصمیم گرفتند پیش از عرضه، تغییرات گسترده‌ای در کابین، قوای محرکه و آپشن‌ها اعمال کنند. این تصمیم، که شامل به‌روزرسانی موتور، افزودن سیستم‌های ایمنی پیشرفته و بهبود طراحی داخلی بود، پروژه را طولانی‌تر کرد. نتیجه؟ تأخیر تا سال 1404، اما حالا با نمایش نسخه‌های نهایی در نمایشگاه های سطح کشور، سایپا سیگنال می‌دهد که تولید انبوه در نیمه دوم سال آغاز خواهد شد. انتظار می‌رود سالانه 40 تا 50 هزار دستگاه تولید شود، که این ظرفیت، سایپا را برای رقابت با واردات چینی آماده می‌کند. سایپا آریا بر پایه پلتفرم SP100 توسعه یافته، که ایمنی و هندلینگ مناسبی را تضمین می‌کند. از نمای خارجی، خطوط بدنه آریا شباهت زیادی به شاهین دارد – چراغ‌های LED باریک جلو، جلوپنجره مدرن با المان‌های کرومی و بدنه‌ای کشیده. اما سایپا هوشمندانه، بخش عقب را اسپرت‌تر طراحی کرده: چراغ‌های متصل عقب با گرافیک تهاجمی، اسپویلر کوچک و دیفیوزرهای پلاستیکی، حس جوان‌پسندانه‌تری القا می‌کنند. رینگ‌های آلومینیومی 17 اینچی با طراحی آلیاژی پویا، یکی از نقاط قوت ظاهری است که آریا را از شاهین متمایز می‌سازد. ابعاد کلی – طول حدود 4.3 متر، عرض 1.78 متر و ارتفاع 1.55 متر – آن را در رده کراس‌اوورهای کامپکت قرار می‌دهد، ایده‌آل برای خیابان‌های شلوغ تهران یا جاده‌های بین‌شهری.در مقایسه با آن کراس‌اوور بازار که مبنای مقایسه این مطلب است آریا کمی جمع‌وجورتر و سنگین‌تر به نظر می‌رسد، که پایداری بیشتری در سرعت‌های بالا ایجاد می‌کند. هر دو خودرو رینگ‌های 17 اینچی دارندبا قیمت کمتر از 1.3 میلیارد، آریا می‌تواند در بخش اقتصادی بازار، برتری ظاهری نسبت به رقیب گران‌ترش داشته باشد. بزرگ‌ترین سورپرایز آریا، کابین آن است که کاملاً از محصولات قبلی سایپا فاصله گرفته. داشبورد با مواد نرم و پوشش‌های چرمی، صفحه کیلومتر دیجیتال 10 اینچی، و نمایشگر مرکزی 10.25 اینچی لمسی، فضایی بروز و ارگونومیک ایجاد کرده‌اند. فرمان D کات با دکمه‌های کنترلی، صندلی‌های چرمی با تنظیم برقی 6 حالته برای راننده، و کنسول مرکزی مجهز به شارژر وایرلس، حس لوکسی را به ارمغان می‌آورند. تهویه اتوماتیک دوگانه، سانروف شیشه‌ای، و نورپردازی محیطی، کابین را برای سفرهای خانوادگی دلچسب می‌کنند. حجم صندوق عقب حدود 400 لیتر است، که با تاشدن صندلی‌های عقب، فضای بیشتری فراهم می‌شود. این طراحی، نوآوری بزرگی در محصولات داخلی محسوب می‌شود و آریا را به عنوان یک کراس‌اوور موفق معرفی می کند. در برابر رقیب 1.8 میلیاردی، که کابین ساده‌تری با مانیتور 8 اینچی لمسی، روکش چرم صندلی‌های دستی و سیستم صوتی 6 اسپیکر دارد، آریا لوکس‌تر عمل می‌کند. رقیب امکانات رفاهی پایه‌ای مانند ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای را دارد، اما فاقد صندلی برقی، شارژر وایرلس یا سانروف است. با این حال، وزن سبک‌تر رقیب، حس چابک‌تری در رانندگی شهری می‌دهد. آریا با تمرکز بر راحتی داخلی، برای مشتریان خانوادگی که بودجه محدودتری دارند (کمتر از 1.3 میلیارد)، گزینه بهتری به نظر می‌رسد. زیر کاپوت آریا، موتور 2 لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی N20 – تأمین‌شده از DAE چین – قرار دارد، که با دریچه گاز برقی، 138 اسب بخار قدرت در 6000 دور در دقیقه و 189 نیوتن‌متر گشتاور در 4400 دور تولید می‌کند. جعبه‌دنده 6 سرعته اتوماتیک AT، قدرت را نرم به چرخ‌های جلو منتقل می‌کند. سیستم تعلیق جلو مک‌فرسون و عقب نیمه‌مستقل، تعادلی بین نرمی و کنترل ایجاد کرده. باک 47 لیتری و مصرف ترکیبی 7.5 لیتر در 100 کیلومتر، پیمایشی حدود 625 کیلومتر را تضمین می‌کند. شتاب صفر تا صد حدود 10 ثانیه و سرعت نهایی 190 کیلومتر در ساعت، عملکردی راضی‌کننده برای بنزین بی‌کیفیت ایران ارائه می‌دهد – بدون نگرانی از توربو و تعمیرات گران. مقایسه با رقیب 1.8 میلیاردی جالب است: آن خودرو با موتور 1.5 لیتری توربوشارژ 4 سیلندر، 147 اسب بخار و 210 نیوتن‌متر گشتاور، شتاب بهتری (9.8 ثانیه) و سرعت نهایی 185 کیلومتر در ساعت دارد. گیربکس CVT با 6 دنده مصنوعی رقیب، گاهی در تعویض دنده‌ها ناهماهنگ است، در حالی که AT آریا قابل اعتمادتر عمل می‌کند. مصرف 7.4 لیتری رقیب اندکی بهتر است، اما باک 46 لیتری‌اش پیمایش کمتری (حدود 620 کیلومتر) می‌دهد. موتور تنفس طبیعی آریا، دوام بیشتری در شرایط آب و هوایی ایران دارد، و با قیمت کمتر از 1.3 میلیارد، صرفه‌جویی سوخت آن (نسبت به خودروهای قدیمی‌تر) را جذاب‌تر می‌کند. آریا به عنوان فول‌آپشن‌ترین محصول سایپا، فهرستی چشمگیر دارد: فرمان D کات برقی، کنترل پایداری (ESC)، رادار نقطه کور، تهویه اتوماتیک، آینه‌های تاشو برقی با گرم‌کن، سنسور و دوربین پارک عقب، صندلی برقی راننده (6 حالته)، روکش چرم صندلی‌ها، گرم‌کن صندلی‌های جلو، سنسور نور، دسته‌ننده الکترونیکی، کنترل‌های صوتی روی فرمان، کلاستر دیجیتال، شارژر وایرلس، ورود بدون کلید، استارت دکمه‌ای، سانروف، کروز کنترل با محدودکننده سرعت، ترمز پارک برقی و اتوهلد. این امکانات، آریا را به سطح خودروهای وارداتی نزدیک می‌کند و ایمنی آن را با 6 ایربگ و سیستم‌های ABS/EBD تضمین می‌نماید. رقیب 1.8 میلیاردی امکانات ایمنی خوبی مانند HSA، TCS، ESC، سنسور عقب، TPMS، EBD، ABS، BA، EPB، دی‌لایت، مه‌شکن عقب، فرمان برقی، دوربین عقب و 2 ایربگ دارد، اما فاقد رادار نقطه کور، صندلی برقی، سانروف یا شارژر وایرلس است. آریا با امکانات رفاهی بیشتر، در بخش ایمنی و راحتی برتری دارد، به ویژه با قیمتی که نصف رقیب است . این تفاوت، آریا را برای خریداران حساس به هزینه، ایده‌آل می‌سازد.