شناسهٔ خبر: 75454249 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: آنا | لینک خبر

برش سوم از جشنواره از چهل و دومین جشنواره فیلم کوتاه تهران

ایوان فرهنگ میزبان مدیران فرهنگی شد/ تماشای فیلم‌های کوتاه با طعم خاطره

در سومین روز از چهل و دومین جشنواره فیلم فجر جمعی از مدیران سینمایی از محل برگزاری این جشنواره بازدید کردند.

صاحب‌خبر -

گروه فرهنگ خبرگزاری آنا، سید مرتضی حسینی ـ جشنواره چهل و دوم فیلم کوتاه تهران با عبور از روز سوم، در مسیر پنج روزه خود به سرازیری رو به پایان رسید. روز سه شنبه بیست و نهم مهرماه، ایوان فرهنگ مجموعه ایران‌مال برای سومین روز پیاپی میزبان فیلمسازان و علاقه‌مندان فیلم کوتاه بود؛ جوانانی باانگیزه و آرزومند که مشتاقانه در این رویداد سینمایی شرکت کرده بودند تا آثار خود را به نمایش بگذارند.

شاید مهمترین اتفاقی که درعصر روز سوم رخ داد، حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سازمان سینمایی در ایرانمال بود.

سیدعباس صالحی که به همراه رائد فریدزاده به محل برگزاری جشنواره آمده بود در بخشی از صحبت‌هایش در جمع خبرنگاران با اشاره به فقدان مکانی مناسب برای برگزاری جشنواره‌ها و رویداد‌های سینمایی گفت: متاسفانه برای برگزاری جشنواره‌های سینمایی مکان به‌خصوصی وجود ندارد و در این باره به مردم ایران بدهکار هستیم. عموماَ جشنواره‌های سینمایی کشور در مکان‌هایی برگزار می‌شوند که برای این کار ساخته نشده‌اند. در ابتدا اقدامی برای ساخت کاخ جشنواره‌ها صورت گرفت، اما بروز مشکلات مالی انجام این کار را با وقفه مواجه کرد.

علاوه بر صالحی و فریدزاده محسن برمهانی معاون سیما و محمد حمیدی‌مقدم رئیس مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی هم از دیگر مدیران فرهنگی و سینمایی بودند که دیروز به ایوان فرهنگ آمدند. به این ترتیب روز سوم جشنواره را می‌توان روز پرترافیک مدیران سینمایی نامید.

بیشتر بخوانید:

هنوز فیلمی تکانمان نداده است!

فیلمسازان جوان مثل گنج هستند

ازدحام سینمایی برای تماشای خلاقیت جوانان +فیلم

در شامگاه این روز، نشست بینارشته‌ای با عنوان «فیلم کوتاه برشی از زندگی» با حضور مصطفی مستور نویسنده، مترجم و نمایشنامه‌نویس برای هنرجویان و فیلمسازان علاقه‌مند برگزارشد.

در این نشست مستور خطاب به جوانان فلیمساز گفت: از نظر من همه‌چیز با سنگ‌های کوچک شروع می‌شود و هر کس باید توان خودش را بداند و آنها که توان خودشان را نمی‌دانند، سراغ سنگ‌های بزرگ می‌روند و آسیب می‌بینند. سنگ‌های کوچک یعنی برشی از زندگی و روزمرگی. مثل خراب شدن ماشین یا عوض کردن باتری یک ساعت. من از این اتفاق کوچک می‌توانم با نگاه درست یک شاهکار خلق کنم. این روزمرگی‌ها می‌توانند اعماقی از معنا داشته باشند. ساعت مُرده است و ساعت ساز مثل مسیح ساعت را زنده می‌کند. او فقط باتری ساعت را عوض نکرده بلکه باتری روح مرا تغییر داده است. با دیالوگ‌هایی که در زمان تعمیر ساعت بین دو نفر رد و بدل می‌شود.

یونس شکرخواه استاد برجسته ارتباطات و روزنامه‌نگاری هم که مهمان ویژه نشستی با عنوان جهان کوچک سینمایی بود در بخشی از صحبت‌های خود با اشاره به جمله معروف اسکورسیزی مبنی بر اینکه «مسئله سینما این است که چه چیزی در کادر و چه چیزی بیرون از کادر قرار می‌گیرد»، عنوان کرد: در این خصوص تفاوتی میان فیلم کوتاه و بلند داستانی وجود ندارد. در واقع، سینمای کوتاه دارای اکوسیستم کوچک مختص به خود است. در این قالب، زمان اهمیت بسیار زیادی دارد. چراکه باید به عنوان فیلمساز پیام خود را در مدت زمانی محدود و به شکلی مؤثر به مخاطب منتقل کنید.

اما یکی از بخش‌های جذاب جشنواره چهل و دوم، نمایش فیلم‌های کوتاه تصحیح رنگ شده گنجینه فیلمخانه ملی ایران است. فیلم‌هایی که شامل آثار برگزیده فیلم کوتاه ایران از دهه سی تا هفتاد است. نوبت اول نمایش این فیلم‌ها از ساعت هشت و نیم شب در سالن ۶ رقم خورد و در قالب آن فیلم‌های «کدام قله کدام اوج» ساخته ابراهیم وحیدزاده، «مسئله» ساخته بهرام ری پور، «گوسفند قربانی» ساخته مهرداد تدین و «سرخ و آبی لوحه صفورا» ساخته محمدعلی نجفی در پردیس سینمایی ایران‌مال روی پرده رفت.

تماشای این فیلم‌ها که برخی از آنها پنجاه یا شصت سال پیش ساخته شده‌اند، علاوه بر ایجاد نوعی حس نوستالژیک، تفاوت فرم و زاویه دید فیلمسازان جوا ن در دو دوره متفاوت را به رخ می‌کشد که در جای خود جذاب و قابل تأمل است.

امروز و در آخرین روز از مهرماه سال ۱۴۰۴ چهارمین روز جشنواره با نمایش فیلم‌های کوتاه داستانی در ۱۰ بسته و آثار بخش بین‌الملل و مستند ادامه خواهد یافت. از سوی دیگر احسان عبدی‌پور نویسنده و کارگردان نیز در نشست تخصصی با اجرای وحید رونقی به این پرسش بنیادین پاسخ می‌دهد که «چه‌طور فیلم نامه که قهرمانش به هیچ سفری نمی‌رود، ما رابه سفر می‌برد؟» این نشست از ساعت ۱۱ تا ۱۲:۳۰ دقیقه برگزار خواهد شد و در نشست دوم هم زهره علی‌اکبری صداگذار جوان سینما و تلویزیون درباره «صدای روایتگر» صحیت خواهد کرد. «کادربندی و زیباشناسی تصویر» و «فیلم و معاصریت» هم عناوین دو نشست بینارشته‌ای هستند که به ترتیب توسط بهرام کلهرنیا و نوید پورمحمدرضا ارائه خواهند شد.

لازم به یادآوری است، چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران با شعار «خِردمحوری و اندیشه‌ورزی» از ۲۷ مهر تا ۲ آبان ۱۴۰۴ در پردیس سینمایی ایران‌مال برگزار می‌شود. در این دوره، فیلم‌های کوتاه کمتر از ۳۰ دقیقه در بخش‌های سینمای ایران و بین‌الملل در گونه‌های داستانی، مستند، پویانمایی و تجربی به رقابت خواهند پرداخت.

انتهای پیام/