شناسهٔ خبر: 75453087 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

معاون اجرایی مرکز بهداشت یزد:

طرح پزشک خانواده افزایش رضایت از نظام سلامت کشور را به دنبال دارد

معاون اجرایی مرکز بهداشت استان یزد با اشاره به اجرای طرح پزشک خانواده و نظام ارجاع در دو شهرستان و ۶۲ مرکز خدمات جامع سلامت استان، این طرح را با توجه به افزایش دسترسی و کاهش هزینه خدمات، باعث افزایش رضایتمندی از نظام سلامت کشور دانست.

صاحب‌خبر -

دکتر حسین کامجو در گفت‌وگو با ایسنا، ضمن اشاره به اجرای طرح پزشک خانواده و نظام ارجاع در استان، اظهار کرد: مهمترین تاثیرات اجرای این طرح بر نظام سلامت کشور را می‌توان افزایش دسترسی مردم به خدمات سلامت، کاهش هزینه‌های غیر ضروری و در نتیجه افزایش رضایت خدمت‌گیرندگان و خدمت‌دهندگان و همچنین تقویت نظام ارجاع و تحقق پوشش همگانی سلامت را برشمرد.

وی با بیان این که این طرح در استان یزد برای اولین بار سال ۱۳۸۴ در مرکز علی‌آباد شهرستان تفت آغاز شد، افزود: تا پایان سال ۱۴۰۳ تعداد ۶۲ مرکز از مراکز خدمات جامع سلامت در استان مجری برنامه پزشک خانواده روستایی و شهرهای کمتر از ۲۰ هزار نفر با اجرای این طرح، کلیه خدمات سطح یک را براساس دستورالعمل‌های ابلاغی وزارتی ارائه میکردند.

کامجو اضافه کرد: این طرح از سال ۱۴۰۲ در شهرستان‌های مهریز و ابرکوه نیز اجرایی شده و در این راستا بلوک‌بندی جمعیتی، تعریف مسیر ارجاع، پوشش خدماتی از جمله خدمات واکسیناسیون و غربالگری‌ها، خدمات تشخیصی درمانی پایه، مدیریت بیماری‌های مزمن و ثبت الکترونیک سلامت در حال انجام است.

وی خاطرنشان کرد: البته به منظور اعتمادسازی و ترغیب مردم جهت مشارکت در اجرای این طرح نیز علاوه بر پوشش خدمات پیشگیری، مراجعات اولیه و مدیریت بیماری‌های مزمن با کمترین فرانشیز، خدمات دیگری مانند نوبت‌دهی الکترونیک، ساعات کاری انعطاف پذیر،  تخفیف داروهای اساسی، کمپین‌های ارائه خدمات و اطلاع رسانی نیز به منظور تهسیل دسترسی مردم در حال ارائه است.

وی گفت: آموزش دانشجویان پزشکی در دانشگاه‌ها و آشنایی کامل آنها با نظام سلامت و برنامه پزشکی خانواده و نظام ارجاع، همچنین ارتقای مهارت‌های بالینی آن‌ها،  برگزاری دوره‌های آموزشی بدوخدمت و ضمن خدمت و آموزش مداوم جهت ارتقای مهارت های علمی و عملی پزشکان و نیز حمایت‌های تخصصی در سطوح ۲ و ۳ در موارد ارجاع از سطح یک نیز از دیگر اقدامات صورت گرفته برای ارائه خدمات مناسب به بیماران در قالب این طرح بوده است.

معاون مرکز بهداشت اتسان در پایان عنوان کرد: البته به منظور نظارت بر حسن اجرای طرح نیز ضمن ثبت الکترونیک خدمات، ارجاعات و بازخوردها در سه سطح و نیز پایش‌های دوره‌ای(کیفی) جهت شناسایی و اصلاح کاستی‌ها، با پیگیری‌های صورت گرفته نسبت به پرداخت‌های مناسب و درخور عملکرد پزشکان از طرف سازمان‌های بیمه‌گر نیز اقدام میشود.

انتهای پیام