به گزارش خبرگزاری آنا، سعیدرضا عاملی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه اولین مواجهه جدی دانشجویان با پژوهش معمولاً در مقطع کارشناسی ارشد آغاز میشود، گفت: مسیر درست علمی مورد تأیید ماست، اما اگر دانشجویی پژوهش خود را تقلبی انجام دهد، آن را به دیگری بسپارد یا کل فرآیند را با کمک هوش مصنوعی بدون درک و تفکر شخصی پیش ببرد، این کار هیچگونه تقویتی برای تواناییهای ذهنی و پژوهشی او ایجاد نمیکند.
وی تأکید کرد که هدف اصلی از پایاننامهها و رسالههای دکتری، تقویت تواناییهای فرد برای حل مسائل کشور و ایجاد گشایشهای علمی و اجتماعی است. «ما باید از این فرصتها برای پیوند دانشگاه با صنعت، بازار و نیازهای واقعی جامعه استفاده بهینه کنیم.»
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود که آموزش عالی کشور امروز بیش از پیش بر لزوم همسویی پژوهشها با نیازهای ملی تأکید دارد و شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز در این مسیر حرکت میکند تا پژوهشها بتوانند راهحلهای عملی برای چالشهای پیشروی کشور فراهم کنند.
عاملی با اشاره به تنوع پژوهشها، آنها را در سه دسته کلی تقسیمبندی کرد: پژوهشهای نظری که به رفع ابهامات علمی و تقویت پایههای تئوریک میپردازند، پژوهشهای راهبردی که مسیرهای توسعه را در بخشهای صنعت، کشاورزی، خدمات و صنایع خلاق تعیین میکنند و پژوهشهای کاربردی که مستقیماً به حل مسائل روز بنگاهها و سازمانها میپردازند.
وی در این بخش به مثال جهانی اشاره کرد و گفت: بنگاههای بزرگ اقتصادی جهان مانند آمازون سالانه بیش از ۹۷ میلیارد دلار هزینه تحقیق و توسعه میکنند. این شرکتها نهتنها از پژوهش برای نظرسنجی و بازاریابی استفاده میکنند، بلکه تمام ابزارهای سختافزاری و نرمافزاری خود، از جمله مراکز داده (Data Centers) و سیستمهای هوشمند را بر اساس یافتههای پژوهشی توسعه میدهند.
در پایان، عاملی خاطرنشان کرد که کشور ما نیز با وجود چالشهای متعدد در حوزههای زیستمحیطی، اجتماعی، رفتار سازمانی، بهرهوری نیروی انسانی و مسئولیتپذیری اجتماعی، نیازمند پژوهشهای هدفمند و کاربردی است که بتواند زمینهساز تحول و پیشرفت پایدار باشد. بدون تدبیر پژوهشی، نمیتوانیم به راهحلهای پایدار برای مسائل کشور دست یابیم.
وی تأکید کرد که هدف اصلی از پایاننامهها و رسالههای دکتری، تقویت تواناییهای فرد برای حل مسائل کشور و ایجاد گشایشهای علمی و اجتماعی است. «ما باید از این فرصتها برای پیوند دانشگاه با صنعت، بازار و نیازهای واقعی جامعه استفاده بهینه کنیم.»
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود که آموزش عالی کشور امروز بیش از پیش بر لزوم همسویی پژوهشها با نیازهای ملی تأکید دارد و شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز در این مسیر حرکت میکند تا پژوهشها بتوانند راهحلهای عملی برای چالشهای پیشروی کشور فراهم کنند.
عاملی با اشاره به تنوع پژوهشها، آنها را در سه دسته کلی تقسیمبندی کرد: پژوهشهای نظری که به رفع ابهامات علمی و تقویت پایههای تئوریک میپردازند، پژوهشهای راهبردی که مسیرهای توسعه را در بخشهای صنعت، کشاورزی، خدمات و صنایع خلاق تعیین میکنند و پژوهشهای کاربردی که مستقیماً به حل مسائل روز بنگاهها و سازمانها میپردازند.
وی در این بخش به مثال جهانی اشاره کرد و گفت: بنگاههای بزرگ اقتصادی جهان مانند آمازون سالانه بیش از ۹۷ میلیارد دلار هزینه تحقیق و توسعه میکنند. این شرکتها نهتنها از پژوهش برای نظرسنجی و بازاریابی استفاده میکنند، بلکه تمام ابزارهای سختافزاری و نرمافزاری خود، از جمله مراکز داده (Data Centers) و سیستمهای هوشمند را بر اساس یافتههای پژوهشی توسعه میدهند.
در پایان، عاملی خاطرنشان کرد که کشور ما نیز با وجود چالشهای متعدد در حوزههای زیستمحیطی، اجتماعی، رفتار سازمانی، بهرهوری نیروی انسانی و مسئولیتپذیری اجتماعی، نیازمند پژوهشهای هدفمند و کاربردی است که بتواند زمینهساز تحول و پیشرفت پایدار باشد. بدون تدبیر پژوهشی، نمیتوانیم به راهحلهای پایدار برای مسائل کشور دست یابیم.
انتهای پیام/