عبدالمجید یوسفینکو، مدرس این نشست ادبی، در حاشیه نشست در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در اراک، درباره برگزاری کلاس داستاننویسی برای مبتدیان گفت: بر اساس برنامهریزی انجامشده و هماهنگی با انجمن داستاننویسان استان مرکزی، این جلسه ویژه علاقهمندان تازهکار برگزار شد و هدف آن، آشنایی با مبانی اولیه داستاننویسی بود.
وی با اشاره به محورهای مطرحشده در این نشست افزود: در آغاز تأکید شد که نوشتن را به تعویق نیندازیم و بلافاصله دست به قلم شویم. برای تمرین میتوان با بستن چشمها و تمرکز بر یک تصویر، خاطره یا حتی توصیف سادهای از تابستان یا بوی ادویهها، نوشتن را آغاز کرد.
این مدرس دانشگاه ادامه داد: در نگارش داستان باید از کلیگویی پرهیز کنیم و هر عنصر زبانی را در جای خود به کار ببریم. استفاده از صفتها و تشبیهات باید سنجیده باشد و متن باید جهانی نوشته شود، نه صرفاً شخصی؛ بهگونهای که اگر خاطرهای از خود مینویسیم، برای مخاطب نیز قابل درک و ارزشمند باشد.

یوسفینکودر بخش دیگری از سخنانش گفت: یکی از توصیههای مهم به هنرجویان این بود که به دنبال شهرت نباشند، چراکه شهرت زودرس میتواند موجب شکست شود. در عین حال، نباید از تجربهکردن و نوآوری در نوشتن هراس داشت.
وی در پایان افزود: خوشهبندی مطالب و گسترش تداعیها به تقویت تخیل نویسنده و غنای داستان کمک میکند. در این جلسه، بهدلیل مقدماتی بودن دوره، هنوز وارد مباحث سبکها و مکاتب داستاننویسی نشدیم، اما بهصورت نمونه، به ویژگیهای داستان و ساختار سهگانه آن شامل آغاز، میانه و پایان اشاره شد.
به گزارش ایبنا، در بخش گفتوگو و شنود پایانی این نشست، حاضران دیدگاهها و پرسشهای خود را درباره چگونگی آغاز داستان، نقش تخیل در روایت و اهمیت تجربه زیسته در نویسندگی مطرح کردند. برخی شرکتکنندگان با اشاره به دشواری شروع نوشتن، بر اهمیت تمرین روزانه و مطالعه آثار نویسندگان برجسته تأکید داشتند. یوسفینکو نیز با پاسخ به پرسشها، تجربه عملی و دیدگاههای خود را در زمینه رشد خلاقیت و پرورش زبان داستانی با حاضران به اشتراک گذاشت.
∎