محمد دهباشی، کارگردان «میام دنبالت» که در بخش فیلمهای کوتاه داستانی راه یافته به بخش ملی چهل و دومین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران حضور دارد در گفتوگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا درباره قصه و درونمایه اثر، منابع الهام، رویکرد فرمی و دیدگاهش به روایت در سینمای کوتاه سخن گفت.
قصهای درباره از دست دادن و بازآفرینی در رویا
دهباشی درباره ایده و درونمایه فیلم اظهار داشت: داستان مردی است که چند سال پیش همسرش را به دلیل تومور مغزی از دست داده و حالا قرصی به دست آورده تا با خوردن آن، در دنیای رویا همسرش را دوباره ملاقات کند. درونمایه فیلم بیشتر به این موضوع بازمیگردد که چقدر مسائل کوچک و بهظاهر بیاهمیت میتوانند روابط بزرگی را خراب کنند و باید به آنها توجه داشت.
الهام از زیبایی بصری کیشلوفسکی و تخیل اسپیلبرگ
وی درباره منابع الهام خود توضیح داد: تلاش کردیم زیبایی هر فریم را تا جای ممکن بالا ببریم، انگار که هر فریم یک نقاشی است. از سینمای کیشلوفسکی الهام گرفتم. همچنین استفاده از تخیل و اتفاقات غیررئالیستی برای روایت داستانی کاملاً انسانی و رئالیستی، از سینمای اسپیلبرگ تأثیر پذیرفته است.
دهباشی درباره فرم و ساختار فیلم گفت: فیلم ما جزو معدود آثار تخیلی و فانتزی جشنواره است. تلاش کردیم رابطه زناشویی و چالشهای یک زوج را به شیوهای تخیلی-فانتزی بررسی کنیم. این رویکرد به ما امکان داد تا با زبانی متفاوت، عمق عاطفی و پیچیدگیهای روابط انسانی را به تصویر بکشیم.
روایت در فیلم کوتاه؛ حادثه از همان لحظه آغاز
وی درباره دیدگاهش به روایت در سینمای کوتاه بیان کرد: از لحاظ روایی، برخلاف سینمای بلند که زمانی برای معرفی دنیای داستان و ویژگیهای کاراکترها وجود دارد و سپس حادثهای رخ میدهد، در فیلم کوتاه باور دارم که حادثه محرک باید از همان لحظه شروع رخ دهد. پس از آن میتوان شخصیتپردازی کرد و دنیای داستان را به بیننده نشان داد.
چهلودومین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران به دبیری بهروز شعیبی از ۲۷ مهر تا ۲ آبان در پردیس سینمایی ایرانمال در حال برگزاری است.