عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، در گفتگو با آنا با تأکید بر اهمیت رویکرد حل مسئله محور در تولید دانش، از یک رساله دکتری به عنوان نمونهای موفق در تبدیل دغدغههای کاربردی به نظریههای بومی یاد کرد.
خسروپناه که استاد راهنمای این رساله بود، با اشاره به ارزش محتوایی کار دانشجویی با عنوان «شناسایی پیشرانهای مؤثر بر آینده استخدام سرمایه انسانی سبز در سازمان اوقاف و امور خیریه کشور در راستای تحقق الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت و ارائه مدل بومی»، اظهار کرد: توصیه میکنم دانشجویان ابتدا دریابند که چه مسئلهای را میخواهند حل کنند. استخراج منابع انسانی سبز، مسئله این دانشجو بود و تمرکز بر آن باعث شد او بتواند به نظریهپردازی برسد.
وی افزود که این دانشجو توانست با پشتوانه پژوهشی قوی، از جمله کسب ۷.۵ امتیاز از منشورات، موضوع را به سطح نظری ارتقا دهد بهطوری که داوران بهطور خودجوش نمره کامل ۲۰ را به آن اختصاص دادند.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی این رساله را گامی ارزشمند در راستای دستیابی به علوم انسانی اسلامی و مبتنی بر نظریه حکمی اجتهادی دانست.
تئوری بومی برای «اقتصاد سبز» ایران در برابر مکاتب غربی
در همین راستا، مجتبی منوچهری، دانشجوی دکتری رشته علوم انسانی اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی کرمان که به عنوان نخستین دانشجوی نظریهپرداز در علوم انسانی اسلامی ایران معرفی شده است، بر حمایت از چنین طرحهایی جهت تحقق اهداف راهبردی شورای عالی انقلاب فرهنگی، بهویژه در سطح دانشگاهها، تأکید کرد.
وی به خبرنگار آنا، گفت: از جمله مولفههای مهم در قدرت هر کشور تولید علم است، آن هم علمی که مبتنی بر فرهنگ و ارزشهای همان جامعه باشد. برهمین اساس در این رساله به رسالت مهم و ارزشمندی خود یعنی تولید علوم انسانی اسلامی پرداختیم.
مهمترین کاربرد این رساله معرفی مبانی علمی تولید شده حاصل از آن برای دیگر پژوهشگران است؛ چراکه با روش حمکی اجتهادی به عنوان روشی علمی و متقن، کار شده و دادهها از نصوص دینی گرداوری و تحلیل شدهاند و نتایج تطابق فراوانی با فرهنگ و ارزشهای ایران عزیز دارد. از جمله کاربردهای دیگر رساله میتوان به خروجیهای پژوهشی شامل، توصیه نامه، شیوه نامه (مختص یازمان اوقاف) و معرفی ساختار مرکز ملی توسعه سرمایه سبز اسلامی اشاره کرد که با شکل گیری این مرکز گام موثری در تربیت سرمایه سبز انسانی مبتنی بر فرهنگ و هویت ملی در افق ۱۴۴۴ جمهوری اسلامی ایران است.
وی در پاسخ به علت انتخاب عنوان، اظهار کرد: با افزایش آلایندها در سرتاسر کره خاکی و تغییرات آب و هوایی؛ مسئله عبور از اقتصاد قهوهای و ورود به اقتصاد سبز جزء اولویتهای مهم سازمان ملل متحد و دیگر سازمانهای بین المللی و باالتبع کشورهای جهان است. برهمین اساس طی دهه اخیر کنوانسیون ها، نشستها و اسناد مهمی در سطح بین المللی معرفی و برای بسیاری از کشورها لازم الاجرا شده است، از جمله سند ۲۰۳۰، که طبیعتا این اسناد مبتنی بر نظریهها و مکاتب غربی است و با فرهنگ و ارزشهای ملی ما تطابق ندارد؛ بر همین اساس ما در این رساله سعی کردیم با مراجعه به خبرگان قرآنی، مدیران و دانشگاهیان به نظریه زمینهای برسیم تا بتواند مبنایی مهم برای تقابل با اسنادی، چون سند ۲۰۳۰ یا سند یادگیری سبز باشد و ساختاری متناسب با زیست بوم کشور که از نظریه برآمده است در آینده در کشور شکل گیرد.
این دانشجوی دانشگاه آزاد کرمان در پایان، گفت: افراد دغدغهمند و شایستهای در برخی از سازمانها حضور دارند که واقعا دغدغه محیط زیست را دارند. در حین انجام کار پژوهشی طی ۴ سال گذشته نیز از حمایتهای معنوی و علمی ایشان بهرهمند شدیم. امیدوارم با شکل گیری مرکز ملی توسعه سرمایه انسانی سبز بتوانیم با دیگر افراد دغدغهمند در این حوزه ارتباط بگیریم و نتیجهای مطلوبتر حاصل شود.
انتهای پیام/