شناسهٔ خبر: 75446937 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

لاله افتخاری بیان کرد

ترجمه ابزار درک پیام است، نه جایگزین زبان وحی

استاد دانشگاه آزاد اسلامی گفت: بیان دیدگاه‌های خصمانه، خود دلیل بر اعجاز قرآن است، زیرا دشمنان قرآن نتوانسته‌اند شبیه آن بیاورند و عرصه‌ای هم برای تحقیق دقیق‌تر برای ما مطرح شده است. خود قرآن فرموده است؛ ما هیچ پیامبری را نفرستادیم مگر به زبان قومش تا بتوانند با مردم ارتباط برقرار کرده و پیام خدا را منتقل کنند و این هم از روی حکمت و عزت الهی است؛ لذا با وجود گذشت 14 قرن دشمنان نتوانسته‌اند کاری علمی و مستدل علیه قرآن انجام دهند.

صاحب‌خبر -

لاله افتخاریبه گزارش ایکنا، لاله افتخاری؛ استاد دانشگاه آزاد اسلامی، در نشست علمی «زبان اعجاز قرآن کریم؛ مروری بر کتاب بسام ساعی» که امروز 29 مهرماه به صورت مجازی برگزار شد، با بیان اینکه مستشرقان حتی بدون سوء نیت و با نگاهی که به کتب مقدس مسیحیان و یهودیان دارند که تحریف شده است، قرآن را هم با تردید مواجه می‌کنند، گفت: گاهی اوقات برخی روایات جعلی و اسرائیلیات نیز مستمسکی برای مستشرقان شده است و گاهی پولی گرفته‌اند تا علیه قرآن بنویسند و اعجاز آن و نزول قرآن از سوی خدا را زیر سؤال ببرند. 

وی افزود: خاورشناسان از قرن یازدهم به بعد تا نیمه قرن بیستم یعنی در چهار مرحله خاورشناسی، دانسته یا نادانسته نگاه خصمانه و اعمال نظر داشته‌اند، تصریح کرد: در عین حال خدمت ایشان به ما این بوده که وادار شویم تا از قرآن دفاع کنیم، بنویسیم، بخوانیم و بیشتر به زیبایی‌های قرآن پی ببریم. بیان دیدگاه‌های خصمانه، خود دلیل بر اعجاز قرآن است، زیرا دشمنان قرآن نتوانسته‌اند شبیه آن بیاورند و عرصه‌ای هم برای تحقیق دقیق‌تر برای ما مطرح شده است. 

استاد دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه سریانی‌ دانستن زبان قرآن یکی از ادله مطرح شده است که محکمه پسند نیست، گفت: خود قرآن فرموده است؛ ما هیچ پیامبری را نفرستادیم مگر به زبان قومش تا بتوانند با مردم ارتباط برقرار کرده و پیام خدا را منتقل کنند و این هم از روی حکمت و عزت الهی است؛ لذا با وجود گذشت 14 قرن دشمنان نتوانسته‌اند کاری علمی و مستدل علیه قرآن انجام دهند.

افتخاری با بیان اینکه زبان قرآن، زبان قوم است، گفت: ترجمه کمک می‌کند تا کسانی که مخاطب اولیه نزول نیستند بتوانند قرآن را درک کرده و بفهمند؛ تحدی قرآن عام است و عرصه‌های آن نیز بسیار گسترده است، در حالی که کتب سایر انبیاء تحدی ندارد و خدا هم وعده حفظ آن را نداده است؛ لذا قرآن برای همه معجزه است. در صدر اسلام گروهی جمع شدند و گفتند ما کرسی‌های زبان، مسابقات ادبیات و شعر داریم که از جمله آن‌ها که بر کعبه آویختند معلقات سبع بود و می‌توانیم با قرآن محاجه کنیم، لذا ولید را فرستادند اما زمانی که او نزد پیامبر(ص) آمد و برگشت، توضیحات عجیبی در مورد قرآن ارائه کرد و گفت: کلامی است که هیچ کلام دیگری بر آن برتری ندارد و قول بشر نیست. 

اعجاز در تکرار قسم

استاد دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه فصاحت و بلاغت از وجوه اعجاز قرآن است که تاکنون هماوردی نداشته است، اضافه کرد: تکرار قسم‌ها به خصوص ابتدای آیات برای جذب مخاطب، لحن آهنگین و زیبای قرآن به گونه‌ای است که حتی یک کلمه قرآن قابل جابجایی نیست؛ کما اینکه در ترکیب دو کلمه تین و زیتون، تعداد آن و خاصیت این دو میوه اشاره شده است. حتی انتخاب حروف در کلماتی مانند رحمان به انسان آرامش می‌دهد اما واژگان آیات جهنم از حروفی درست شده است که این سکینه و آرامش را ندارد. 

وی افزود: وجه دیگر اعجاز هم اخبار از آینده است و از مهمترین وجوه اعجاز، اعجاز علمی است. اعجاز در گزاره‌های پزشکی قرآن؛ قرآن مراحل جنین را در 1400 سال قبل مطرح کرده است در حالی که هیچ ابزاری مانند سونوگرافی و ... نبود و اساسا کسی از این علوم مطلع نبود. در حقیقت قرآن، معجزه علمی در ابعاد مختلف است تا هر کسی بر سر این مادبه و مائده بنشیند و بتواند به فراخور حال، از آن بهره ببرد.  

استاد دانشگاه آزاد اسلامی بیان کرد: هم قرآن مخلوق خداوند است و هم عالم. قرآن، قول خداست و عالم، فعل خدا. کسی که در آزمایشگاه کار می‌کند نیز مفسر فعل خداوند است؛ اگر عالم فعل خداست و نظم دارد، نشانه حکمت خداوند است، لذا این نظم و نحوه چینش در قرآن کریم و در آیات و سور نیز وجود دارد و حکمت الهی را نشان می‌دهد.

افتخاری بیان کرد: همه موجودات عالم خداوند را تسبیح می‌کنند، البته ما آن را درک نمی‌کنیم. و کل فی فلک یسبحون؛ همه در مداری شناور هستند و اگر انسان در محیط آلودگی و دستکاری نکند، آفرینش به خوبی طبق نظم خود پیش می‌رود، البته قرآن وعده داده است که عده‌ای از افراد باعث هلاکت نسل و حرث هستند. 

افتخاری اضافه کرد: قرآن دایره المعارف نیست اما گزاره‌هایی دارد که اگر زبان قرآن را خوب درک کنیم نتایج بسیار مفیدی خواهیم داشت؛ زبان قرآن، لایه لایه است و باید آن درک کرده و سراغ آن برویم؛ باید مطالعات و پژوهش‌های میان‌ رشته‌ای قرآن و حدیث با دانش‌های مختلف داشته باشیم تا به صورت علمی محققان و دانشجویان با خدا آشنا شوند. ما مسئول هدایت و اصلاح دیگران نیستیم اما مسئول رساندن پیام و کلام حق به دیگران هستیم تا راه خطا نروند و قرآن بهترین منبع برای این کار است. 

افتخاری در پایان تأکید کرد: هر قدر علم بیشتر پیشرفت کند، حقانیت و اعجاز قرآن هم بیشتر نمود پیدا خواهد کرد در حالی که در صدر اسلام، عرب جاهلی آن را نمی‌فهمید حتی تمسخر هم می‌کرد؛ از این رو تحدی قرآن چیزی است که در طول همه زمان‌ها و مکان‌ها جاری، ساری و پایدار است.  

انتهای پیام