به گزارش ایرنا، در میان آثار کوتاهی که به دلیل محدودیت زمان، فرصت چندانی برای روایتپردازی ندارند، «تایپیست» با اتکا بر ایدهای روشن، پرداختی درست و ساختاری منسجم، در هر سه جنبهی مضمون، تکنیک و روایت موفق عمل میکند.
با آنکه استفاده از بازیگران مطرح در فیلم کوتاه معمولاً رویکردی جذاب یا مؤثر نیست، اما در این اثر، فاطمه مسعودیفر و عرفان ناصری با بازیهای دقیق و کنترلشده، کاملاً در خدمت قصهاند و بدون اغراق و نمایشگری اضافی، نقشهای خود را باورپذیر ایفا کردهاند. این ترکیب آشنا که پیشتر در فصل سوم سریال «زخم کاری» به کارگردانی محمدحسین مهدویان نیز در کنار هم دیده شده بودند، اینبار در «تایپیست» نیز حضوری تازه و تأثیرگذار دارند؛ بهویژه مسعودیفر که با نقشی متفاوت، تواناییهایش را در خلق کاراکتر بهخوبی به نمایش گذاشته است.
یکی از نکات قابلتوجه در مسیر تولید آثار کوتاه در سالهای اخیر، حمایت سازمان فرهنگی اوج از فیلمسازان جوان است. این نهاد فرهنگی توانسته با حفظ چارچوبهای ایدئولوژیک خود، بستر مناسبی برای تولید آثار اندیشهمحور فراهم کند. مهدی آذرپندار، که پیشتر ریاست انجمن سینمای جوان را برعهده داشت، این بار در سازمان اوج مسیر تازهای برای حمایت از فیلمسازان کوتاه در پیش گرفته است؛ مسیری که در جشنواره امسال با حضور چند اثر قابلتوجه از جمله «تایپیست» و «تخطی» نمود پیدا کرده است.
هادی نوری پیش از این فیلم کوتاه «تکهای از تو» را کارگردانی کرده که موفق به دریافت سه جایزه از سیونهمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران شد، «تایپیست» دومین تجربه او به عنوان کارگردان است.
«تایپیست» روایتگر دختری عریضهنویس است که تلاش میکند با الهام از قصه زندگی مردمی که برای نوشتن عریضه نزد او میآیند، داستانهایی تازه خلق کند، تلاشی که در نهایت خشم سیستم شاهنشاهی را برمیانگیزد.
فاطمه مسعودیفر، عرفان ناصری، رحیم نوروزی، فروغ قجابیگلی و مجید علمبیگی در این اثر به ایفای نقش میپردازند.
سید سام بهشتی/ منتقد سینما