شناسهٔ خبر: 75445364 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

گزارش ایرنا از حاشیه جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران؛

قصه پول و فیلم کوتاه؛ رازمگوی فیلمسازان فاش شد+ویدئو

تهران- ایرنا- همزمان با برگزاری جشنواره فیلم کوتاه تهران سوالی که بیش از پیش نقل محافل فیلمسازان جوان و کارگردانان سینمای کوتاه می‌شود، این است که «هزینه ساخت فیلم کوتاه را چطور تامین کنیم»؟ فیلمسازان کوتاه حاضر در جشنواره در پاسخ به این سوال، از تجربه‌های خود می‌گویند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار سینمایی ایرنا، در گعده فیلمسازان جوان و کارگردانان به خصوص در سینمای کوتاه، رازمگویی وجود دارد و آن نیز پیدا کردن بودجه برای ساخت فیلم است. در اثنای جشنواره فیلم کوتاه به سراغ کارگردانان و سینماگران این حوزه رفتیم تا از تجارب خود درباره چالش‌های تامین بودجه فیلمشان صحبت کنند.

مهم‌ترین عنصری که باید برای آن هزینه کنید، فیلمنامه است

زیور حجتی فیلمساز سینمای کوتاه و عضو هیات انتخاب جشنواره در این باره می‌گوید: یک بخش ثابت بودجه فیلم‌ها را از جیب خودم هزینه کردم. به علاوه انجمن سینمای جوان در سال‌های اخیر، بحث پیچینگ را مطرح کرده؛ به این صورت که بچه ها با پیچینگ کار خود را ارائه می‌دهند و پیش می‌برند. من خودم دوتا از فیلم هایم را از این طریق کار کردم. همین طور تهیه کننده شخصی نیز در کنارم بوده که از آن نیز بهره بردم و برای هر فیلم یک روندی را پیش رفتیم.

کارگردان فیلم کوتاه «زنان لجمن» که دو سال گذشته در جشنواره فیلم کوتاه تهران حضور داشت، ادامه داد: به نسبت استعدادهایی که در این زمینه، هست، تامین بودجه کار سختی است. در اکثر موارد باید یک تهیه کننده مشترک حضور داشته باشد یا فیلمساز پای کار بیایند و از جیب خودش هزینه کند.

این فیلمساز درباره بودجه فعلی تولید یک فیلم کوتاه گفت: در حال حاضر برای تولید یک فیلم کوتاه، بین ۸۰۰ میلیون تومان تا یک میلیارد تومان هزینه می‌شود تا فیلمی باکیفیت تولید شود.

حجتی افزود: حمایت دولتی بنا بر استعداد و توانایی فیلمساز باید ادامه دار باشد؛ فقط به این شرط که به فیلمساز اجازه بدهند کار خودش را بکند باید و نباید ساختاری و محتوایی نداشته باشد.

کارگردان فیلم «فنگ‌شویی وارونه» در پاسخ به اینکه چه توصیه مالی به فیملسازان جوان دارید، گفت: مهم ترین چیزی که بچه ها باید به آن توجه کنند، فیلمنامه است و بیش از هر چیزی برای آن هزینه کنند.

ارگان‌ها یک درصد از بودجه خود را به تلویزیون بدهند تا از فیلم کوتاه حمایت کند

محمد ابراهیم شهبازی کارگردان فیلم «دریچه» نیز در این باره توضیح داد: بخشی از بودجه بچه‌ها شخصی است که خیلی سخت جور می‌شود؛ آنهایی که واقعا عاشق سینما هستند بودجه شخصی را خرج می‌کنند چون پروسه برایشان عاشقانه است.

وی افزود: البته که ارگان ها برای تولید فیلم کوتاه بودجه دارند اما هنوز جدی به فیلم کوتاه نگاه نمی‌شود و بودجه هم در اختیار فیلمسازان قرار نمی‌گیرد.

شهبازی با تاکید بر لزوم حمایت ارگان‌ها از فیلم کوتاه گفت: فیلمساز کوتاه برای ضبط ۵ الی۷ روز یک میلیارد تومان هزینه کند. از کجا این هزینه را تامین کند؟ ارگان‌ها موظف هستند ورود کنند و رسالت آنها این است در تلویزیون چیزی تحت عنوان بند «چ» داریم که همه این را می‌دانند. تمام ارگان‌ها موطف هستند یک درصد از بودجه دولتی را به تلویزیون بدهند تا کار فرهنگی کند.

این کارگردان در پاسخ به اینکه چه توصیه مالی به فیملسازان جوان دارید، اشاره کرد: تا وقتی مطمن نشدید که فیلمنامه شما درست است، به آن ایمان نیاوردید و در ذهن خود آن را نساختید، شروع به فیلمسازی نکنید پول شما هدر می‌رود.

بدون چشم‌داشت مالی به یکدیگر کمک کنیم

سامان حسین‌پور کارگردان فیلم «پسر» نیز در اینباره گفت: ارگان‌های مختلفی از حوزه هنری تا سازمان‌هایی که بودجه فرهنگی دارند، باید از فیلم کوتاه حمایت کنند.

وی افزود: تولید یک فیلم کوتاه بین ۷۰۰ تا ۱ میلیارد تومان هزینه دارد؛ البته همه چیز از مدل دوربین تا لوکشین روی هزینه اثرگذار است.

این کارگردان در پاسخ به اینکه چه توصیه مالی به فیملسازان جوان دارید، گفت: به فیلمسازان جوان توصیه می‌کنم با دلسوزی برای کارهای یکدیگر وقت بگذارند و بدون چشم‌داشت مالی به یکدیگر کمک کنند.

کارگردان فیلم «چمدان» یادآورد شد: فیلم کوتاه صرفا با پول ساخته نمی‌شود؛ فیلم هایی را دیدم که با هزینه آنچنانی ساخته شدند و هیچ تاثیری روی مخاطب نداشتند و برعکس آنهایی که با هزینه کمتری ساخته شده‌اند اما تا سالها در ذهن مخاطب ماندگار شده‌اند.