به گزارش روز سه شنبه ایرنا از سازمان بهزیستی کشور، سیدجواد حسینی در برنامه «تأمین مالی عمومی برای رفاه و حمایت اجتماعی از کودکان» که با همکاری موسسه کار و تأمین اجتماعی و یونیسف در مجموعه فرهنگی «تلاش» با اشاره به اینکه طرح سلام در ۱۵ استان کشور اجرا شده است، افزود: نظام آموزشی کشور نابرابری را کاهش نمی دهد و مهارت آموزی راهکار اصلی توانمندسازی برای حضور در بازار کار است.
۲۵۶ هزار کودک تحت پوشش مستمری و امداد بهزیستی
رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: مدارس امکانات لازم را دارند و در دسترس هستند بنابراین باید از داراییهای موجود استفاده کنیم و خدمات آموزشی و مهارتی را با نگاه داراییمحور دنبال کنیم، مدارس دارایی هستند همچنین در بهزیستی، ۴۵۴ سازمان مردمنهاد با موضوع کودک مجوز فعالیت دارند و در این سازمانها، ۲۵۶ هزار کودک تحت پوشش قرار گرفته و مستمری و امداد دریافت میکنند البته این اقدامات ضروری است اما مهمتر از همه آموزش مهارت به کودکان است.
حسینی افزود: ما ۱۳ چرخش تحولآفرین طراحی کردهایم که یکی از آنها حرکت از مستمریپردازی به سمت توانمندسازی و فرصتآفرینی است و حلقه اول آن، آموزش مبتنی بر مهارت است که مهمترین عنصر آن کودکان و نوجوانان هستند؛ سازمان بهزیستی ۲۸۰ نوع کمک به کودکان ارائه میدهد، اما آیا این کمکها به توانمندسازی آنها منجر میشود، ما باید به سمت فراهم کردن فرصتهای توانمندسازی حرکت کنیم البته برخی خدمات مانند غربالگری شنوایی و بینایی که جنبه پیشگیری دارند، مایه افتخار است.
وی اضافه کرد: نوزادان از یک ماه تا سه ماهگی غربالگری شنوایی میشوند و تاکنون ۱۸ میلیون غربالگری انجام شده است که ۵۰ هزار کودک از ناشنوایی نجات یافتهاند. همچنین با رویکرد پیشگیری، ۶۲ میلیون غربالگری بینایی در سنین ۳ تا ۶ سال انجام شده و ۵۵۰ هزار کودک از نابینایی نجات یافتهاند. همچنین ۹ هزار کودک در مراکز شبه خانواده از نوزادی تا ۱۸ سالگی تحت پوشش هستند و برای گروه سنی ۱۳ تا ۱۸ سال طرح مهارتآموزی و غربالگری داریم که تمایلات تحصیلی، شغلی، استعداد و ویژگیهای شخصیتی آنها را رصد میکند، اگر این موارد با شغل مرتبط شوند، مشاغل پایدار ایجاد خواهد شد.
وی تأکید کرد: کودکان بهشت توسعه هستند اما گاهی خانواده و مدرسه این بهشت را به جهنم تبدیل میکنند. نظام تعلیم و تربیت و خانواده کودکی کردن را از کودکان گرفتهاند. من ۶ حق آموزش را برای کودکان در نظر گرفتهام، از جمله حق دسترسی به آموزش، عدالت آموزشی، حق عدم تعدی به شخصیت کودک در آموزش. وقتی به شخصیت کودک در آموزش تعدی شود، هویت کودک مورد تجاوز قرار میگیرد و او را تسخیر میکنیم و از کودکی باز میداریم.
حسینی گفت: اگر فرایند رشد کودک به درستی اتفاق نیفتد، شکلگیری شخصیت متعادل مختل میشود. گاهی با کنکورمحوری، نمرهمحوری و تستمحوری و مسابقات علمی دیوانهکننده، کودکی را از کودکان میگیریم باید در فعالیتهایمان برای مهارت، توانمندی، آموزش و کودکی کردن آنها تلاش کنیم تا منابع انسانی به سرمایه انسانی تبدیل شوند.