به گزارش خبرگزاری آنا شهاب مِنا، مدیرمسئول نشر خُنیاگرتشریح کرد: چنانکه در شرح حال چاپشده از استاد حسن ناهید در کتاب آمده: استاد حسن ناهید به سال ۱۳۲۲ در شهر کویری کرمان متولد شد، اما به دلیل شغل نظامی پدر به همراه خانواده به شیراز نقلِمکان کرد. با شنیدن نوای نی استاد حسن کسایی از رادیو به صدای نی علاقهمند شد و پس از چندی به نزد ایشان در اصفهان رفت و از محضر وی استفادههای بسیار برد بهطوریکه با پشتکار و اراده از معدود نینوازانی شد که در سبک اجرا، سونوریته و انگشتگذاری دارای امضای شخصی است.
وی افزود: در سال ۱۳۳۹، حسن ناهید به فراگیری خط نت نزد استاد حسین دهلوی پرداخت و همچنین بهعنوان هنرآموز نی هنرستان عالی موسیقی ملی مشغول تدریس شد. او اولین نینوازی است که از روی نت مینواخت و در نتنوازی و دشیفراژ قوی بود.
وی افزود: همکاری با سیزده ارکستر بزرگ از جمله فعالیتهای حرفهای حسن ناهید از دهۀ سی به بعد بود که موجب شد شخصیت ویژهای به ساز نی ببخشد. حسن ناهید از هفدهسالگی به مدت شصت سال نواهای درخشانی را در کارنامۀ هنری خود بهجا گذاشته است. آلبومهای “گل و نی”، “آوای نی” و “ابوعطا” از جمله آثار تکنوازی نی منتشرشده از اوست».
مدیرمسئول نشر خُنیاگر توضیح داد: آثار کتاب تازهمنتشرشدۀ «ده قطعه برای نی» از آلبوم «ابوعطا: سولوی نی حسن ناهید» همراه با ضرب داوود یاسری (نوار کاست. ناشر: شرکت نواهنگ) و آلبوم «آوای نی، نیِ حسن ناهید» (سیدی. ناشر: نوای همایون) استخراج و آوانگاری شدهاند. استاد حسن ناهید در یادداشتی که در کتاب به چاپ رسیده است مینویسد:
«از آن زمان که نی را به لب بردم تا نوازندگی در ارکستر، مسیری پرفرازونشیب را طی کردم، اما این مقطع نیز ساحل آرامی نبود. نبود سابقهای در این امر و عدم تکیه و تأکید نوازندگان نی بر خط موسیقی مرا با دشواریهای نایافتهای مواجه ساخت. با بهرهجستن از راهنماییهای استاد مرحوم، حسین دهلوی، و اعتماد بر خلاقیتهای فردی و شخصی توانستم تا حد زیادی این امر خطیر را به سرانجام برسانم و راهی تازه را برای جلوه و جلابخشیدن به این ساز در همنوازی با ارکستر پیشِپای خود و نسلهای بعدی باز کنم.
سالها بود که بنا به درخواست دوستان و هنرجویان عزیز درصدد آن بودم که مجموعهای از آثار نواختهشده در آلبومهایم را به خط نت بنگارم و در اختیار شاگردان و علاقهمندان قرار دهم، اما مشغلههای متعدد اجرایی_ از جمله برگزاری کنسرتها در کشورهای مختلف، تدریس، همنوازی در گروههای موسیقی و…_ مرا از این امر مهم باز داشت. کسالت سالهای اخیر، این اواخر اندک مجال و فرصت را نیز از من گرفت تا همچنان این خواست معطل بماند. سرانجام با همت دوستان عزیز، آقایان جاوید ابراهیمپور و احمد پرواز، این مهم به انجام رسید».
شهاب مِنا خاطرنشان کرد: در پیشگفتار آوانگار (احمد پرواز) دربارۀ این مجموعه آمده است:نگارش آثار استاد حسن ناهید بهمنظور شناساندن شیوۀ بدیع نوازندگی ایشان از اهداف اصلی کتاب حاضر است. بررسی و آموختن آثار استادان تأثیرگذار دارای سبک و شیوۀ خاص نوازندگی میتواند راه را برای بهدستآوردن امکانات وسیع ساز از نظر صدادهی، تنوع ریتمیک، تکنیکهای مختلف و ملودیپردازی هموار سازد.
بیتردید استاد حسن ناهید از بهترینهای موسیقی ما محسوب میشود و در نوازندگی نی دارای سبک و شیوۀ خاص خود است و بررسی این شیوه (که کمتر به آن پرداخته شده) میتواند مسیر تازهتری را پیشِروی هنرجویان این ساز قرار دهد.
آلبومهای “ابوعطا” و “آوای نی” مجموعهای از ظرافتهای هنری و ذوق استاد ناهید است که شنیدن آن به لحاظ بافت و جملهبندیهای منظم و حسابشده حسوحال بدیعی را برای شنونده رقم میزند. در کتاب حاضر ده قطعۀ ضربی از نواختههای استاد حسن ناهید در این دو آلبوم آوانگاری شدهاند».
این موسیقیدان در پایان یادآور شد: در کتاب «ده قطعه برای نی»، به همراه شرح حال استاد ناهید تعداد نوزده تصویر نفیس قدیمی کمیاب نیز به اهتمام ناشر گردآوری شده و به چاپ رسیده است و انگیزۀ این اقدام نیز آن بود که پس از وفات استاد حسن ناهید یادنامهای دربارۀ ایشان به انتشار نرسید و اینک که کتابی دربارۀ آثار ایشان به انتشار میرسید، بجا دیدم با درج شرح حال و تصاویر ایشان که مرتبط با شرح حال انتخاب شدهاند و گواهانی بر فعالیتهای ارکستری ایشان از روزگاری دور و دراز هستند این خلأ تاحدی پر شود.
انتهای پیام/