شناسهٔ خبر: 75444687 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

نگاهی به فیلم‌های روز دوم جشنواره فیلم کوتاه تهران؛

ردپای خالق «یاغی» در «سرخ‌رگ»/«چشم بسته»؛ هشداری کوتاه درباره یک معضل اجتماعی بزرگ

تهران- ایرنا- جشنواره فیلم کوتاه تهران در حالی روز دوم خود را پشت سر گذاشت که نگاه فیلمسازان به معضلات اجتماعی بیش از پیش در این آثار دیده می‌شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، «سرخ رگ» به کارگردانی مهدی گنجی به تهیه کنندگی محمد کارت ادامه جریانی است که کارت با آثاری همچون «بچه خور» آغازگر آن در سینما بوده است. گنجی در "سرخ رگ" تلاش می کند در اثری به سبک و سیاق کارت و در همان جریان، به سراغ سوژه ای برود که یک طرف آن اعتیاد است. او در این نگاه تلاش می کند واقعیت هایی را که خانواده یک پدر معتاد با آن دست و پنجه نرم می کند به تصویر بکشد.

فیلمساز تلاش کرده از نگاه کلیشه ای به اعتیاد دوری کند و پدری را به تصویر بکشد که قلبش برای خانواده می زند اما چهره ای که از خود ساخته باعث شده خانواده در موقعیتی خاص، او را کنار بگذارند.

نوع کارگردانی و روایت گنجی برای کسانی که پیشتر با آثار محمد کارت روبرو شده اند آشناست و فیلم با امضای محمد کارت ساخته شده است.

در مجموع فیلمساز در بازی گرفتن از بازیگران بخصوص بازیگر خردسال اثر بسیار موفق است. دقت در جزییات در کنار چیدمان درست کاراکترها و طراحی نقاط عطف و مواجهه مخاطب با حقیقت تلخ اثر، "سرخ رگ" را به اثری قابل قبول مبدل می کند.

در این فیلم کوتاه طاها شادی‌فر، آتیه جاوید، مریم بصیری‌فر، امیر مقیمی، علی غروی، روحیه محمودی، منصور یوسف‌زاده، زهرا دل افکار، توحید یارمحمدی، میکائیل بنی‌نجاریان، پریسا صادق و ... به ایفای نقش پرداخته‌اند.

هشداری کوتاه درباره یک معضل اجتماعی

"چشم بسته" به کارگردانی حمید یوسفی از جمله آثاری بود که در دومین روز از چهل و دومین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه به نمایش رسید. یوسفی در این اثر تلاش کرده با نگاهی نقض به تفاوت میان نسل ها و تقابل آرا نسل هایی که فضای گفت وگو میان آن ها گاه بسته می شود اشاره کرده و در انتها به جامعه درباره تبعات قطع گفت وگو میان نسلی هشدار می دهد.

فیلم با جزییات شروع می شود؛ فیلمساز در نگاهی درست تلاش کرده فضای تیره و تاریک را برای خانه انتخاب کند. در کارگردانی ترکیب این تاریکی، نورپردازی و قاب بندی ها و چهره های درهم تنیده و گاه بهم ریخته نمادی از جامعه ای است که فیلمساز می خواهد با مخاطب در میان بگذارد.

نابینایی پدر خانواده به عنوان نقطه عطف فیلم قواعد حاکم بر خانواده را برهم می ریزد. در جایی که پدر خانواده قدرت خود را از دست می دهد همه قواعد و چارچوب هایی که براساس این نگاه چیدمان شده برهم می ریزد و چالش های پیش روی خانواده شروع می شود.

فیلمساز در حقیقت در پس همه اتفاقات پیش رو تلاش می کند این نکته مهم را یادآوری کند که رفتارهایی که در یک خانواده نهادینه نشود پایدار نیستند.

در عین حال تقابل و چالش اعضای خانواده با پدری که دیگر نمی بیند نشان می دهد قطع گفت وگوها می تواند فاجعه ای مخاطره آمیز را برای خانواده در جایگاه کوچک تر و جامعه در جایگاه بزرگتر ایجاد کند.

سیاوش چراغی‌پور، ندا حبیبی، رومینا روشن‌بین، رضا نیلی، سارا محمدی، رامان یاربیگی، ابراهیم ابراهیمی، مهدی بیرانوند، رضا زرخوانی، نیما اصلان‌خانی بازیگران این اثر کوتاه هستند.