به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛محمدرضا عارف در مراسم گرامیداشت روز ملی آمار و برنامهریزی که در سالن غدیر سازمان برنامه و بودجه برگزار شد، با اشاره به اهمیت استفاده از دیدگاههای مدیران و کارشناسان سابق سازمان برنامه و بودجه، بیان کرد: شاید بهترین قدردانی از مدیران و کارشناسان سابق این باشد که بعد از پایان دوره خدمت، از فکر و تجربه آنها استفاده شود. شاید هم بدترین عقوبت، خانهنشینی یک کارشناس باشد. درخواست من این است که سازمان برنامه و بودجه یک اتاق فکر غیررسمی برای همفکری مدیران و کارشناسان سابق تشکیل دهد.
معاون اول رئیسجمهور خاطرنشان کرد: بسیاری از دستاوردها و جهشهای علمی در قرن ۲۰ و جهشهای فناوری در قرن ۲۱ حاصل همین همفکریها بوده است. ما هم در برنامهریزیها به تجربیات، نقطه نظرات و نقدهای جدی مدیران و کارشناسان سابق سازمان برنامه و بودجه نیازمندیم تا برنامههایی تهیه کنیم که در تحقق آنها موفق باشیم.
وی خاطرنشان کرد: بیش از ۷۰ سال در کشورمان تاریخ برنامهریزی داریم و ۶ برنامه قبل از انقلاب و ۷ برنامه هم بعد از انقلاب اسلامی نوشته شده است که اولین برنامه توسعه قبل از انقلاب و اولین برنامه بعد از انقلاب اسلامی اجرایی نشد. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی عدهای سازمان برنامه و بودجه را مخل فعالیتها میدانستند که نتیجه این دیدگاه این شد که برنامه اول پیشرفت نوشته شد ولی ابلاغ نشد که باید تحلیل شود چرا این اتفاق افتاد.
عارف ادامه داد: باید بررسی کنیم علت اینکه نتوانستیم به اهداف برنامههای پیشرفت برسیم چه بوده است؟ در نشستهای غیررسمی در اتاق فکری که تشکیل می شود، میتوان بحث کرد که آیا رویکرد برنامهها درست بوده است؟ اعتقاد ما این است که ایران به برنامه و راهبردهای درازمدت نیاز دارد در غیر این صورت برنامهریزیها سلیقهای خواهد بود.
معاون اول رئیسجمهور همچنین گفت: داشتن برنامه فیالنفسه ارزش دارد و به فعالیتها سامان میدهد، اما نحوه تهیه برنامهها هم اهمیت دارد و نباید در تهیه این برنامهها بیجهت مطالبات را افزایش دهیم. یکی از اتفاقاتی که در دهههای گذشته رخ داده این بوده که ایده آرمانی یا خواستة زیبایی مطرح شده و برای ذیحقان مطالبه ایجاد شده است ولی در میدان عمل متوجه شدهایم امکان اجرایی شدن وجود ندارد یا حداکثر میتوان ۲۰ درصد آن مطالبه را محقق کرد و ذینفع هم ۸۰ درصد مطالبهگر شد.
وی با بیان اینکه اکنون دولتی مستقر است که به قانونمداری، ایجاد اجماع و اجرای برنامه هفتم پیشرفت اعتقاد دارد، گفت: ما معتقدیم اجرای قانون بد بهتر از بیقانونی است.
عارف با اشاره به اهمیت چگونگی تهیه برنامههای کشور، خاطرنشان کرد: این پرسش مطرح است که آیا یک نهاد به لحاظ قانونی حق دارد هر موضوعی را به قانون تبدیل کند؟ قانونگذار باید بیش از همه به حرمت قانون توجه کند زیرا در برخی موارد قانون وضع شده قابلیت اجرایی ندارد. قانون باید براساس امکانات، واقعیات و دادهها وضع شود.
معاون اول رئیسجمهور در ادامه با اشاره به شرایط روی کار آمدن دولت چهاردهم خاطرنشان کرد: ما از روز اول با جنگ مواجه بودیم و مهمان رسمی ما شهید شد. در این شرایط هنر دولت و سازمان برنامه و بودجه این بود که با اقدامات خود در کشور آرامش را برقرار کند. دولت برای شرایط جنگی برنامه داشت و آن برنامه را در آن ۱۲ روز اجرایی کرد. سازمان برنامه و بودجه هم به خوبی توانست منابع را در محل خود تخصیص دهد و عملکرد موفقی داشته باشد.
وی با بیان خاطرهای از دوران مسئولیت خود در سازمان برنامه و بودجه گفت: من پس از حضور در این سازمان خیلی زود به این نتیجه رسیدم که این سازمان نباید با سایر دستگاهها رقابت داشته باشد. سازمان برنامه و بودجه مسئول تحقق برنامه پیشرفت کشور است و سایر دستگاهها کارگزار این سازمان هستند و در واقع این سازمان باید در قبال میزان اجرایی شدن برنامه پاسخگو باشد. بنابراین ما رویکرد رفیق بودن با دستگاهها را انتخاب کردیم و جواب هم گرفتیم و برای اولین و آخرین بار به این موفقیت رسیدیم که آیین نامههای اجرایی بودجه سال ۱۳۸۰ در اسفند ۱۳۷۹ ابلاغ شد. امروز هم همین رویکرد در سازمان برنامه و بودجه دنبال میشود.
معاون اول رئیسجمهور ادامه داد: سازمان برنامه و بودجه در جنگ ۱۲ روزه با آرامش در حد مقدورات تخصیصهای مناسب و به جا داشت و موفق عمل کرد. در آن ۱۲ روز شرایط به صورت لحظهای رصد میشد که در کشور با کمبود مواجه نشویم.
عارف همچنین درادامه با تبریک روز آمار خاطرنشان کرد: آمار قلب یک سیستم برنامهریزی است. آمار علمی است که اگر یک سیستم درست طراحی شده باشد، این علم به عملکرد آن سیستم کمک میکند. وظیفه سازمان برنامه و بودجه نیز طراحی یک سیستم بر اساس اسناد بالادستی است که ورودی آن سیستم، شرایط سال اول برنامه پیشرفت و خروجی آن شرایط کشور در سال آخر آن برنامه است.
∎