حجتالاسلام والمسلمین حسین انصاریان، استاد اخلاق، در سخنرانی خود در مسجد حضرت رسول اکرم(ص) خانیآبادنو گفت: سرلوحه زندگی همه پیامبران خدا، ائمه طاهرین و اولیای الهی عبادت و عبودیت بوده است و هیچیک از این بزرگواران در هیچ شرایطی عبادت خود را ترک نکردند.
وی با بیان اینکه عبادت سه گونه بدنی، مالی و حقوقی است، بیان کرد: ادای حق پدر و مادر، زن و فرزند نیز چون فرمان خدا است، نوعی عبادت محسوب میشود و نیکی به خانواده، اطاعت از پروردگار است.
این استاد اخلاق با اشاره به آیه شریفه «یا أیها الرسل کلوا من الطیبات واعملوا صالحا» افزود: خداوند در این آیه نخست به لقمه پاک و سپس به عمل صالح امر میکند. لقمه پاک و مال حلال حافظ عبادات است و آن را از فروپاشی حفظ میکند. اگر در زندگی انسان رشتهای از حرامخواری وجود داشته باشد و آن حرام وارد عبادت شود، عبادت باطل میشود و از اساس وجود پیدا نمیکند.
حجت الاسلام والمسلمین انصاریان ادامه داد: اگر فردی برای نماز صبح آماده شود اما حتی دکمهای از پیراهنش از مال حرام دوخته شده باشد، آن نماز از رأس باطل است. یا اگر حوله احرام شخصی از مال حرام تهیه شده باشد، تمام حج او فرو میریزد؛ گرچه خودش متوجه نیست، اما خداوند میبیند که عبادتش باطل است.
این استاد اخلاق درباره علت باطل شدن عبادت با مال حرام، توضیح داد: مال مردم نزد خداوند محترم است، همانگونه که جان مردم محترم است. مال را خدا آفریده و مردم را نیز او آفریده است. فرقی نمیکند مالِ چه کسی باشد؛ در نگاه دین، هر مالی محترم است. اگر کسی با هر ترفند، معامله یا حیلهای مال دیگری را به ناحق تصاحب کند، مالک آن نمیشود و آن مال همچنان متعلق به صاحب اصلیاش است. چنین مالی اگر وارد عبادت شود، آن عبادت پذیرفته نیست.
وی با اشاره به آیه ۲۹ سوره نساء که میفرماید «ای اهل ایمان! اموال یکدیگر را به ناحق مخورید» بیان کرد: در ظاهر ممکن است لقمهای خوشطعم به نظر برسد، اما قرآن میگوید آنچه به حرام به دست آمده در حقیقت آتش است.
حجتالاسلام والمسلمین انصاریان در ادامه گفت: گرانفروشی از مصادیق بیانصافی است. همه مردم توان خرید گران را ندارند؛ پیرمردی خمیده، زنی سالخورده یا مادری با چند فرزند یتیم وقتی برای خرید نیازهای اولیه میآید، نباید مجبور شود با سختی شیره جانش را بدهد تا چند کیلو جنس بخرد. حتی قبضهای سنگین برق هم امروز برای مردم طاقتفرساست.
وی تأکید کرد: خداوند فرموده ابتدا لقمه پاک، سپس عبادت. عبادتی که با مال حرام آمیخته باشد، از سوی خداوند پذیرفته نمیشود. برای حفظ بنای عبادت باید لقمه را پاک نگه داشت. لقمه حرام بهراحتی به دست میآید، اما دو چیز در دنیا بسیار دشوار است: یکی یافتن رفیقی که ظاهر و باطنش درست باشد و بتوان صددرصد به او اعتماد کرد، و دیگری بهدستآوردن مال حلال.
استاد حوزه علمیه افزود: حرامخواری توبه و گریه و زیارت و دعای کمیل ندارد؛ تنها راه توبه از حرامخواری، بازگرداندن مال مردم به صاحبان آن است و راه دیگری وجود ندارد.
حجتالاسلام والمسلمین انصاریان با اشاره به سخن رسول خدا(ص) که میفرماید: پاکیزهترین کسب، خرید و فروشی است که با صداقت و امانتداری همراه باشد؛ اظهار داشت: ما که رزقمان را خداوند میدهد، چه نیازی داریم دروغ بگوییم؟ وقتی در نماز میخوانیم «ایاک نعبد و ایاک نستعین»، چرا باید در کار و کاسبی از دروغ کمک بگیریم؟
وی در پایان یادآور شد: کاسب مؤمن نباید خلف وعده کند، هنگام خرید از جنس بدگویی نکند و هنگام فروش مبالغه و اغراق نداشته باشد. پیامبر(ص) فرمودند: بیشترین چیزی که پس از من بر امتم بیم دارم، درآمدهای حرام، شهوت پنهان و رباخواری است.
حجتالاسلام والمسلمین حسین انصاریان، استاد اخلاق، در سخنرانی خود در مسجد حضرت رسول اکرم(ص) خانیآبادنو گفت: سرلوحه زندگی همه پیامبران خدا، ائمه طاهرین و اولیای الهی عبادت و عبودیت بوده است و هیچیک از این بزرگواران در هیچ شرایطی عبادت خود را ترک نکردند.
وی با بیان اینکه عبادت سه گونه بدنی، مالی و حقوقی است، بیان کرد: ادای حق پدر و مادر، زن و فرزند نیز چون فرمان خدا است، نوعی عبادت محسوب میشود و نیکی به خانواده، اطاعت از پروردگار است.
این استاد اخلاق با اشاره به آیه شریفه «یا أیها الرسل کلوا من الطیبات واعملوا صالحا» افزود: خداوند در این آیه نخست به لقمه پاک و سپس به عمل صالح امر میکند. لقمه پاک و مال حلال حافظ عبادات است و آن را از فروپاشی حفظ میکند. اگر در زندگی انسان رشتهای از حرامخواری وجود داشته باشد و آن حرام وارد عبادت شود، عبادت باطل میشود و از اساس وجود پیدا نمیکند.
حجت الاسلام والمسلمین انصاریان ادامه داد: اگر فردی برای نماز صبح آماده شود اما حتی دکمهای از پیراهنش از مال حرام دوخته شده باشد، آن نماز از رأس باطل است. یا اگر حوله احرام شخصی از مال حرام تهیه شده باشد، تمام حج او فرو میریزد؛ گرچه خودش متوجه نیست، اما خداوند میبیند که عبادتش باطل است.
این استاد اخلاق درباره علت باطل شدن عبادت با مال حرام، توضیح داد: مال مردم نزد خداوند محترم است، همانگونه که جان مردم محترم است. مال را خدا آفریده و مردم را نیز او آفریده است. فرقی نمیکند مالِ چه کسی باشد؛ در نگاه دین، هر مالی محترم است. اگر کسی با هر ترفند، معامله یا حیلهای مال دیگری را به ناحق تصاحب کند، مالک آن نمیشود و آن مال همچنان متعلق به صاحب اصلیاش است. چنین مالی اگر وارد عبادت شود، آن عبادت پذیرفته نیست.
وی با اشاره به آیه ۲۹ سوره نساء که میفرماید «ای اهل ایمان! اموال یکدیگر را به ناحق مخورید» بیان کرد: در ظاهر ممکن است لقمهای خوشطعم به نظر برسد، اما قرآن میگوید آنچه به حرام به دست آمده در حقیقت آتش است.
حجتالاسلام والمسلمین انصاریان در ادامه گفت: گرانفروشی از مصادیق بیانصافی است. همه مردم توان خرید گران را ندارند؛ پیرمردی خمیده، زنی سالخورده یا مادری با چند فرزند یتیم وقتی برای خرید نیازهای اولیه میآید، نباید مجبور شود با سختی شیره جانش را بدهد تا چند کیلو جنس بخرد. حتی قبضهای سنگین برق هم امروز برای مردم طاقتفرساست.
وی تأکید کرد: خداوند فرموده ابتدا لقمه پاک، سپس عبادت. عبادتی که با مال حرام آمیخته باشد، از سوی خداوند پذیرفته نمیشود. برای حفظ بنای عبادت باید لقمه را پاک نگه داشت. لقمه حرام بهراحتی به دست میآید، اما دو چیز در دنیا بسیار دشوار است: یکی یافتن رفیقی که ظاهر و باطنش درست باشد و بتوان صددرصد به او اعتماد کرد، و دیگری بهدستآوردن مال حلال.
استاد حوزه علمیه افزود: حرامخواری توبه و گریه و زیارت و دعای کمیل ندارد؛ تنها راه توبه از حرامخواری، بازگرداندن مال مردم به صاحبان آن است و راه دیگری وجود ندارد.
حجتالاسلام والمسلمین انصاریان با اشاره به سخن رسول خدا(ص) که میفرماید: پاکیزهترین کسب، خرید و فروشی است که با صداقت و امانتداری همراه باشد؛ اظهار داشت: ما که رزقمان را خداوند میدهد، چه نیازی داریم دروغ بگوییم؟ وقتی در نماز میخوانیم «ایاک نعبد و ایاک نستعین»، چرا باید در کار و کاسبی از دروغ کمک بگیریم؟
وی در پایان یادآور شد: کاسب مؤمن نباید خلف وعده کند، هنگام خرید از جنس بدگویی نکند و هنگام فروش مبالغه و اغراق نداشته باشد. پیامبر(ص) فرمودند: بیشترین چیزی که پس از من بر امتم بیم دارم، درآمدهای حرام، شهوت پنهان و رباخواری است.