به گزارش خبرنگار ایرنا، موقعیت راهبردی استان یزد در چهارراه مواصلاتی شمال به جنوب و شرق به غرب کشور، از دیرباز نقشی کلیدی در جابجایی کالا و مسافر داشته و امروز، توجه به زیرساختهای حملونقل ریلی به یک اولویت ملی برای بهرهگیری حداکثری از این ظرفیت تبدیل شده است.
گردشگری فرهنگی، محور توسعه پایدار یزد است و با توجه به حجم فزاینده بازدیدکنندگان داخلی و خارجی، تأمین امنیت و آسایش سفر یک ضرورت غیرقابل انکار محسوب میشود. در این بین، حملونقل ریلی به دلیل مزیتهای اثباتشدهای ازجمله ایمنی بیشتر، صرفه اقتصادی و کاهش اثرهای زیستمحیطی، جایگاهی ویژه در تکمیل مجموعه گردشگری استان پیدا میکند. فراهم کردن دسترسی آسان و ارزان برای میلیونها ایرانی مشتاق زیارت و سیاحت و جهانگردانی که یزد را مقصدی اصلی میدانند، نیازمند توسعه هوشمندانه شبکه ریلی و قطار است.
در راستای تحقق این چشمانداز ملی و توسعه زیرساختی، اداره کل راهآهن یزد برنامههای عملیاتی گستردهای را در دستور کار قرار داده است. از افزایش بهرهوری خطوط موجود تا جذب سرمایهگذاریهای عظیم بخش خصوصی برای راهاندازی قطارهای جدید و گردشگری، همگی نشان از عزم جدی برای تبدیل یزد به یکی از فعالترین محورهای ریلی کشور دارد. با توقف قطارهای عبوری در ایستگاههای بینراهی و گسترش شبکه فروش بلیت، انتظار میرود که فصل جدیدی در رونق سفرهای ریلی و گسترش مسیرهای گردشگری استان یزد گشوده شود.
مدیرکل راهآهن یزد در گفتوگوی اختصاصی با خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)، با تبیین جزئیات این طرحهای تحولآفرین و چشمانداز آینده استان در شبکه حملونقل کشور و اشاره به تلاشهای این اداره کل برای رونق سفرهای ریلی در استان گفت: با تحقق برنامهها و اضافه شدن قطارهای جدید به شبکه ریلی، مسیر گردشگری یزد گسترش مییابد.
سیدرضا ساداتحسینی روز سهشنبه در گفتوگو با خبرنگار ایرنا از توقف قطار شیراز - مشهد در ایستگاه مهریز از اول آبان ۱۴۰۴ خبر داد و اظهار کرد: با اجرای این طرح، مردم استان میتوانند بدون مراجعه به استانهای همجوار، از داخل استان بلیت تهیه کرده و به طور مستقیم از مسیر مهریز - مشهد و مهریز - شیراز و برعکس به سفرهای زیارتی و سیاحتی بروند.
وی همچنین از ورود بخش خصوصی به حوزه حملونقل ریلی یزد و راهاندازی قطارهای گردشگری جدید تا پایان سال ۱۴۰۴خبر داد.
مدیرکل راهآهن یزد خاطر نشان کرد: با توجه به تقاضای زیاد مردم استان یزد برای سفر به مشهد مقدس و شیراز، هماهنگی لازم با شرکت راهآهن جمهوری اسلامی انجام شد تا قطار مسیر شیراز - مشهد و برعکس از اول آبان ۱۴۰۴ در ایستگاه مهریز توقف داشته باشد.
ساداتحسینی افزود: پیشفروش بلیت این قطار از هفتم مهر ۱۴۰۴ آغاز شده و مسافران میتوانند از طریق سامانههای فروش ریلی، بلیت خود را از مبدا مهریز خریداری کنند.
دسترسی آسانتر مردم به بلیت و ایستگاه
مدیرکل راهآهن یزد تصریح کرد: در سالهای گذشته، مردم برای سفر به مشهد با مشکل تهیه بلیت مواجه بودند، چرا که قطار شیراز - مشهد بدون توقف از استان عبور میکرد.
وی ادامه داد: با اجرای این طرح، شهروندان یزد دیگر نیازی ندارند برای سوار شدن به این قطار به شهرها و استانهای همجوار مراجعه کنند؛ اکنون امکان تهیه بلیت و سوار شدن از مهریز فراهم شده است.
ساداتحسینی با اشاره به ویژگیهای ایستگاه راهآهن مهریز گفت: این ایستگاه در فاصله ۱۰ کیلومتری شهر مهریز و ۳۵ کیلومتری مرکز استان یزد قرار دارد و از نظر زیرساخت، دسترسی و موقعیت جغرافیایی در شرایط بسیار مطلوبی است.
به گفته وی، توقف قطار شیراز - مشهد و برعکس در این ایستگاه، علاوه بر مهریز، شهرهای یزد، اردکان، میبد، بافق و بهاباد را نیز زیر پوشش قرار میدهد.
توسعه ایستگاههای بینراهی
مدیرکل راهآهن یزد با اشاره به برنامههای آتی این ادارهکل گفت: در مرحله نخست، توقف در مهریز انجام میشود اما در ادامه، با تکمیل ایستگاههای کوه و بافت، توقف قطارها در مسیرهای بیشتری ممکن خواهد شد.
وی، هدف از این طرح را بهرهگیری حداکثری از ظرفیت قطارهای عبوری و افزایش سهم استان یزد از خدمات ریلی عنوان کرد.
نقش یزد در شبکه ریلی کشور
ساداتحسینی اظهار کرد: یزد به دلیل قرار گرفتن در مسیر جنوب به شمال کشور، یکی از محورهای اصلی شبکه ریلی است و توقف قطار شیراز - مشهد در مهریز، نقش استان را در شبکه ملی حملونقل ریلی پررنگتر میکند.
وی افزود: این اقدام، سبب تسهیل سفرهای بیناستانی و افزایش سهم یزد در جابجایی مسافران خواهد شد.
مدیرکل راهآهن یزد با بیان اینکه مردم استان همواره از سفرهای ریلی استقبال کردهاند، گفت: انتظار میرود مسیر جدید مهریز - مشهد با استقبال گسترده روبهرو شود؛ در صورت افزایش تقاضا، ظرفیت بلیت و تعداد قطارها نیز افزایش خواهد یافت.
مزایای سفر ریلی
ساداتحسینی افزود: سفر با قطار نسبت به سایر روشها ایمنتر، اقتصادیتر و آرامتر است و جایگزینی مناسب برای سفرهای جادهای محسوب میشود.
وی تصریح کرد: سهم کنونی حملونقل ریلی در کشور حدود ۱۰ تا ۱۲ درصد است، در حالی که در کشورهای توسعهیافته این میزان به ۶۰ تا ۸۰ درصد میرسد.
مدیرکل راهآهن یزد با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب در سیاستهای کلی برنامههای ششم و هفتم توسعه ادامه داد: طبق این برنامهها، سهم حملونقل ریلی در بخش مسافری باید به ۲۵ درصد و در بخش باری به ۳۰ درصد افزایش یابد.
وی اضافه کرد: راهآهن یزد نیز با طرحهای جدید در مسیر تحقق این اهداف ملی گام برمیدارد.
گسترش قطارهای گردشگری در یزد
مدیرکل راهآهن یزد از راهاندازی دومین قطار گردشگری استان در آبان ۱۴۰۴ خبر داد و گفت: پنج قطار گردشگری دیگر نیز تا پایان سال در مسیرهای مختلف فعال خواهد شد.
به گفته ساداتحسینی، این قطارها با هدف معرفی ظرفیتهای تاریخی و طبیعی استان طراحی شده و میتوانند به رونق صنعت گردشگری یزد کمک کنند.
سرمایهگذاری بخش خصوصی در حوزه ریلی
مدیرکل راهآهن یزد از ورود بخش خصوصی به حملونقل ریلی استان خبر داد و گفت: بر اساس تفاهمنامهای با ۲ شرکت، طرحی با ارزش ۲ و نیم همت (۲۵ هزار میلیارد ریال) در حال اجراست.
وی افزود: پنج قطار جدید با کیفیت بالا در کارخانه اراک در حال ساخت است که تا تیر ۱۴۰۵ وارد شبکه ریلی استان یزد خواهد شد.
چشمانداز روشن برای حملونقل ریلی یزد
مدیرکل راهآهن یزد گفت: با اجرای طرحهای جدید، استان یزد به یکی از محورهای اصلی حملونقل کشور تبدیل خواهد شد و نقش بیشتری در شبکه ملی ریلی ایفا میکند.
وی تاکید کرد: توسعه سفرهای ریلی، علاوه بر افزایش ایمنی و کاهش هزینهها، به کاهش مصرف سوخت و حفاظت از محیطزیست نیز کمک میکند.
ساداتحسینی در پایان ابراز امیدواری کرد: با حمایت مسوولان و استقبال مردم، حملونقل ریلی در استان یزد روزبهروز گسترش یابد و شهروندان بتوانند از سفرهای ایمن، راحت و مقرونبهصرفه بهرهمند شوند.