شناسهٔ خبر: 75436394 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

آخرین وضعیت قطار شهری قم

نماینده مردم قم در مجلس، گفت: قطار شهری قم در مسیر تکمیل است و با ورود واگن‌های جدید تا پایان سال، روند اجرای خطوط سرعت گرفته، همچنین مطالعات خط دوم مترو به پایان رسیده و دستگاه حفاری وارد استان شده تا توسعه پروژه با شتاب بیشتری ادامه یابد.

صاحب‌خبر -

حجت‌الاسلام والمسلمین قاسم روانبخش در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در قم، در تشریح عملکرد مجمع نمایندگان استان در دوره اخیر، اظهار کرد: بر همین اساس در دوره نمایندگی 3 نفره، تصمیم گرفتیم مدت فعالیت را به 3 بازه 16 ماهه تقسیم کنیم. در مرحله نخست، به قید قرعه مسئولیت ریاست مجمع بر عهده بنده قرار گرفت. در دوره دوم این وظیفه بر عهده حجت‌الاسلام والمسلمین ذوالنوری گذاشته شد که دوره ایشان به تازگی آغاز شده و در مرحله سوم نیز رئیسی عهده‌دار این مسئولیت خواهند بود.

وی گفت: در این مدت سعی کردیم همان اتحاد مقدسی را که رهبر معظم انقلاب همواره بر آن تأکید دارند، در قم به صورت واقعی تحقق بخشیم. به نظر من کمتر استانی را می‌توان یافت که چنین همدلی و هماهنگی‌ای میان قوای سه‌گانه، یعنی نمایندگان مجلس، دستگاه قضایی شامل دادگستری و دادستانی، و همچنین مجموعه استانداری و سایر دستگاه‌های اجرایی، برقرار باشد. این همبستگی و تعامل مثبت، زمینه‌ساز رشد و تعالی استان شده و موجب شده بسیاری از پروژه‌های نیمه‌تمام در این فضا فعال شود و دوباره به جریان بیفتد.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: از آغاز فعالیت مجلس، برای من یک اصل اساسی این بود که اتحاد مقدس میان نهادهای استان شکل بگیرد و بحمدالله امروز شاهد تحقق آن هستیم. مردم هم ناظر بر عملکرد ما هستند و به وضوح می‌بینند که میان قوای سه‌گانه در قم هیچ اختلافی وجود ندارد. امیدواریم این وحدت و همدلی در طول 4 سال آینده تداوم داشته باشد؛ چراکه یقیناً موجب تسریع در حل مشکلات مردم خواهد شد.

روانبخش در ادامه با اشاره به یکی از پروژه‌های مهم استان، گفت: قم تنها مرکز استانی در کشور است که هنوز فاقد فرودگاه است. بیش از 12 یا 13 سال از آغاز طرح احداث فرودگاه قم می‌گذرد. یاد و خاطره شهید آیت‌الله رئیسی را گرامی می‌داریم که در سفر خود به قم بر ضرورت احداث فرودگاه تأکید داشتند و تحقق آن را برای استان لازم می‌دانستند.

وی تصریح کرد: با پیگیری‌های مستمر و جلسات متعددی که برگزار شد، خوشبختانه مشکلات حقوقی پروژه، رفع و مالکیت آن به استانداری قم منتقل شد. بخش شهرک فرودگاهی نیز در اختیار مجری سابق، آقای شفیعی، قرار گرفته است. در آخرین بازدیدی که به همراه اعضای کمیسیون عمران مجلس داشتیم، مشاهده شد که بخش شهرک فرودگاهی پیشرفت خوبی دارد و برآورد می‌شود در اوایل سال آینده بتوان مراحل اجرایی ساخت سازه‌های اصلی را آغاز کرد.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: طبق برآورد کارشناسان، اجرای کامل پروژه فرودگاه نیازمند حدود 10 همت اعتبار است و مقرر شده با مشارکت بخش خصوصی و همکاری دولت به‌ویژه بنیاد مسکن و راه و شهرسازی، عملیات اجرایی آغاز شود. احیای باند در اولویت قرار گرفته است. تأکید ما بر این است که فرودگاه قم حداکثر طی 2 سال و نیمِ آینده به بهره‌برداری برسد، هرچند در برآورد اولیه بازه زمانی 3 تا 5 سال مطرح شده بود. همواره روند این پروژه را پیگیری می‌کنیم تا با همکاری همه دستگاه‌ها، بخش‌هایی از فرودگاه از جمله برج مراقبت و زیرساخت‌های پرواز زودتر آماده بهره‌برداری شود و بتوانیم شاهد پروازهای نخستین در آسمان قم باشیم.

روانبخش با اشاره به روند اجرای پروژه متروی قم، اظهار داشت: با توجه به اینکه مسیر مترو در زیرزمین قرار دارد، بسیاری از مردم هنوز از نزدیک روند پیشرفت آن را مشاهده نکرده‌اند. ما 2 خط مترو داریم؛ خط اول مترو از قلعه کامکار تا جمکران است و خط دوم از سایت آیت‌الله رئیسی تا انتهای خیابان امام (بلوار خداکرم) می‌رسد. در مجموع 28 کیلومتر طول و 21 ایستگاه دارد که پروژه‌ای بسیار بزرگ محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: یکی از اقدامات مؤثر بنده در این زمینه، حضور در وزارت کشور و دفاع از حق استان قم در شورای عالی ترافیک بود؛ چرا که در مقطعی، خط مترو قم از فهرست طرح‌های اولویت‌دار خارج شده بود. خوشبختانه با پیگیری‌های انجام‌شده، شورای عالی ترافیک با اجرای خط دوم مترو از محدوده پردیسان موافقت کرد. مطالعات این خط به پایان رسیده و دستگاه حفاری نیز وارد استان شده است. اکنون تلاش ما بر این است که بودجه بیشتری از دولت برای تسریع در روند اجرای این پروژه دریافت کنیم. بالغ بر 2 همت اوراق برای مترو قم در نظر گرفته شد.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به مشکلات بودجه‌ای طرح بیان کرد: در دیداری که با معاون وزارت کشور داشتیم نسبت به کاهش سهم قم در اعتبارات (از 6 همت به 2 همت) اعتراض کردیم. یک قولی به ما داده شد که تا یک ماه آینده این میزان اوراق یا 4 همت تخصیص یابد تا حفاری خط دو نیز انجام پذیرد. طبق برنامه‌ریزی‌ها، تا پایان سال جاری واگن‌های مترو وارد قم خواهند شد.

روانبخش خاطرنشان کرد: شهرداری برای خط یک مترو (فعلاً تا قلعه کامکار) مبلغ 500 میلیارد تومان به جهت خرید واگن از اراک در نظر گرفته که تا اواخر سال جاری واگن‌ها وارد قم می‌شود. حدود 50 دستگاه واگن از چین خریداری شده تا در زمان بهره‌برداری، مترو بتواند با ظرفیت مطلوب فعالیت کند.

وی درباره طرح‌های تکمیلی مرتبط با مترو قم توضیح داد: اخیراً پیشنهادی ارائه دادم که با استقبال مسئولان مواجه شد. طبق این طرح، در محدوده پروژه شهید سلیمانی (تقاطع خیابان جعفریه) تا نخستین ایستگاه مترو، حدود 3 کیلومتر مسیر به صورت پارکینگ طبقاتی سواری برای زائران حضرت معصومه(س) ایجاد شود تا خودروهای خود را در این فضا پارک کرده و از طریق مترو به مرکز شهر مراجعه کنند.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی در پایان تأکید کرد: این اقدام موجب کاهش قابل توجه ترافیک شهری می‌شود و از طرفی، مترو را به پروژه‌ای سودده تبدیل خواهد کرد؛ چرا که با افزایش تعداد زائران و استفاده آنان از مترو، درآمدزایی پایداری برای این سامانه حمل‌ونقل فراهم خواهد شد. این پیشنهاد پس از بازدید میدانی در دستور بررسی قرار گرفت و مقرر شد مشاوران پروژه مترو و مجموعه مدیریت شهری، جزئیات آن را نهایی کنند تا دغدغه‌های مردم، به ویژه مسافران و اقشار کم‌برخوردار، در طراحی نهایی لحاظ شود.

انتهای پیام/؛