شناسهٔ خبر: 75434857 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: آنا | لینک خبر

مشاور رئیس دانشگاه آزاد اسلامی:

دانشگاه بدون فهم فرهنگی موتور تولید مدیران کم‌بینش است

بنیانیان با بیان اینکه «دانشگاه باید خود را در قبال آینده جامعه مسؤول بداند» گفت دانشگاه تمدن‌ساز آن است که از دل آموزش و پژوهش، سبک زندگی اسلامی–ایرانی را در ذهن نخبگان صورت‌بندی و وارد تصمیم‌سازی کند؛ در غیر این صورت، حتی پیشرفت‌های چشمگیر علمی، فناورانه و سیاسی نیز به دلیل نبود پایداری فرهنگی «قابل رؤیت و ماندگار نخواهد شد».

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری آنا، حسن بنیانیان، پژوهشگر فرهنگ و از مدیران باسابقه کشور، در دوره توان‌افزایی اعضای هیئت علمی «دانشگاه تمدن‌ساز» با انتقاد صریح از مدل رایج آموزش عالی گفت: بخش مهمی از کندی پیشرفت و ناکارآمدی مدیریتی در کشور، نه محصول اشخاص، بلکه نتیجه ساختار دانشگاهی است که «تخصص» را بدون «درک فرهنگی، مدیریتی و اجتماعی» تولید می‌کند.

بنیانیان با اشاره به ۴۳ سال حضور مستمر در سطوح عالی تصمیم‌سازی کشور تأکید کرد بار‌ها مشاهده شده است که مدیران عالی‌رتبه، به‌جای تکیه بر تحلیل‌های جامع و میان‌رشته‌ای، مسائل را تنها از منظر تخصص خود تفسیر و برای کل ساختار نسخه می‌نویسند؛ امری که به تعبیر او «تخصص‌زدگی بدون بصیرت فرهنگی» و یکی از ریشه‌های تصمیم‌های خطا در سطح ملی است.

وی خطاب به اساتید حاضر در نشست تاکید کرد اگر دانشگاه، تربیت فرهنگی و هویتی را جدی نگیرد و تنها به انتقال دانش فنی بسنده کند، طبیعی است که مدیران آینده کشور در مواجهه با مسائل اجتماعی، فرهنگی و سیاسی «کالبد کشور را با ذهن تخصص خود اشتباه بگیرند» و گره‌های جدید ایجاد کنند نه اینکه گره بگشایند.

بنیانیان با بیان اینکه «دانشگاه باید خود را در قبال آینده جامعه مسؤول بداند» گفت دانشگاه تمدن‌ساز آن است که از دل آموزش و پژوهش، سبک زندگی اسلامی–ایرانی را در ذهن نخبگان صورت‌بندی و وارد تصمیم‌سازی کند؛ در غیر این صورت، حتی پیشرفت‌های چشمگیر علمی، فناورانه و سیاسی نیز به دلیل نبود پایداری فرهنگی «قابل رؤیت و ماندگار نخواهد شد».

او با انتقاد از شیوه گزینش و آماده‌سازی برخی مدیران دانشگاهی، خواستار تربیت و الزام دوره‌های آموزش مدیریتی پیش از انتصاب رؤسای واحد‌ها شد و گفت بخشی از ضعف‌های ساختاری دانشگاه ناشی از آن است که افرادی بدون درک مأموریت فرهنگی دانشگاه بر مسند مدیریت قرار می‌گیرند و دانشگاه را به حاشیه کاری که خود تجربه کرده‌اند تقلیل می‌دهند.

او در پایان، مأموریت اصلی «دانشگاه تمدن‌ساز» را مشارکت در رفع عقب‌ماندگی فرهنگی کشور دانست و یادآور شد که انقلاب اسلامی در انتقال پیام و پیشرفت علمی و فناورانه موفق بوده، اما در تبدیل این موفقیت‌ها به «فرهنگ پایدار در نسل جدید» هنوز با چالش مواجه است؛ چالشی که تنها با دگرگونی نقش دانشگاه قابل رفع است.

انتهای پیام/