به گزارش خبرنگار مهر، زهره صفاتی ظهر دوشنبه در دومین نشست از سلسله نشستهای بررسی گزارشات علمی کنفرانس مجمع جهانی فقه اسلامی (دوحه) که با محوریت «حقوق کودکان و مسائل نوظهور» در قم برگزار شد، به فضای حاکم بر کنفرانس دوحه اشاره کرد و گفت: یک نظم و انضباط خاصی بر جلسه حاکم بود و مقالات به این سیاق که ما همایش برپا میکنیم و صاحب مقاله چکیدهاش را بیان میکند، نبود و آنها خلاصهای از مقالات را استخراج کرده بودند و مجری به سرعت میخواند و اگر صاحب مقاله میخواست، میتوانست مداخله کوتاهی (حدود هفت الی هشت دقیقه) داشته باشد و یک فرصت مساوی و عادلانهای به هر کسی که حرف برای گفتن داشت داده میشد و هیچ اصطکاکی در حرفها وجود نداشت.
استاد حوزه علمیه خواهران نکته قابل تأمل دیگر را حضور پررنگ زنان دانست و افزود: حضور زنان در اجلاسیهها و مراکز علمی بسیار چشمگیر بود و من میدیدم که بانوان از کشورهای مختلف در بسیاری از این هشت موضوع مداخله میکردند و معلوم میشود از نظر فکری تحولی در آنان به وجود آمده و توان اظهار نظرات مناسب را پیدا کردهاند و این خود یک ظرفیت بزرگ است و خواهران عزیز باید از این ظرفیت به خوبی استفاده کنند.
صفاتی همچنین به پذیرفته شدن پیشنهادات خود در این کنفرانس اشاره کرد و گفت: من سه پیشنهاد مشخص دادم که هر سه پذیرفته شد و در مجموعه قرارات (تصمیمات) آوردند؛ پیشنهاد اول اشتراکگذاری مباحث مشترک در جهان اسلام بود و دوم، تشکیل دبیرخانهای برای دنبال کردن مباحث کودک در مجمع جهانی فقه. و سوم، پیشبینی نهادی برای رسیدگی به امور کودکان جنگ و پساجنگ، با توجه به وضعیت غزه.
اسلام برای کودک حقوق قائل است، نه صرفاً اصول اخلاقی
استاد حوزه علمیه خواهران به تبیین مبانی فقهی حقوق کودک پرداخت و اظهار کرد: ما این همه منابع غنی در اختیار داریم، مع ذلک هم جهان اسلام و هم کشور خود ما در نقطه ایده آل قرار نگرفته و باید این درد را درمان کنیم وما حرف برای گفتن داریم، اما نتوانستهایم به ظهور و بروز برسانیم
صفاتی تاکید کرد: در مقالهای که ارائه شد ما به جای بیان اصول اخلاقی، وارد حوزه احکام شرعی و استنباط فقهی شدیم.
کرامت انسانی و حیا زیرساختهای تربیتی هستند
این بانوی مجتهده با اشاره به اینکه در فقه، «طفل» به فرد از بدو تولد تا بلوغ گفته میشود، بر نقش محوری خانواده تاکید کرد و گفت: خانواده نقش محوری دارد و اگر میگوییم مدرسه و جامعه، در درجات بعد هستند و محیط سالم خانواده باید بر اساس محبت پایهریزی شود.
وی دو اصل را زیرساختیترین اصول تربیتی خواند: اول اصل کرامت انسان. در هندسه معرفتی قرآن، اصل کرامت ناشی از مقام خلیفةاللهی اوست. قرآن میفرماید «ولقد کرمنا بنی آدم» و تمام هنجارها و رفتارهای تربیتساز باید مبتنی بر کرامت باشد.
صفاتی ادامه داد: دوم، آموزش بحث حیا محوری در خانواده است. وقتی حیازدایی در خانوادهها بشود، حریم باز میشود برای کارهای خلاف و متأسفانه الان رسانههای ما، فیلمهای ما و فیلمهای خانگی ما بحث حیازدایی را خیلی معمولی گرفتهاند و راحت اتفاق میافتد. اسلام ۱۴۰۰ سال پیش در سوره نور بحث حیا در خانواده را مطرح کرده است.
استاد حوزه علمیه خواهران در پایان با اشاره به قاعده «لاضرر» گفت: باید از هرچیزی که ضرر متوجه کودک میشود، پرهیز کرد. در روایات ذیل آیه «من قتل نفسا…»، قتل نفس به گمراه کردن و احیای نفس به هدایت تفسیر شده است. این باید ملاک کار خانوادهها و دولتها قرار بگیرد.